Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
WannabeeGBG skrev:Jag hade nog gjort ett M-test. Kostar förvisso 1500, men det är det värt eftersom
du av polaren inte kan få felen på papper med samma styrka som av
Motormännen. Dessutom så testar och anmärker de på alla, och då menar jag
verkligen alla, brister. Sen påtalar du för säljaren att du med stöd av
Konsumentköplagen vill ha felen åtgärdade så snabbt som möjligt, så att din
väntetid inte blir längre än nödvändigt.
ojdå trode ett sådant test kostade minnst flera tusen. klart värt test att göra med andra ord.

vart utförs dessa test? hemsida är motormännen eller?

Då det kliar i fingrarna att få prova nya bilen så vill jag gärna få hem den på måndag, kolla igenom det dem skulle fixat osv.
så ett m-test får ske i efterhand isåfall =)

tackar för toppen svar

//Martin
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Jag vet att det kan klia i fingrarna, men tro mig, det är värt att vänta på
bilen lite längre och få den utan nuvarande/kommande fel än att bli
tvungen att göra det för att säljaren över huvud taget skall titta på bilen.
Ring säljaren på måndag morgon och frågar om ni kan göra ett test så
fort som möjligt. Sen ringer du till motormännens test-center närmast dig.
Där bokar du en tid och dyker upp med bilen och hellst säljaren oxå.
av Fisketorp
Du har nog rätt.
blir till att fundera på detta under helgen.

men hur det än blir så ifall jag gör ett m-test i efterhand och ifall något fel hittas har jag laglig rätt att kräva åtgärder från säljaren.

ifall han vägrar är det hävning av köp eller domstol som gäller då?

usch nu börjar jag tänka nervösa banor =P
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Förstår att du blir nervös men så är det.
Allt kan inträffa på en bil, så säker kan du aldrig vara. Men gör du ett test
så har du det fetaste beviset på bilens skick som du kan tänka dig. Det
enda som är bättre är att göra ett PLUS-test. Då mäter de chassiet så att
bilen inte varit krockad och kollar felkoder, m.m. m.m.

Vill du höra min erfarenhet så kan vi ta det via PM.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
1l/mil i stan med tung högerfot och 0.7l/mil vid landsvägskörning!

XC90 D5 aut -07
av Infide
WannabeeGBG skrev:
Fisketorp skrev:hoppas bara att maskinelt håller, dyrt att laga om det
händer förmycket.
Men tänk på
trafiksäkerhetsgarantin så att du inte går miste om belägg som är slut och
dyl. Denna garanti gäller en månad från köp om inte annat avtalats.

Fan också, det visste inte jag. Bytte nämligen belägg varvet runt nån vecka efter att jag köpt bilen. Nåväl, överlever nog.

Såg inte att jag vart efterfrågad i tråden och mitt svar kommer nog försent men till framtida är mitt svar följande.

140 hästar är absolut ingen lekbil, men då jag har lekt av mig ganska rejält under de snart 2 åren som körkortsinnehavare samt åker väldigt långt i Sverige för crosstävlingar etc kände jag behov av en stabil bränslesnål bil. Var sugen på en 2.5T först, men en tur&retur-resa med täckt kärra och massa bröte i Göteborg/Skutskär/Göteborg nog skulle belasta min plånbok ganska negativt så valde jag att köra utan turbo. Var först insnöad på 170hk men hittade denna bilen som "tyvärr" bara har 140. Inget jag ångrar i efterhand faktiskt, 140 räcker gott och väl för mig, har inte kört så mycket med släp än, men till vardags duger den alldeles utmärkt, och den gör styvt 200 om man nu känner för att köra fort, så det är ingen fara. Finns 188hästars-chip till dem, men det är inget jag kommer köpa än på ett långt tag. Som snart 20åring kan en V70 kännas ganska gubbigt, vilket jag också har fått höra av vännerna, att den sedan saknar turbo, inte är sänkt, inte har vinge etc etc gör absolut inte saken bättre, men det är inget som hör till tråden. Vill man leka står en bottensänkt 240 och väntar på mig, haha.

Som sagt, snöa inte in er på effekten för mycket, hittar ni en snorfin 140hästare så köp den och chippa den istället för att köpa en lite halvinte-fullt-så-snygg 170hästare bara för man tror att det är som dag och natt att köra...
av Fisketorp
Infide skrev:
WannabeeGBG skrev:
Fisketorp skrev:hoppas bara att maskinelt håller, dyrt att laga om det
händer förmycket.
Men tänk på
trafiksäkerhetsgarantin så att du inte går miste om belägg som är slut och
dyl. Denna garanti gäller en månad från köp om inte annat avtalats.

Fan också, det visste inte jag. Bytte nämligen belägg varvet runt nån vecka efter att jag köpt bilen. Nåväl, överlever nog.

Såg inte att jag vart efterfrågad i tråden och mitt svar kommer nog försent men till framtida är mitt svar följande.

140 hästar är absolut ingen lekbil, men då jag har lekt av mig ganska rejält under de snart 2 åren som körkortsinnehavare samt åker väldigt långt i Sverige för crosstävlingar etc kände jag behov av en stabil bränslesnål bil. Var sugen på en 2.5T först, men en tur&retur-resa med täckt kärra och massa bröte i Göteborg/Skutskär/Göteborg nog skulle belasta min plånbok ganska negativt så valde jag att köra utan turbo. Var först insnöad på 170hk men hittade denna bilen som "tyvärr" bara har 140. Inget jag ångrar i efterhand faktiskt, 140 räcker gott och väl för mig, har inte kört så mycket med släp än, men till vardags duger den alldeles utmärkt, och den gör styvt 200 om man nu känner för att köra fort, så det är ingen fara. Finns 188hästars-chip till dem, men det är inget jag kommer köpa än på ett långt tag. Som snart 20åring kan en V70 kännas ganska gubbigt, vilket jag också har fått höra av vännerna, att den sedan saknar turbo, inte är sänkt, inte har vinge etc etc gör absolut inte saken bättre, men det är inget som hör till tråden. Vill man leka står en bottensänkt 240 och väntar på mig, haha.

Som sagt, snöa inte in er på effekten för mycket, hittar ni en snorfin 140hästare så köp den och chippa den istället för att köpa en lite halvinte-fullt-så-snygg 170hästare bara för man tror att det är som dag och natt att köra...

Tackar för svaret. har dok redan inhandlat en 170hk som ser fin ut och gått 14300mil. =)

ang dina bromsar, var dem riktigt kassa så ska du väl kunna gå till inköpsstället även i efterhand enligt lagen?
dok vore det ju bra om man kontaktat säljaren innan ingreppet, men en kompensation borde väl gå att få =P
av Infide
Hade inte en tanke på det, och bytet har skett sedan länge. Ingen monstersumma och arbetet utförde jag själv. Har sparat de gamla orginabeläggen i de nya beläggens låda med inköpskvitto och en liten lapp med datum och miltal för byte, kuriosa till nästa ägare eller om jag byter själv igen.
av NCR
Senaste turen till Uppsala snittade jag 0,38 i 120 km/tim på landsväg. :-)-)
av Lars N
Jag är minst sagt överraskad över vår bils förbrukning. Lite orolig var jag när vi köpte den i höstas, en v70 -01 2.4T.
Visserligen gör jag allt för att köra ekonomiskt men trodde inte att det exv. vid ren stadskörning skulle stanna på 1,04 eller landsväg med full bil i 110km/h 0,87 :D . Jag ser fram emot att koppla på husvagnen till våren. Med klok körning borde det gå bra.
Dessutom har det visat sig att färddatorn visar rätt.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]