Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Jag beställde fem st NGK BKR6EIX ifrån USA och med frakten gick det på 40dollar.

Jag har beställt massvis med delar till min fyrhjuling ifrån Usa och det är under halva priset med frakten inräknad. CDI box kostar t.ex. 102dollar och här i Sverige över 2000kr.

Såg på ett forum att jänkarna klagade på att 5 quarts olja kostade 13dollar.
Användarvisningsbild
av Molle67
Psyko skrev:
Molle67 skrev:Kort resumé: Lämnade in min 02 XC70 för 14000mila-service efter att fått en prisuppgift om ca 2400 kr. Man tog mitt telefonnr ifall någonting skulle tillstöta.
När jag ska hämta bilen vill man ha ca 4300 kr! Varför då undrade jag. 12000 milaservicen var inte stämplad var svaret. Man bad om ursäkt att man inte ringt och frågat om det var ok att utföra jobbet. Skillnaden mellan 12000 & 14000 är att i 12000milaservicen byts även stift & filter.
Volvoverkstaden tog drygt 600 spänn för byte av stift (arbetskostnad) och 115 kr för byte av luftfilter (som tar mindre än 2 minuter att byta själv).
Man hade i samband med servicen upptäckt diverse bussningar som borde bytas, samt övre motorfästet. Byte av motorfäste inkl material skulle kosta 1436 kr.
Köpte fästet för 326 kr och bytte själv på 20 minuter... Nog fan kostar det att lämna bilen på verkstad...
Ja det kan ju inte vara gratis :roll:
Kostar pengar att gå till Tandläkeren oxå
och till Frisören
Har aldrig påstått att det ska vara gratis heller...
När verkstan har satt ett fast pris på 1100 kr och en som aldrig bytt delen förut gör jobbet på 20 min, då blir jag bara fruktansvärt sne...

Sen har du rätt i att det inte är kul att gå till tandläkaren heller. Dock är det svårare att åtgärda själv :lol:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Ska till USA igen till våren & hade det inte varit för att en hel del prylar är så j-a tunga så finns det ju ingen hejd på saker man skulle vilja köpa med sig hem.... ex bromsskivor bromsbelägg (märkes). Men, nu gav ni mig en idé på vad jag faktiskt kan stoppa ner i resväskorna utan att det väger f-n..... tändstift! :) . Någon som kan komma på något annat som inte väger för mycket?
av Mad
Torkarblad :wink: :D
Användarvisningsbild
av lexus
Varför skulle nybilsgarantin upphöra bara för att man servar bilen själv? Om man följer serviceschemat och sätter i originaldelar så bör väl rimligen inte Volvo kunna sätta garantin ur spel bara för att man inte betalt överpris hos Volvoverkstaden? Om service på verkstad är en förutsättning för att garantin ska gälla så ska ju service ingå kostnadsfritt. Inte fan stod det något på mitt köpeavtal att det tillkommer en massa kostnader för att min garanti ska gälla.
av matzen10
V70BiFuel03 skrev:Ska till USA igen till våren & hade det inte varit för att en hel del prylar är så j-a tunga så finns det ju ingen hejd på saker man skulle vilja köpa med sig hem.... ex bromsskivor bromsbelägg (märkes). Men, nu gav ni mig en idé på vad jag faktiskt kan stoppa ner i resväskorna utan att det väger f-n..... tändstift! :) . Någon som kan komma på något annat som inte väger för mycket?
Sån där "Home-Link" som Loner har; garageportsöppnare i solskyddet! Ett måste (även om man inte har garage ;-) )!

M V H
--> Matzen
Användarvisningsbild
av greeeken
Molle67 skrev:Kort resumé: Lämnade in min 02 XC70 för 14000mila-service efter att fått en prisuppgift om ca 2400 kr. Man tog mitt telefonnr ifall någonting skulle tillstöta.
När jag ska hämta bilen vill man ha ca 4300 kr! Varför då undrade jag. 12000 milaservicen var inte stämplad var svaret. Man bad om ursäkt att man inte ringt och frågat om det var ok att utföra jobbet. Skillnaden mellan 12000 & 14000 är att i 12000milaservicen byts även stift & filter.
Volvoverkstaden tog drygt 600 spänn för byte av stift (arbetskostnad) och 115 kr för byte av luftfilter (som tar mindre än 2 minuter att byta själv).
Man hade i samband med servicen upptäckt diverse bussningar som borde bytas, samt övre motorfästet. Byte av motorfäste inkl material skulle kosta 1436 kr.
Köpte fästet för 326 kr och bytte själv på 20 minuter... Nog fan kostar det att lämna bilen på verkstad...

Säg inte att du betalade ?
av NCR
greeeken skrev: Säg inte att du betalade ?
Nej han bad dem nog plocka bort allt medans han satt och tog en kopp kaffe (som kostar 2kr) ute vid volvobutiken.
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:
greeeken skrev: Säg inte att du betalade ?
Nej han bad dem nog plocka bort allt medans han satt och tog en kopp kaffe (som kostar 2kr) ute vid volvobutiken.
Kaffet är ju gratis
Användarvisningsbild
av Molle67
Klart jag inte accepterade att betala - för jobbet alltså. Var bara att skriva ned fakturan!
Grejorna var ju inte så mycket att orda om, skulle ju bytt själv ändå!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]