Efter en hel del telefonerande har jag nu äntligen fått lite information om gaspjällen, som faktiskt har substans.
Först ett

-) till alla som här bidragit med sin kunskap om ämnet.
Detta har varit till stor hjälp under samtalen.
Nåväl, först verkar det vara väldigt stor skillnad mellan verkstäderna.
En del kör med metoden att ta betalt för allt, och absolut inte informera kunden om vad som egentligen gäller. Detta gäller även om man påpekar att bilen gått 10000mil och är fullservad.
-"Bilen har ju haft X ägare, och gått ganska mycket dom sista åren!!"
Man får fortsättningsvis förslag på åtgärder, och vad det kommer att kosta "kund".
En (1) verkstad som jag ringde till var väldigt klar med vad som gällde om fel konstateras på gasspjäll.
Talat med två personer på headquarter, nr:1 var väldigt undvikande - politikerämne absolut.
Nr:2-Som för övrigt var en kvinna, var väldigt klarsynt.
Har man ett fel på bilen (som man tror kan vara gasspjällsrelaterat) måste den felsökas.
Felsökningskostnaden faller på kunden.
Om fel på gasspjäll då konstateras, kommer "löftet" in i bliden.
Detta under förutsättning att kraven på service och miltal uppfylles.
Först byter man till nya mjukvaran och rengöring av spjället.
Detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
Sen om detta inte skulle avhjälpa problemet, kan byte av spjället bli aktuellt.
Även detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.