Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Goodwill och goodwill, i Usa fick de wäll det på avgasgarantin, eller? och den är väl inte en goodwill, eller?
av Conny1
Jycke skrev:
Jycke skrev:Hej!
har läst här på forumet om att många haft problem med spjällhusen
på sina bilar, så även jag...

Och eftersom folket i usa fick detta utbytt utan kosnad.
Tänkte jag kolla hur många som fått det här i sverige.

Man kan tex skriva vilken årsmodell man har och hur långt det gått när det inträffade.. och då självklar om man fick detta gratis eller fick betala själv.

Min bil S60 T5 2001. 12700mil har bilen inlämnad nu
Jaha...
då har man precis hämtat bilen och 9731kr fattigare
varav 7143kr Spjällhus
och 1882kr Länkarmsbussning
och 352kr felsökning
och om räknar så har dom tagit 400kr för mycket...men men

Till saken är att jag fick bekosta mitt spjällhus själv
har service enligt boken mm.

Men jag fick en vatten flaska :lol: Gratis!
Konstigt?? Jag fick mitt spjällhus bytt gratis på min xc70 -01 som rullat 14000 mil. kostade inte 1:-. Enda kravet var full servicebok på godkänd verkstad.... tycker du ska stå på dej. lycka till....
av CuteStoffe
Har fått utbytt två gånger för det var något fel på första.. kostade inte en krona.. skriv ut artiklarna som finns på plus,aftonbladet samt tv4 så lär dom inte säga imot utan att ni får era pengat tillbaka..
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Efter en hel del telefonerande har jag nu äntligen fått lite information om gaspjällen, som faktiskt har substans.

Först ett :-)-) till alla som här bidragit med sin kunskap om ämnet.
Detta har varit till stor hjälp under samtalen.

Nåväl, först verkar det vara väldigt stor skillnad mellan verkstäderna.
En del kör med metoden att ta betalt för allt, och absolut inte informera kunden om vad som egentligen gäller. Detta gäller även om man påpekar att bilen gått 10000mil och är fullservad.
-"Bilen har ju haft X ägare, och gått ganska mycket dom sista åren!!"
Man får fortsättningsvis förslag på åtgärder, och vad det kommer att kosta "kund".

En (1) verkstad som jag ringde till var väldigt klar med vad som gällde om fel konstateras på gasspjäll.

Talat med två personer på headquarter, nr:1 var väldigt undvikande - politikerämne absolut.

Nr:2-Som för övrigt var en kvinna, var väldigt klarsynt.

Har man ett fel på bilen (som man tror kan vara gasspjällsrelaterat) måste den felsökas.
Felsökningskostnaden faller på kunden.
Om fel på gasspjäll då konstateras, kommer "löftet" in i bliden.
Detta under förutsättning att kraven på service och miltal uppfylles.
Först byter man till nya mjukvaran och rengöring av spjället.
Detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
Sen om detta inte skulle avhjälpa problemet, kan byte av spjället bli aktuellt.
Även detta skulle enligt uppgift ske utan kostnad för kund.
av sm5ugh
Ronkeroo skrev:.....Talat med två personer på headquarter, nr:1 var väldigt undvikande - politikerämne absolut.

Tack, för mycket intressant information!
Du har inte lust att skriva namnen på de två du pratade med på HQ?
Kan liksom vara bra att kunna ha som referens när jag ska prata med min säljare, eftersom mitt spjäll krånglar lite!
av Bias s60
Hej
själv hade jag samma problem med mitt gasspjällhus på min s60 01a, samt min fars v70 03a. Vi tog saken i egna händer efter vägledning från detta forum så var det en enkel o billig väg att gå.
Vi tog bort gasspjällhuset o rengjorde det med T-röd o en pensel torkade rent med en trasa.( det blir som en sotring innuti spjällhuset som gör att d inte blir tätt, vilket kan påverka start o tomgång plötsliga stopp)
Nu går bilarna hur bra som helst.
vänligen Tobias
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
sm5ugh skrev:
Ronkeroo skrev:.....Talat med två personer på headquarter, nr:1 var väldigt undvikande - politikerämne absolut.

Tack, för mycket intressant information!
Du har inte lust att skriva namnen på de två du pratade med på HQ?
Kan liksom vara bra att kunna ha som referens när jag ska prata med min säljare, eftersom mitt spjäll krånglar lite!
Jag skulle gärna skriv hennes namn om jag bara kom ihåg det. :roll:
Har ni problem, prata med KundService hos Volvo.
Men som hon sa:
-Vi lagar inte det som inte är trasigt!
-Spjällfel skall konstateras genom felsökning!

Till Bias s60.
Det är ju jättebra att man kan rengöra spjället själv, men rengöringen tar bara bort det smutsrelaterade problemet.
Grunddefekten finns dock kvar-resistorfilmen.
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Är fordonet kvalificerat för goodwill på detta, bör man nog låta bli att rengöra det själv.
Både för att miltalet för goowill inte skall springa ifrån en.
Och eftersom Volvo kräver en dokumenterad rengöring samt mjukvaruuppdatering, innan det kan bli tal om ett utbyte.
av Bias s60
Det fungerar ju att rengöra så varför inte, Volvo själva brukar ju göra det. Annars får man nog köpa ett nytt spjällhus. Jag vet att många har rengjort o kört utan problem i flera år.
Have I nice day :)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]