Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elf
Brainded skrev:
elf skrev:
lexus skrev: Det är väl bara en mutter per hjul som är låsbar? Vad kostar det att byta ut just dessa?
Jag tror att de kostar runt 75:- per styck men jag hade tur så original bultarna följde med. Jag hade förutom det tur i oturen att det var den sista bulten som kärvade, tror att däckfirman dragit bulten med 14 ton i stället för 14 kg :P .
Orginalbultarna följer med när du köper en ny V70, frågan är ju om man vill ha bilen stå utan låsbult.

mvh
Anders
Jag bor i Kiruna och hit har inte fälgtjuvarna hittat ännu ( som tur är) så jag förlorar inte så mycket nattsömn över det :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
lexus skrev:
Kostas skrev: Låsbulten ska du absolut INTE dra med momentnyckel.
Jag trodde att det var det man skulle göra för att undvika att dra för hårt som verkstaden tex gör med mutterknackare. Har fått åka tillbaka med ett hjul som verkstaden dragit med maskin och som jag inte fick loss ens med 1,5 meters förlängare på nyckeln. Ställde mig på änden på förlängaren och hoppade. Röret flexade ner i marken utan att muttern rörde sig ur fläcken. Gissa om jag var arg. :D Det var bara att åka till verkstaden som dragit fast bulten så förbannat hårt. Inte ens de fick loss den först. De fick byta mutterknackare till en gammal med bättre tryck än deras nyare och fick dra rätt länge innan fanskapet lossnade. Kommer nog aldrig mer acceptera maskindragning av mina hjulbultar.
Var du på OK/Q8 i Bredaryd? :wink:
Användarvisningsbild
av lexus
camaro69 skrev:
Var du på OK/Q8 i Bredaryd? :wink:
Nix, Gummidepån. Fast de är bra att ha att göra med tycker jag. Alla verkstäder drar ju bultarna med maskin vilket är extremt irriterande.
Användarvisningsbild
av lexus
Kollade på min låshylsa igår. Jag fick närmast intrycket av att den där lilla ringen som sticker ut 2-3 mm ska klara av att både lossa och spänna hjulbulten. Kan det vara möjligt. I så fall är det inte konstigt om den går sönder. Eller har jag fattat fel. Jag kanske inte tryckte in nyckelhylsan ordentligt men såvitt jag kunde känna så stack den inte in mer än 2-3 mm i hjulbulten. Det får nog bli till att köra utan låsbultar i vinter för säkerhets skull. Tänk om man skulle få punka vid 10 minusgrader och så slirar låsbulten och fingrarna fryser till is. Hu så hemskt!
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Om ni tycker verkstäderna drar åt däcken för hårt varför byter ni inte hjul själva??:P sj lyckades jag dra åt låsbulten för hårt och den ville alls inte släppa, men med plattjärn och en stor skiftnyckel och en svets så tänkte den om:D tyvärr blev det en liten skada på fälgen men lite färg så syns den inte!
av edde_1
kopplar ni ifrån batteriet innan ni svetsar?
Eller behövs inte det?
Användarvisningsbild
av lexus
Mina låsbultar satt inte alls hårt. Inga problem att få loss. Inte heller de andra bultarna. Tack Volvo för det. Dock kör jag utan låsbultar i vinter.
Användarvisningsbild
av OFFO
Kod på låsbult ? Jag och min Far kan byta nyckel till låsskruven.
Har samma årsmodell lika kod ?
Användarvisningsbild
av Funk
kopplar ni ifrån batteriet innan ni svetsar?
Eller behövs inte det?
Jag kopplar alltid bort batteriet vid svetsning, för säkerhets skull.
Kod på låsbult ? Jag och min Far kan byta nyckel till låsskruven.
Har samma årsmodell lika kod ?
Det finns inte så många olika hylsor, så det är inte så ovanligt att man har likadana... Jag tror att det är ett drygt tiotal olika bara.

/Thomas
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]