Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pär_N
#139982
Hej alla glada!
Nu avbryter jag den här diskussionen ett tag. Jag lämnade in min V70 D5-03 för installation av timerstyrning av bränslevärmaren i onsdags. Men jag har inte lyckats få den att starta, gör jag något fel eller har jag (med min vanliga tur) en trasig bränslevärmare? Jag ställer i timern, och bekräftar med read när jag tar ur nyckeln ut ttändningslåset. Men jag har vid de tre tillfällen jag testat aldrig märkt av att den startar. Däremot så hörs ett brummande från motorrummet när man lagt av bilen och ca 1 minut därefter som jag inte hört tidigare, är värmaren igång medans jag kör? I så fall, varför startar den inte på timern? Lyckades inte heller direktstarta den, men då var bilen iof redan varm, både motorn och kupén.

Åker jag på att serva biljäveln igen?
Fortsätter det så här så köper jag tillbaka min gamla Ford Escort Diesel från -96, den startade visserligen inte om det var kallare än -5 grader, men jag har på ett år med Volvon, lagt ner 5ggr mer pengar på reparation än vad jag gjorde på 5 år med den...

Bilar är bara ett nödvändigt ont...
av Hellrider
#140031
CANBus skrev:Nu jobbar jag inte direkt på Volvo, så deras priser kan jag inte uttala mig om.
Nej jag sitter inte på internet och hävdar vad som är fel, utan jag talar om att det är fel i styrenheten.
tar 5 minuter att konstatera om glödstiftet är trasigt.
Ett glödstift kan man mäta upp med verktyg från 50-talet och jag har varit med om 5 fall sedan 97 då just dessa glödstift kom.
flamvakten är en diod, och den är ruskigt driftsäker, nått fall har jag varit med om att den pajjat.
Jag kan direkt säga att din brännare är felbyggd och den tyvärr inte har byggts om av volvo av nån anledning, det kan jag med min erfarenhet pga av just styrenheten gått sönder.
Jag är trots allt utbildad i ämnet, men ni verkar verkligen veta bättre det där med bränslebrännare så jag ska ta och byta jobb nu..
Sen ärligt så skiter jag i din brännare och jag kommer inte ge några tips om hur man ska förbättra sin brännare med enkla medel, det känns helt jävla meningslöst, om ni bara sitter och klagar..
du blir säkert helt nöjd med en "web"bastu...köp och montera..Jag tycker verkligen att du ska ta bort värmaren, om du inte är beredd att ta konsekvenserna vid reparation.
Konstigt att glödstiften inte pajar hos er någon gång,jobbar du i något varm land eller?för här i sverige byter vi stift relatvit ofta,och även cpm´s.
Värmarfläkten pajar aldrig heller eller???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#140039
Pär_N skrev:Hej alla glada!
Nu avbryter jag den här diskussionen ett tag. Jag lämnade in min V70 D5-03 för installation av timerstyrning av bränslevärmaren i onsdags. Men jag har inte lyckats få den att starta, gör jag något fel eller har jag (med min vanliga tur) en trasig bränslevärmare? Jag ställer i timern, och bekräftar med read när jag tar ur nyckeln ut ttändningslåset. Men jag har vid de tre tillfällen jag testat aldrig märkt av att den startar. Däremot så hörs ett brummande från motorrummet när man lagt av bilen och ca 1 minut därefter som jag inte hört tidigare, är värmaren igång medans jag kör? I så fall, varför startar den inte på timern? Lyckades inte heller direktstarta den, men då var bilen iof redan varm, både motorn och kupén.

Åker jag på att serva biljäveln igen?
Fortsätter det så här så köper jag tillbaka min gamla Ford Escort Diesel från -96, den startade visserligen inte om det var kallare än -5 grader, men jag har på ett år med Volvon, lagt ner 5ggr mer pengar på reparation än vad jag gjorde på 5 år med den...

Bilar är bara ett nödvändigt ont...
Värmaren går bara automatiskt om motorn är igång, det är under ca 7 grader och motorn inte är upp i full temp.

Testa direktstart när motorn inte varm och se om den går igång.
av aTommyC
#140144
Pär_N skrev:Hej alla glada!
Nu avbryter jag den här diskussionen ett tag. Jag lämnade in min V70 D5-03 för installation av timerstyrning av bränslevärmaren i onsdags. Men jag har inte lyckats få den att starta, gör jag något fel eller har jag (med min vanliga tur) en trasig bränslevärmare? Jag ställer i timern, och bekräftar med read när jag tar ur nyckeln ut ttändningslåset.
Vet ikke om din årsmodell fungerer som MY07, men om jeg aktiverer timer eller direktstart, så lyser displayet uten å trykke Read, samtidig som at varseltrekanten er gul/orange, når jeg tar ut nøkkelen. Display og varseltrekant lyser til jeg lukker døra og låser bilen...?
av matzen10
#140145
aTommyC skrev: Vet ikke om din årsmodell fungerer som MY07, men om jeg aktiverer timer eller direktstart, så lyser displayet uten å trykke Read, samtidig som at varseltrekanten er gul/orange, når jeg tar ut nøkkelen. Display og varseltrekant lyser til jeg lukker døra og låser bilen...?
Det är detsamma på min 2004!

M V H
---> Matz
av Alfahanen
#140163
Pär_N skrev:Hej alla glada!
Nu avbryter jag den här diskussionen ett tag. Jag lämnade in min V70 D5-03 för installation av timerstyrning av bränslevärmaren i onsdags. Men jag har inte lyckats få den att starta, gör jag något fel eller har jag (med min vanliga tur) en trasig bränslevärmare? Jag ställer i timern, och bekräftar med read när jag tar ur nyckeln ut ttändningslåset. Men jag har vid de tre tillfällen jag testat aldrig märkt av att den startar. Däremot så hörs ett brummande från motorrummet när man lagt av bilen och ca 1 minut därefter som jag inte hört tidigare, är värmaren igång medans jag kör? I så fall, varför startar den inte på timern? Lyckades inte heller direktstarta den, men då var bilen iof redan varm, både motorn och kupén.

Åker jag på att serva biljäveln igen?
Fortsätter det så här så köper jag tillbaka min gamla Ford Escort Diesel från -96, den startade visserligen inte om det var kallare än -5 grader, men jag har på ett år med Volvon, lagt ner 5ggr mer pengar på reparation än vad jag gjorde på 5 år med den...

Bilar är bara ett nödvändigt ont...
Aktiverar du värmaren med RESET ? på min D5-02 så sköts ju det mesta med Reset och rullen. Rula fram till timer 1 kort tryck på reset ställ in timma kort tryck ställ in minuter kort tryck klrt Aktivera med långt tryck på reset och timern ändras från AV till PÅ.

Direktstart Långt tryck på RESET och den går från AV till PÅ.

I samtliga fall som värmaren aktiveras timer,direktstart eller eftervärme så lyser den orange varningstriangeln i mitten av panelen.

Lycka till med testandet
Användarvisningsbild
av Pär_N
#140396
Ok, nu har jag testat lite mer, vid direktstart så slår den över från AV till PÅ när jag håler in RESET-knappen någon sekund, och den gula triangeln tänds. Men redan efter ca 1 sekund slocknar den och går över till läge AV. Och när man ställer in timern så fungerar det inte heller.
Jag tror att det är något knas... Skit oxå!!!
av Alfahanen
#140419
Pär_N skrev:Ok, nu har jag testat lite mer, vid direktstart så slår den över från AV till PÅ när jag håler in RESET-knappen någon sekund, och den gula triangeln tänds. Men redan efter ca 1 sekund slocknar den och går över till läge AV. Och när man ställer in timern så fungerar det inte heller.
Jag tror att det är något knas... Skit oxå!!!

Din värmare fungerar inte. Ungefär samma fel som det var på min.
Byte av Glödstift,flamvakt,styrenhet, tillsammans med installation av tidur så landade det på 6120:- + 3318:- = 9438:-
Senast redigerad av 1 Alfahanen, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
#140427
Ja, något fel är det. Och efter tre startförsök och det inte lyckas så låser sig värmaren till att inte starta. Bara att uppsöka volvoverkstad...
Användarvisningsbild
av henrik65
#143453
CANBus skrev:Ja i ditt fall var det styrenheten som var paj, du fick betala för de andra komponenterna, synd för dej, men så är det ju tyvärr.
en flamvakt pajjar inte bara utan vidare, inte heller ett glödstift. allt var relaterat till din styrenhet.
Jag jobbar på ett företag inom just värmare och larm.
Det jag säger är att om du inte servar din bil går den sönder, och man ska då inte komma och säga att bilen är av dålig kvalitet.!!
man behöver serva en brännare minst 1 gång per år....hur många gör det?Jag kan oxå tillägga att även "Wed"basto går sönder, har 5 objekt redan på verkstaden..konstigt att alla brännarproblem kommer in på hösten!?!?! :-/
Om Volvo hade planerat att värmaren skulle servas så däe jäval ofta så kunde man väl ha gjort det enklare att komma åt den j-veln

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?