Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Silas: Står i den här tråden...
_lucifer_ skrev:http://www.biltema.se/products/product. ... mId=118034

Dom passar inte till nyare Volvo, Iaf inte till min bil. Däremot har dom nu fått in en annan model som passar som fisken i gurkburken! Kostade dock ca: 150,-/st. Dom verkar fungera ganska bra, än så länge. Har bara haft dom några veckor, så tiden får väl utvisa hur vida dom är värd sitt pris. Dom är ju inte direkt jättebilliga.
mvh
Anders
av matzen10
Brainded skrev:Min erfarenhet från vaxning av vindruta är att det blir en vit hinna som går några cm efter torkarbladet fram och tillbaka när torkarna används. Aningen störande även om den ju försvinner på en gång.Anders
Håller med om den där vita hinnan..Dessutom så börjar torkarna "hacka" fram o tebax på/av vaxet när det börjar tunna ut.

M V H
--_> matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Men å andra sidan är vaxningen underbar i mindre regnfall där vindrutetorkarna inte behövs slås på alls tack vare vaxet :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Brainded skrev:Jag köpte biltemas flatblades igår, döm av min besvikelse när jag insåg att det ändå är en stor metalldel på dem :(

Får hoppas att de iaf är bättre än biltemas vanliga torkare.

mvh
Anders
Nu har jag kört första vändan i regn med dem.
För att ge ett kort betyg: De är skräp!
För att ge ett längre betyg: De är de sämsta torkarblad jag någonsin använt!

Rutan blir verkligen torr utan ränder, men med ett regnfall som var för kraftigt för att ha torkarna på högsta intervallläget och på gränsfall för kraftigt för även nästa läge så gick det ändå inte att ha ett medelintervalläge inställt utan ett väldigt irriterande gnälljud från torkarna.

Efter att ha hört detta gnäll och huvudvärken kommit krypande mer och mer så var jag väldigt glad att jag kunde kliva ur bilen i ösregnet och plocka fram mina vanliga reservblad ur bagageluckan.

Det där var pengar i sjön.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag har varit förbi Volvo och handlat ett par nya original flatblade nu.
500.- rätt i sjön känns det som.
Givetvis torkar de fantastiskt när de är nya men jag har nu sparat de gamla att leverera till Biltema om de är intresserade av oss ägare av bilar med dessa flatblade. Känns trist att deras kvalité är så varierande som Brainded beskriver.

Ett litet inflik OT:
Main sidospeglar har märkning med "ett par droppar på" vilket enligt manualen betyder att de är specialbehandlade för maximal vattenavvisning. För bibehållen funktion skall de återbehandlas efter något år. Jag påpekade detta för bilia men de fattade knappt vad det var frågan om. Det enda de hade att rekommendera var typ Rain-X och det har jag till hjälmvisiret på bågen.

Någon med erfarenhet om vad som bäst används?
:?:
Användarvisningsbild
av Bosa
Ska också köpa nya torkare och det får bli Volvo original men först och främst så ska jag byta framruta, den är full med såna där irriterande ministenskott. Känns lite bortkastat att byta torkare innan jag fått dit en ny fräsch framruta.
av Jan-A
aTommyC skrev:Kjøper 12 x 4 liter spylervæske av gangen. Blander sammen 1 liter salmiakk, og 3-4 refills med Ajax/Jif, og fordeler dette på de 12 kannene. Funker fantastisk. :)

Ang salmiakken, skru av korken på en flaske Turtle Klar Sikt, og kjenn på lukta. ;)
1. Är det färdigblandad spolarvätska?
2. hur mycket är en "refill"
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]