Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

topers skrev:Se till att fylla på med den gröna servo oljan, ej ATF.
Ha minst rätt nivå i, systemet är självavluftande, tar dock några mil.

Se det som jag skriver till ovan.

/
Svaren finns.
Har nu inhandlat servoolja (art 30741424) hos bilia. Denna olja rekommenderade säljarna på bilia. Oljan är grön och volvon är xc70 -01.
Så om jag förstår hela tråden rätt så är det inga problem med att hälla i denna olja i styrservot(som i princip var helt tom) :???:
Någon som kan bekräfta?
Hej! Det är rätt olja du har fått, inget att ta fel på. S80 och nyare ska ha den gröna oljan, man ska inte laborera med annat än vad som rekomenderas särskilt inte när det går åt olja för hundrafemtio kronor i något som kostar tusentals kronor att haverera!
Kan också instämma med att oljan borde vara rätt, de brukar också vara bra på att hjälpa till att få rätt artikel till rätt bil.

Din stora fråga är varför behållaren var i princip tom.???

Kolla efter läckage, samt kolla så att slangen mellan reservoaren och pumpen mm sitter ordentligt fast och att det inte läcker.

Låg nivå är oftast ett läckage.
topers skrev:Kan också instämma med att oljan borde vara rätt, de brukar också vara bra på att hjälpa till att få rätt artikel till rätt bil.

Din stora fråga är varför behållaren var i princip tom.???

Kolla efter läckage, samt kolla så att slangen mellan reservoaren och pumpen mm sitter ordentligt fast och att det inte läcker.

Låg nivå är oftast ett läckage.
Vet inte men den har aldrig fyllts på...
Hej!

Fyller på med lite frågor relaterat till temperaturen tidigare i tråden!

Vi har en XC90 som jag succesivt "bytt" olja på med oljesug av den anledningen att olja inte såg frisk ut och att den "klistrar" runt noll-läge på ratten, dvs med hjulen rakt fram, framförallt kall. Detta löste problemet en stund i höstas men nu, när det är kallt till och med i Skåne!. så är ratten i det närmaste helt stum vid kallstart och men får använda en hel del våld för att få loss den. När man sedan kör och bilen blir varm så minskar problemen för att försvinna vid genomvarm bil. Jag har vanlig, halvsyntetisk, atf(röd) och har funderat på att lossa rören vid styrväxeln och verkligen försöka tömma systemet. Man kan inbilla sig att det skulle vara vatten i vätskan som fryser och spärrar någon ventil i styrväxeln men jag vet inte. Skall det, vid återfyllning, vara grön vätska på en XC90-03 i så fall och skull det i sig kunna hjälpa med bara bytet av olja ??? Kan man spola systemet med något om man nu lossar rören ? Vill ju helst bli av med "dålig" olja även i kylet och pumpen om möjligt!! Vad tror ni ? Volvo tycker att man skall byta styrväxeln...... kanske inte det första jag tänker göra :-)

/Mvh Per
Hej

Byt olja, det är inte så svårt om man kan lite.
Lossa den lilla slangen som går in i reservoaren och anslut den så att olja kan rinna ner i ett slags kärl eller flaska ifrån slangen.
Hissa upp framhjulen
Vrid ratten fram och tillbaka utan att starta motorn.
Din flaska eller kärl kommer att få ca + 1 liter.
Fyll på med ny olja i behållaren och upprepa proceduren till bra olja kommer ut vilket är ganska snart.
Montera tillbaka slangen på bilens servo oljereservoir och fyll på med olja.
vrid åter igen på ratten och fyll på tills du har rätt nivå.
Ta ner bilen och starta och vrid några gånger, fyll ev på??
KLART.

Kör minst några mil.

Om det fortfarande är skumt kan du E-maila mig.
Är det en hastighetsberoende servo eller ej som du har? samt årsmodell och mil?

ATF olja är INTE optimalt vid KYLA och kan orsaka konstigheter.
INGET VOLVO rekomenderar, undrar just varför vissa häller i det?
Bad Guy skrev:Hej !

Jag skall komplettera med lite styrservoolja till min V70.
Är det endast Volvo original som gäller, funkar inte ATF DextronIII?
Finns inga alternativ i instruktionsboken.

Tack!
tja!kolla vad är det för färg på oljan i behållare. man skall inte blanda grön och röd olja(atf)
isak skrev:göller att knyta up kunderna med nytt SKIT?
har funkat MED ATF så länge servostyrningar funnits! finns även pentozin som MB anv- till kopplingar sprint- scift lådor har inte funkat till 100% där EXPRIMENTERANDE MED BILKONSUMENTER skulle jag villa kalla det det mesta under miljöns täckmantel vilket bilägarna sväljer och får DYRT betala!
isak

miljömupparna suger! :twisted:
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]