Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattexc90
Gäller det buggfixar och bilen är yngre än tre år borde det vara gratis eftersom det kan anses vara reklamationer på felaktig produkt. Gäller det nya och/eller förbättrade funktioner i programvaran så tycker jag det är rimligt att de får betalt för detta. Likväl som det kostar dyra pengar att ta fram en ny bilmodell kostar det också pengar att ta fram nya programvaror.
av Putte^
Men en bugg är en bugg, den har varit där alltid.

Jag anser inte att du skall behöva betala för det överhuvudtaget. en bugg blir inte sämre med åren, den blir inte bättre med åren, en fix görs för att det är ett fel, sedan om felet varit där i 1 år eller i 15 är skit samma. Felet kommer inte med åren.

De kunde löst det enkelt genom att vid service fråga om du vill att mjukvaran skall uppdateras och då skall det inte kosta dig något. Du har en gång betalt för mjukvaran i bilen, då skall uppdateringar ingå kostandsfritt.

Tackar du nej till det av någon anledning så skulle det kunna göras en anteckning om det så att man inte kan skylla på tillverkaren att det är buggar i systemet och ifrågasätta varför detta inte är fixat/uppgraderat.

Själv tycker jag inte att jämförelsen med windows XP var dålig, MS tillhandahåller med verktygen för att användaren själv skall kunna uppgradera sitt operativsystem, Volvo kan göra likadant.
av Johnny123
Hade bilen på service idag. Hade samtidigt beställt deaktivering av Neutralkontrollen, bilen blev mjukare att köra iväg från stillastående (tycker jag).

Gjorde också en Total upgrade CAN 30677038, servicekillen som tog emot bilen rynkade lite på ögonbrynen och frågade lite för sig själv "det är väl den stora uppgraderingen visst", och så fortsatte vi att gå i gjenom dom andra sakerna jag ville ha kollade.
Alltså inga frågor om varför jag ville ha det, om det var nå fel någonstans, inte ens en fråga om var jag fått koden... :( :)
Då jag sen fick tillbaka bilen så var det första jag märkte av denna nya mjukvara att minnena i elstolen hade raderats... :(
Nåt annat har jag inte märkt ännu. Programvaran kostade 35 Euro.

För ca 2 mån sedan fick jag ny programvara till Geartronicen (TCM 30677036), där märkte jag stor skillnad, lådan blev mycket mjukare och mera civiliserad. Denna uppgradering hade jag inte beställt utan verkstaden hade laddat in den samtidigt som ett oljerör mellan låda och motor blev fixat. "Du hade gammal mjukvara så vi la in en nyare åt dej" sa dom när jag hämtade bilen (det var OK för det kostade inget åt mej, det var en garantireparation).

Vet inte om TCM 30677036 ingår i CAN 30677038? Nån som vet?
Användarvisningsbild
av MartinS
Johnny123 skrev:Vet inte om TCM 30677036 ingår i CAN 30677038? Nån som vet?
Det skall den göra.

/Martin
av Frigge
[quote="Marbas"]

Verkstaden får ju faktiskt lägga ner lite jobb på att uppgradera bilen med ny mjukvara, även om de inte betalar något till Volvocars för själva mjukvaran så kosar ju arbete lite grand. Lite som om jag skulle gå ner med min dator till datoraffären och be dem göra Windows Update.

[quote="Marbas"]

Verkstaden betalar Volvocars för mjukvaran, den är INTE gratis vilket man kunde ha hoppats. Det skulle underlättat om det var så.
Senast redigerad av 2 Frigge, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
Hemska tanke, min förra Volvo servade jag aldrig på Volvo på fem år... jag torde ha missat en rad viktiga uppdateringar... kanske har bilen dragit för mycket bensin hela tiden också.... /PH
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Putte^ skrev: Men en bugg är en bugg, den har varit där alltid.

Jag anser inte att du skall behöva betala för det överhuvudtaget. en bugg blir inte sämre med åren, den blir inte bättre med åren, en fix görs för att det är ett fel, sedan om felet varit där i 1 år eller i 15 är skit samma. Felet kommer inte med åren.
Är nog inte alltid så enkelt. Orsaker till uppdatering är nog inte alltid en bugg i dess traditionella bemärkelse (fel). Efter några år kan erfarenhet visa att viss inställning eller beteende (eventuellt i samspel med relaterade uppsättning inställningar eller programvarubeteenden) är mer fördelaktigt för de flesta brukare (eller viss typ av brukare), vilket medför att ny programvara (inkl inställningar) tillhandahålls. Inte nödvändigtvis ett fel. Motsvarande kan ändringar behövas för att förbereda/skapa kompabilitet med ny utrustning som (eller version av utrustning).
Putte^ skrev: De kunde löst det enkelt genom att vid service fråga om du vill att mjukvaran skall uppdateras och då skall det inte kosta dig något. Du har en gång betalt för mjukvaran i bilen, då skall uppdateringar ingå kostandsfritt.

Tackar du nej till det av någon anledning så skulle det kunna göras en anteckning om det så att man inte kan skylla på tillverkaren att det är buggar i systemet och ifrågasätta varför detta inte är fixat/uppgraderat.
Bilar innehåller nu så pass mycket programvara och interaktioner med omgivning att det (liksom i många andra programvarusystem) är praktiskt omöjligt att testa alla kombinationer innan leverans. Återstår att under längre period underhålla och ändra programvaran, vilket kostar pengar. Kostnaden för underhåll och ändring av programvaran täcks knappast av avgifter på några hundratal kr per uppdatering (för den volym av bilar som volvo tillverkar). Saker som är gratis tenderar att överanvändas. Så prissättningen är nog någon slags balansgång.

Att man skall kunna välja att avstå/godkänna uppdateringar och att detta sedan skall påverka garanti eller rätt att få fel avhjälpta, blir nog svårt då de flesta brukare har svårt att bedöma vad konsekvenserna är av viss uppdatering.
Putte^ skrev:
Själv tycker jag inte att jämförelsen med windows XP var dålig, MS tillhandahåller med verktygen för att användaren själv skall kunna uppgradera sitt operativsystem, Volvo kan göra likadant.
Tycker att jämförelsen med Microsoft Windows XP haltar. M$ har disclamers som tar bort allt ansvar för att programvaran fungerar eller kan användas för något speciellt syfte, samt tar inget ansvar för om den används i sådana sammanhang att liv kan äventyras. Så att låta brukarna själva ta ansvar för uppdatering och att lösa ut eventuella konflikter som kan uppstå, är ju inget stort problem för MS. Men för programvaran som styr ABS etc är läget lite annorlunda. Tror att det är fullt rimligt att volvo har koll på hur uppdateringar genomförs.
Senast redigerad av 1 polcirkeln, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
Frigge skrev:
Marbas skrev:
Verkstaden får ju faktiskt lägga ner lite jobb på att uppgradera bilen med ny mjukvara, även om de inte betalar något till Volvocars för själva mjukvaran så kosar ju arbete lite grand. Lite som om jag skulle gå ner med min dator till datoraffären och be dem göra Windows Update.
Verkstaden betalar Volvocars för mjukvaran, den är INTE gratis vilket man kunde ha hoppats. Det skulle underlättat om det var så.
Det betyder ju att verkstaden är ännu mer generös då de inte tar alls mycket betalt (för just denna uppgraderingen i alla fall).
av tobbeturbo33
Om man byter tex. CEM och några enheter till pga, brand, (dörrmodul,instrumenthus,ecc,rattspakar,backspegel,mm.mm)
Återmonterar Ny CEM, Ny backspegel, (Hört att de Måste vara nya)
Räcker det då att ladda ner CAN 30677038 för att installera all mjukvara i bilen??

Eller vad behövs i mitt fall?

Tacksam för svar från någon som har stenkoll.... :)
av Psyko
I ditt fall måste enheterna laddas separat, alltså först CEM omladdning och sen UEM oladdning.
Eftersom båda mjukvarorna innehåller koder går dom inte ladda på samma gång
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]