Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvoR+s60 skrev:
klabban skrev:
T5R skrev:Jag har en Volvo xc70 02:a och har haft den inne på service och nedladdning av mjukvara för uppdatering av Ecc:n

Fick betala 798;50 för mjukvaran samt 820Kr för nedladdning av den samma.

Detta borde enligt mej ingå i servicen då ecc:n strular hela tiden (blåser inte varmt ibland).

För hur kan man ta ut så mycket pengar av vanliga svensson kunder för en sån liten skit grej....
Tog max 2 minuter att göra.... under tiden väntade killen på Bilia att oljan skulle rinnar ur = DÖTID ändå!

Tycker att 820:- bara för nedladdning av en mjukvara i samband med service är hutlöst dyrt!

Och 800:- för en slags "uppdateringsfirmware" för ECC:n låter helt sjukt!

Enda skälet till att man tar ut dessa priser är att man KAN göra det. Råder inte direkt någon konkurrens på detta området. Och vem som helst skall väl inte kunna göra dessa uppdateringar, men lite mer rimliga priser vore önskvärt!
Yes där har du orsaken bla: Volvo (för att inte klandra dem så mycket nu så att ingen tar åt sig mer) har mycket liten konkurrens och kan sätta i princip vilket pris som helst.
Om mitt företag var det enda i världen som sålde datorer SJÄLVKLART skulle jag sätta ett skyhögt pris på detta.

Och du carman, min bror tar 500 spänn för att fixa din totalcrashade dator och återställa alla viktiga filer samt formatera dem + nödvändiga uppdat..(coneo)

mvh..
500:- jag skulle behöve hjälp. vad heter firman & var ligger den, hur når jag honom?
Användarvisningsbild
av CarMan
500:-
du pratar endast arbetskostnad, jag tror dom flästa Aktoriserade verkstäderna tar mindre än det för att göra uppdatering! (om vi nu pratar arbetskostnad!)
Användarvisningsbild
av Jensen
När vi ändå pratar om det här med datorer så undrar om någon minns
Insider där man lämnade in sin dator med sladden till HD urkopplad.
Kommer ni ihåg hur många som tog betalt för en datakrasch där man sa till kunden att enda sättet att laga felet var genom att byta HD.
Så kom inte och kör med att min bror minsann kan uppdatera hela din dator för ett par hundralappar, riktigt skitsnack.
Vet att detta inte är en riktig jämförelse, men man blir lite irriterad när vissa bara slänger ur sig en massa skitsnack och fel uppgifter på sånt man bara sitter och gissar sig till.
Jag tror att rätt många här vet vad en datakonsult tar per timme, jag kan lovaer att det inte handlar om "ett par hundralappar"
CarMan skrev:
volvoR+s60 skrev:
klabban skrev: Tycker att 820:- bara för nedladdning av en mjukvara i samband med service är hutlöst dyrt!

Och 800:- för en slags "uppdateringsfirmware" för ECC:n låter helt sjukt!

Enda skälet till att man tar ut dessa priser är att man KAN göra det. Råder inte direkt någon konkurrens på detta området. Och vem som helst skall väl inte kunna göra dessa uppdateringar, men lite mer rimliga priser vore önskvärt!
Yes där har du orsaken bla: Volvo (för att inte klandra dem så mycket nu så att ingen tar åt sig mer) har mycket liten konkurrens och kan sätta i princip vilket pris som helst.
Om mitt företag var det enda i världen som sålde datorer SJÄLVKLART skulle jag sätta ett skyhögt pris på detta.

Och du carman, min bror tar 500 spänn för att fixa din totalcrashade dator och återställa alla viktiga filer samt formatera dem + nödvändiga uppdat..(coneo)

mvh..
500:- jag skulle behöve hjälp. vad heter firman & var ligger den, hur når jag honom?
Hur fan kan man säga att "det är inte dyrt"??? då mekanikern sätter in en datorn, uppdaterar mjukvara och tar ca 15 minuter på sig. Sen ska ha ÅTTAHUNDRA kronor för det? Antingen ligger man med chefen för volvo cars i Sverige eller så jobbar man på volvo... STFU

Dave
av ljungström
Från Teknikens Värld nr 24 år 2006:

Arbetskostnad byte av främre bromsklossar:

Audi A4 2,0 TDI 613 kr
BMW 325d 919 kr
Lexus IS 220d 645 kr
Volvo V50 D5 1120 kr

Servicekostnad upp till 9000 mil:

Audi A4 10381 kr
Lexus IS 6880 kr
Volvo V50 10996 kr

Intervallen är 3000 mil på alla tre

(BMW har servicen första tre åren/8000 mil medräknat i nypriset)
Senast redigerad av 1 ljungström, redigerad totalt 0 gånger.
dave skrev:
CarMan skrev:
volvoR+s60 skrev: Yes där har du orsaken bla: Volvo (för att inte klandra dem så mycket nu så att ingen tar åt sig mer) har mycket liten konkurrens och kan sätta i princip vilket pris som helst.

mvh..
Hur fan kan man säga att "det är inte dyrt"??? då mekanikern sätter in en datorn, uppdaterar mjukvara och tar ca 15 minuter på sig. Sen ska ha ÅTTAHUNDRA kronor för det? Antingen ligger man med chefen för volvo cars i Sverige eller så jobbar man på volvo... STFU

Dave
om man har all info om vad allt kostar & vilka utgifter som ligger bakom, så kan man säga att det inte är dyet.

men om man bara ser den rena tidan det tar så förstårjag att man kan till en börja tycka det är dyrt.
men jag förstår inte varför det inte går i i huvet när man väl förklarat
Användarvisningsbild
av dave
ljungström skrev:Från Teknikens Värld nr 24 år 2006:

Audi A4 2,0 TDI 613 kr
BMW 325d 919 kr
Lexus IS 220d 645 kr
Volvo V50 D5 1120 kr

Audi A4 10381 kr
Lexus IS 6880 kr
Volvo V50 10996 kr

intressant info, dock kostade bytet på en V70 1869 för mig... :(

Dave
Användarvisningsbild
av CarMan
ljungström skrev:Från Teknikens Värld nr 24 år 2006:

Audi A4 2,0 TDI 613 kr
BMW 325d 919 kr
Lexus IS 220d 645 kr
Volvo V50 D5 1120 kr

Audi A4 10381 kr
Lexus IS 6880 kr
Volvo V50 10996 kr

hur kan du ge så exakta priser utan att berätta vilka verkstäder det gäller?
jag vet att vi har i en undersökning varit upp till 1200:- billigar på servicar jämfört med en annan aktoriserad volvo verksta i gran destriktet.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Hur skulle det se ut om t ex Volvo utsattes för konkurens
på sina egna mjukvaror till bilarna?

I en del fall kanske den funktion som krånglar hade fungerat
kanonbra efteråt om man anlitat "Piratfirma A" och ibland
blivit sämre än "Piratfirma B". Volvo kanske till och med
hade varit det företaget som gjort den sämsta förrändringen?

Skulle man nu åkt till "Piratfirma B" och fått tillbaka en bil
som fungerar ännu sämre efter uppdatering, vem kommer
få skulden i slutändan? Jo, troligtvis Volvo!

Det kostar alltid pengar och tid för biltillverkarna att ta fram,
prova och förbättra sina produkter och på något sätt skall
dom få betalt för att överleva.
Som kund förstår jag mycket väl att pengar inte är något
man vill läga ut allt för mycket, aldrig mer än man behöver
men när jag åker till en auktoriserad märkesfirma så är det
inte bara t ex mjukvaran och 5 minuters arbete jag får
betala för. Personal med kompetens, verktyg och lokaler
kostar pengar som skall in på något sätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är konkurens ofta bra. men jag tror inte biltillverkaren vill ta påsig någon som helst garanti om någon annan manipulerat med deras system. Dom komer att skylla i frånsig & kunden kommer i kläm.
man tappar också funktionen att ha koll på vilken mjukvara som finns i bilen & när vad laddades.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]