Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
Jag kör mycket mellan Vänersborg och Göteborg. 110väg och ligger 110-120. 5km 90väg och lite körning inne i Göteborg och sedan tillbaka.

0,89
V70R Automat

Det är lugn körning. Gasar jag och har kul drar den 1,2
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Qualia skrev:
Marbas skrev:
Qualia skrev:Diesel ska ju dra mkt med mindre än bensin motor.. fast man önskar sig ju en diesel, biligare i längden, dock inte lika rolig motor :P
Kan inte förstå att du inte tycker dieselmotorn är rolig.... (fast jag är ju partisk :lol: )
:O Volvo har ju inte så jätte bra med utbud av Diesel motorer.. skadar ju inte om de hade Diesel motorer som är 200HK++ :P.
185 hk D5 gav ju 204 hk i TekVärlds test när man provade den i labbet så den är ju 200+ i alla fall.

Men dieseln har inga racevibbar i alla fall. Det är en helt annan värld, diesel har andra fördelar. Jag hängde på ett stort tungt båtsläp med megastor hytt. Sen lägger man i 6an och åker, t.o.m i kolmårdenbackarna utan att växla ned. Det gjorde att förbrukningen bara steg till 0.86

Med en T5 eller 2.5 T får man tagga ned i varje backe och det blir 1.3-1.4 istället.
av M.P
Åkte Mora-Piteå (80 mil) för ett par dagar sedan, ut till kusten hade vi 0,68 enligt färddatorn.

Tankade fullt i Bollnäs och åkte till Sundsvall där vi övernattade med vår 8veckors son (som skulle amma varannan timme, många stopp).

Åkte till Piteå dagen efter, nu totalt 66 mil sedan full tank i Bollnäs.

Fick sedan i 47,6 liter och då toppade jag upp till tanklocket. Den har alltså dragit 0,72 och färddatorn visar 0,71 vilket jag tycker är bra för att vara med automat. Den totala medelhastigheten för resan blev 94 km/h trots alla städer och amningspauser hehe. Är väldigt van att använda farthållare så den var förståss i under hela höga-kusten backe upp och backe ner vilket jag trodde skulle dra upp förbrukningen mycket.

Har hört vissa säga att deras V70 aldrig kommer under litern när man passerar 100km/h, då måste det väl vara något allvarligt fel eller har MY05- blivit snålare på ngt sätt (serviceintervallen har ändrats iaf)?
Användarvisningsbild
av Loner
M.P skrev: Har hört vissa säga att deras V70 aldrig kommer under litern när man passerar 100km/h, då måste det väl vara något allvarligt fel eller har MY05- blivit snålare på ngt sätt (serviceintervallen har ändrats iaf)?
Åker ju 2.4T från 2002 och den ligger under litern i alla lagliga landsvägsfarter.. (och även i lite högre farter)

/L
Användarvisningsbild
av Larre
VolvoB20 skrev:
Qualia skrev:
Marbas skrev: Kan inte förstå att du inte tycker dieselmotorn är rolig.... (fast jag är ju partisk :lol: )
:O Volvo har ju inte så jätte bra med utbud av Diesel motorer.. skadar ju inte om de hade Diesel motorer som är 200HK++ :P.
185 hk D5 gav ju 204 hk i TekVärlds test när man provade den i labbet så den är ju 200+ i alla fall.

Men dieseln har inga racevibbar i alla fall. Det är en helt annan värld, diesel har andra fördelar. Jag hängde på ett stort tungt båtsläp med megastor hytt. Sen lägger man i 6an och åker, t.o.m i kolmårdenbackarna utan att växla ned. Det gjorde att förbrukningen bara steg till 0.86

Med en T5 eller 2.5 T får man tagga ned i varje backe och det blir 1.3-1.4 istället.
Ljuuuv musik för en nybliven diesel-nörd...

I ett annat test i samma blaska, då D5:an satt i en XC90 så klämde de ut 206 hk ur den. :D

I samma test fick de ut 571 Nm extra ur Q7:ans 3.0 TDI, som enligt tillverkaren utvecklar "endast" 500Nm. 8)
Användarvisningsbild
av TopGear
Bild

Den här bilden tagen med en mobilkamera i min D5:a i förrgår, bilen är NÄSTAN fulltankad :D
Tyvärr fick jag inte med när den stod på 1860 km kvar men det är kanske fult att skryta för mycket... :lol:
/T
Användarvisningsbild
av jiha
1840.... MMmmm. (HMM)

Kan oxo gå ut i bilen --> Tanka fullt --> Nollställa mätaren innan en lång nedförsbacke --> rulla på tomgång --> checka mätaren, och ta kort --> WHATHA FUCK!!! (:-) --> bilen kommer att kunna köra 300 mil på en tank!!

Yeah rigth... (ja e inte bitter som Tony speedway(Gustafsson sa )).

Glad påsk... (U)
Användarvisningsbild
av Loner
jiha skrev: Kan oxo gå ut i bilen --> Tanka fullt --> Nollställa mätaren innan en lång nedförsbacke --> rulla på tomgång --> checka mätaren, och ta kort --> WHATHA FUCK!!! (:-) --> bilen kommer att kunna köra 300 mil på en tank!!
Så lätt är det inte, antal km till tom tank (vem det nu är, nån som känner Tom Tank?) beräknas på förbrukningen dom senaste 30 km, så för att få till 3000km till tom tank, så behöver du ha haft en snittförbrukningen dom sista 30km på ca 0,23l/milen, skall vara en lååång backe det..

/L
Användarvisningsbild
av TopGear
Suck, alltid någon som tror man fuskar...
:roll:
Användarvisningsbild
av jiha
Topgear: (PO) Känslig? Trodde att man hade lite mer skinn på näsan när man lyssnar på grymma White zombies...

Glad påsk!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]