Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Det va la attsingen. Finns ju inte mycket mer att byta eller justera.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Och det läcker inte nånstans?
Fått ut all luft?
Hmmm...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Kommer bara på två möjliga förklaringar om det nu inte är luft eller fel på huvudcylinder eller ABS-ventiler:
1. Någon av bromsslangarna sväller som en ballong när bromstrycket ökar
2. Det ligger något främmande (kompressibelt) föremål inne i cylindern i något av bromsoken. Typ en frigolitsmula som följt med från någon förpackning.. När jag öppnade ett Biltema-bromsok en gång så hittade jag stora klumpar med stelnat bromsoksfett som flöt omkring i bromsvätskan. Såg ut ungefär som köttsoppa med klimp :-D Men bromsoket hade fungerat hyfsat flera år ändå, silikonfett är uppenbarligen någorlunda inkompressibelt :P
Användarvisningsbild
av Leaxin
Tack för svaren, ni är grymma!

Det som är skumt, är ju att det knappt kommer något tryck när jag luftar bakbromsarna med Luftman.
Fram porlar det medan bak droppar det. Bägge sidor. Av någon anledning känns det som att det är för dåligt flöde för att luften ska hänga med. Trots detta har ju bakbromsarna fått minst 4dl vardera.

Jag provar byta bromsslangarna bak nu, och ser om flödet blir bättre. De är sprickfria utanpå, fast ganska gamla. Ganska rostiga anslutningar.
Bromsoksfett... Ja jisses det ska jag kolla nu när jag ändå lossar slangarna :-)

Denna tråden kommer bli en utmärkt felsökningstråd för andra med samma problem framöver :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Leaxin skrev: sön 22 nov 2020, 10:32 Fram porlar det medan bak droppar det. Bägge sidor.
Förresten, vad händer om du trycker tillbaka kolven en bit medan du har luftningsnippeln öppen?
Forsar det ut vätska så borde det väl tyda på att stoppet ligger i bromsslangar eller rören under bilen
Och kommer det fortfarande bara droppar så tyder det rimligtvis på att luftningsnippel inte öppnar som den borde..

Här kommer förresten den mest långsökta teorin hittills:
Det är väl inte så att förra ägaren har förväxlat vänster och höger bromsok (om det nu ens är möjligt..)
De är osymmetriska bland annat i att kanalen till luftningsnippel tas från övre delen av cylindern. Skulle man sätta dem på fel sida så hamnar kanalen undertill och det kommer inte att gå att få ut luften..
Sen brukar föralldel slanganslutningen sitta osymmetriskt också men det kanske går att lösa med kreativitet? :-D
Nah det här var nog alldeles för långsökt men kolla föralldel om "R" respektive "L"-märkningen som brukar finnas på insidan av oket stämmer med verkligheten

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]