Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
Har undersökt under helgen och märkte att när jag vrider på skruven högst upp på dämparen så låter/gnekar det typ som gummi mot gummi. Gick ej att dra åt mer men man kunde få fram ljudet i alla fall. Väl när jag hissade upp bilen för att inspektera fjädern såg jag att damasken på drivknuten den yttre hade spruckit då det var fullt av fett i fälgen och hjulhuset. Så blir att byta damasken först innan jag gör något med dämparen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
En ytterknut utan damask havererar ganska snabbt, inte helt omöjligt att den börjar slamra pga glapp innan den ger upp helt :-)
av MickeM
kievY skrev: sön 10 maj 2020, 18:25 Har undersökt under helgen och märkte att när jag vrider på skruven högst upp på dämparen så låter/gnekar det typ som gummi mot gummi. Gick ej att dra åt mer men man kunde få fram ljudet i alla fall. Väl när jag hissade upp bilen för att inspektera fjädern såg jag att damasken på drivknuten den yttre hade spruckit då det var fullt av fett i fälgen och hjulhuset. Så blir att byta damasken först innan jag gör något med dämparen.
Att dra åt muttern högst upp ger ingenting.
Lossa den istället (du måste hålla emot kolvstången), lyft brickan och kolla ner på bussningen. Samtidigt kan du känna på vingmuttern därunder.

Har damasken på knuten gått spnder så pass att fettet kastats ur, och smuts helt obehindrat kommit in, dessutom under okänt lång tid, är den knuten sannolikt skrot.
Jag rekommenderar knutbyte.

Prio1. Svar ja.
av kievY
Nja, det är ganska färskt. Mindre än en månad då jag bytte till sommardäck då. Sen att det såg ganska färskt ut med fett och så, då det varit torrt och fint det senaste ute och har ej kört bilen så mycket. Men tid är bokat på fredag för byte av damask så får de undersöka noggrannare.
av kievY
Sådär, då är damasken på drivknuten bytt. Däremot har jag märkt att ratten är lite sned? Är ratten rak så går bilen lätt åt vänster dvs jag måste ha ratten lite åt höger för att köra "rakt".
Har kollat luften på däcket och det är bra sen även om man har lågt med luft så ska ratten inte vara sned för det. Kan det ha gått snett till vid monteringen, någonting som påverkats? Verkstaden säger de inte gjort något fel och rekommenderar hjulinställning eller ha koll om däcket slits konstigt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tog du loss spindelledstappen eller länkarmsbussningarna för att kunna svänga ut spindeln?
Länkarmsbussningarna kommer inte att landa på exakt samma hundradels millimeter när man monterar tillbaka bultarna så det kommer att påverka toe-inställningen en liten aning..
Jag kollar alltid toe när jag pillat med något i framvagnen, blir så trist när däcken tar slut i förtid :oops:
Lossar man bultarna som håller ihop stötdämpare och styrspindel så lär också toe sticka iväg..
av kievY
Det är åtgärdat nu. Verkstaden som gjorde jobbet hade lossat på fjäderbensbultarna och Camber vinkeln hade förändrats.
Användarvisningsbild
av Hygglo
En fjäder som gått av, gissar jag på..
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]