Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Daddan skrev:En Biltemaolja hade jag inte tänkt hälla i T5:an, det var bara en fråga. Nu känns ju kvalitetsklass-systemet HELT VÄRDELÖST.

Tänk om däcken var samma lika. Ett däck klassat för 300km/h håller inte för annat än en Fiat 600 och exploderar i farter över 70 km/h.

Oljefabrikanterna kan kyssa sina ar-len om detta stämmer. Det är i så fall både dyrare och billigare oljor som kan vara skräp. Nej, skärpning i så fall.
jag personligen vet inget om biltemas olja så jag vet inte om den är bra eller dålig. det jag vet är att just volvos vita motorer mår mycket bra at att köras på R-tec

om man lyfter på olja locket till en motor som enbart gått på R-tec så är locket & skvalpskyddet (gallert/silen under locket) helt rena, som om motorn var ny.
gå ut o kolla på era lock så kan ni avgöra om motorn har fått avlagringar.
för mycke avlagringar kommer att sotaigen spjällhusetna (ETM) & tillslut får ni prblem med vevhusventilationen
av matzen10
Daddan skrev:En Biltemaolja hade jag inte tänkt hälla i T5:an, det var bara en fråga. Nu känns ju kvalitetsklass-systemet HELT VÄRDELÖST.

Tänk om däcken var samma lika. Ett däck klassat för 300km/h håller inte för annat än en Fiat 600 och exploderar i farter över 70 km/h.

Oljefabrikanterna kan kyssa sina ar-len om detta stämmer. Det är i så fall både dyrare och billigare oljor som kan vara skräp. Nej, skärpning i så fall.
Well, Biltemas olja tappas i Nynäshamnen från OKQ8. Det är bara att du kollar märkningen så går det bra. Swedol säljer oxå samma olja som OKQ8 och säkert flera andra. Men visst kan man lägga på 60:-/liter för att köpa "kända märket" om det inger en trygghet.

M V H
---> Matz
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:
Janne3 skrev:ja tror för min del att de oljor som är rekomenderad klassningsmässigt oberoende håller hur bra som helst för en vanlig bilist som inte extrem kör sin bil och om man håller olje byterna enligt föreskrivning,då får dom nog heta vad dom vill, är min inställning (kör själv med helix syntet olja för prisets skull)
jag har ju sett hur motorarna ser ut invändigt, när det körts på olika oljor, kan säga att en Q8 olja vad den nu hette (kan kolla senare) den höll klasningen, men gav oerhört mycke avlagringar = man kommer att få problem med vevhusventilationen.

kolla runt lite på äldre bilar så serna att väldigt många har problem med vevhusventilationen & igensatta spjällhus

dom bilar dom enbart gått på R-teck har inga avlagringar alls!

Du har alltså sett EN motor som har mycket avlagringar och den hadde Q8-olja i sig. Och du vet vilken, för det sa kunden eller?
Om en motor har avlagringar är det då oljans fel?
Det kan ju bero på intervallet samt olje val av fel typ-

Min erfarenhet av oilsdludge problem härstammar från SAAb men ändå.
Det beror främst på att dagens motorer släpper mycket av förbränningstryck till vevhuset beroende på kolvtätning av lågfriktionstyp.
Samtidigt som man dragit ut på service-intervallet.
Samt slutnare vevhusventilation pga miljöskäl.

Jag håller helt klart med om att man skal välja en känd kvalitetsolja av rätt klassning. Samt INTE ha dessa långa interval innan byte.

Man kan således ha en billigare olja om man byter oftare utan att för den skull äventyra motorn.

Synd att du CarMan tycker tråden blev "tråkig" bar för att vi diskuterar i detta forum. Alla har inte alltid alla rätt. Men det bör ju en relativt mogen person förstå.

Frågan är ju ifall jag skall kräva Castrol hit o dit nästa servic eller om min personliga mekaniker kan välja rätt olja. :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:
Janne3 skrev:ja tror för min del att de oljor som är rekomenderad klassningsmässigt oberoende håller hur bra som helst för en vanlig bilist som inte extrem kör sin bil och om man håller olje byterna enligt föreskrivning,då får dom nog heta vad dom vill, är min inställning (kör själv med helix syntet olja för prisets skull)
jag har ju sett hur motorarna ser ut invändigt, när det körts på olika oljor, kan säga att en Q8 olja vad den nu hette (kan kolla senare) den höll klasningen, men gav oerhört mycke avlagringar = man kommer att få problem med vevhusventilationen.

kolla runt lite på äldre bilar så serna att väldigt många har problem med vevhusventilationen & igensatta spjällhus

dom bilar dom enbart gått på R-teck har inga avlagringar alls!

Du har alltså sett EN motor som har mycket avlagringar och den hadde Q8-olja i sig. Och du vet vilken, för det sa kunden eller?
Om en motor har avlagringar är det då oljans fel?
Det kan ju bero på intervallet samt olje val av fel typ-

Min erfarenhet av oilsdludge problem härstammar från SAAb men ändå.
Det beror främst på att dagens motorer släpper mycket av förbränningstryck till vevhuset beroende på kolvtätning av lågfriktionstyp.
Samtidigt som man dragit ut på service-intervallet.
Samt slutnare vevhusventilation pga miljöskäl.

Jag håller helt klart med om att man skal välja en känd kvalitetsolja av rätt klassning. Samt INTE ha dessa långa interval innan byte.

Man kan således ha en billigare olja om man byter oftare utan att för den skull äventyra motorn.

Synd att du CarMan tycker tråden blev "tråkig" bar för att vi diskuterar i detta forum. Alla har inte alltid alla rätt. Men det bör ju en relativt mogen person förstå.

Frågan är ju ifall jag skall kräva Castrol hit o dit nästa servic eller om min personliga mekaniker kan välja rätt olja. :oops:
ja jag har sett motorer som jag är 100% säker på att den körts på R-teck VS Q8 Super plus. Båda oljorna klarar kravena för vad en V70N 00 -> med överladdd motor ska klara.

har även sett mycke avlagringar i motorar som jag är 100% säker på att oljan byts en gång / år & då bilen endast rullat 1000 mill mellan bytena.

R-teck är utveckad för att samarbeta med just denna motor!

Vi pratar inte om bilar/ motorer där kunden har sagt ditan eller datten. vipratar om att jag har gått tilbaka o kollat vad som har hälts i motorerna vid olika tillfällen & i vissa fall är det även min egen bil & mina kolegers bilar där jag gjort allt på den.
av S60AWD2.5T
Castrol:

SLX R-Tec
ACEA A5/B5
API SL
ILSAC GF-2
SAE 0W/30

Q8:
Den olja som du nämner finns inte hos OKQ8? Inte nu ialla fall

De rekomenderar till V70/S60 2.5T 04-

Q8 Formula Elite
API SL/CF
ACEA A1/B1
ACEA A5/B5
SAE 5W/30

WSS-M2C913-B

Är det den olja du avser som OKQ8 då blir jag förvånad över det usla resultatet du uppmärksammat.
Användarvisningsbild
av CarMan
som jag skrev lite högre upp så var jag inte säker på vad olja hette. Elit låter bekant, är det den som är helsynteten? (det jag pratar om var en helsyntet olja. super pluss har ialla fall funnits, men det kanske var den som var halvsyntet, i sånna fall är det inte den jag menar.)
Användarvisningsbild
av CarMan
har försökt att kolla på Q8:s hemsida, men hittar inte det jag söker. det var nån olja som hetta extra plus ser jag när jag kollar på gamla kvitton, sen fans det super plus & elite. jag kan se att det är elit jag köpt till min bil så det är elit som är dden helsyntet jag inte tycker funkar någe vidare i volvos motorer!
Användarvisningsbild
av greeeken
Var o en får tycka o göra som dom vill.
Som många säger Oljan är en billig försäkring till din motor.
Personligen kommer ja köra på R-Tec, skit samma kostar några kronor mer ,mig spelar de ingen roll.
av OrsonGbg
Den här R-tec som ska vara bra, är det den som bilia häller i när man servar hos dem?

Jag vill gärna ha den bästa oljan och är beredd att betala extra för det.
av jbl
Diskutera oljor är som att diskutera relligion.

Man kan lita på klassningnarna då det är en internationel standard som tillverkarna måste följa.

Men en olja som uppfyller en klassning som en annan olja behöver inte vara lika bra. Det finns rätt stora skillnader enligt experter.

Vissa bolag lyckas bättre med att tillverka oljan. Castrol är absolut bland den bästa på att göra helsyntetiska oljor enligt tester jag har sett.

I Usa betalar folk för att få testat oljan bara för att se hur väl oljan fungerar samt om några problem finns.

Castrol SLX longtech 0W30 är den oljan dom flesta hyllar. Slår Mobil rejält på fingrarna.

Det finns många olika Castrol SLX som har 0W30 viskocitet.

Det som är viktigt om man har en Volvo som är gjord 2004 och nedåt är att använda en olja som är klassad ACEA A3 för bensin motor samt B3 för bensin motor.

Just Castrol SLX R-tec 0W30 ger inte ett optimalt skydd om inte motorn är anpassad för att köras på riktig lågfriktions olja A1/B1, A5/B5.

Därav om man vill köra på bland det bättre som finns på marknaden och fortfarande vill ha god bränsle ekonomi och en äldre Volvo från 2004 och nedåt så ska man välja Castrols SLX longtech 0W30 ACEA A3/B3/B4, API SM. Finns att köpa hos Mekonomen för ca 220kr/liter.

Det står uttrykligen i Volvos rekommendationer att bensin turbomotorer som använder 0W30 eller 0W40 och äldre än 2005 ska använda ACEA A3.

ACEA A5 är jämförbar med A1 som R-tec är klassad, rekommenderas från 2005 och uppåt. Händer det nåt med motorn så står man utan garantier om man ska hårddra det hela.

Ni kan ju prova att emaila castrol teknisk service så ska ni se vad ni får till svar. Dom rekommenderar endast att följa Volvo PV rekommendationer.

SLX longtech 0W30 och RS 0W40 eller edge 0W40 håller lika bra rent som R-tec men skillnaden är att longtech 0W30, RS 0W40 eller edge 0W40 ger ett bättre skydd. De har en starkare oljefilm helt enkelt.

Men alla får ju köra på vad dom vill.

Just biogas Volvon har jag inte koll på vad som rekommenderas. Men det är aldrig fel att köra på en helsyntetisk olja även om den kostar några kr extra per liter. Det lönar sig i långa loppet. Titta efter i bilens manual och se vad dom lägst rekommenderar och utgå därifrån eller skriv här i tråden så kan vi säkerligen rekommendera en bra Castrol olja eller nåt annat.

En annan grej är att mekanikerna är mycket duktiga generellt men när det kommer till att veta lite mer om oljor så kan man diskutera om dom inte skulle ha mer utbildning på detta området.
Detta är inte menat som nåt negativt mot dig Carman eller nån annan meck här på forumet.

Anledningen till att jag skriver detta är att mina svar på frågor om olja hos min Volvo verkstad är som goddag yxskaft. Dom har gått nån kurs men dom kommer inte ihåg vad som sades på kursen. Men sanning att säga så ska ju inte mecken vara nån oljeexpert. Kan förstå att det inte är så lätt att hålla reda på allting om oljor om man inte är intresserad.

Själv så gillar jag att läsa om oljor. Vet inte riktigt varför men så är det bara. Men när det kommer till att mecka med bilen så är jag urusel.
Tog mig fyra timmar igår kväll att byta handbromsbackar, belägg samt skivor bak på bilen. Ena handbromsbacken hade nästan släppt helt. Den andra sidan på bilen så var det början till att släppa. Detta på en 2003:a med 5912 mil på mätaren. Så kolla era handbromsbackar kan jag säga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Google

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]

Vilken mjukvara har ni?