Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Brainded skrev:Den sitter på blocket. Men har du uttaget där så är det ju bara följa sladden från uttaget och se om det går från fronten direkt till torpedväggen eller om den går till motorn innan den går vidare in till kupén.

Ungefär så här ser brukar kontakten till värmaren på blocket se ut (Detta foto är dock från min saab)

/Anders

Edit: pilen är visst lite svår att se, men jag har alltså ritat dit en pil som visar.
Tackar för bilden och hjälpen, såg pilen efter ett tag... ;) Skall gå ut och kika om jag kan hitta sladden senare idag...
av Luthor
Ok, nu har jag varit ute och tagit ett foto av mitt motorblock och där jag tror att det kan vara motorvärmaren som går in (har tyvärr inte möjlighet att prova)... Kan någon av dessa "ingångar" i motorblocket vara en motorvärmare (kan ta ett tag innan bilden laddats)?

Bild
av SportHenke
Troligtvis inte, blockvärmaren sitter vanligtvis (iaf på min) på högersidan bakpå motorn, dvs framför pasagerarens fötter. Nu har jag inte läst så noga men varför stoppar du inte i sladden och ser om motorn blir varm?
av Luthor
SportHenke skrev:Troligtvis inte, blockvärmaren sitter vanligtvis (iaf på min) på högersidan bakpå motorn, dvs framför pasagerarens fötter. Nu har jag inte läst så noga men varför stoppar du inte i sladden och ser om motorn blir varm?
För att jag inte har möjlighet till det i nuläget, bor centralt och bilen står inte direkt utanför fönstret...
av SportHenke
På våra bilar är det ingen slang som "går in i motorn" som på den gamla goda tiden. Har du motorvärmare så sitter det en platta/klump limmad på blocket. Sladden till den går förbi oljefiltret, där den även är grenad in till kupen på min bil. Sitter det en grenkontakt där smed två utgående sladdar så lär ju den ena vara blockvärmare och den andra in till kupen.
Användarvisningsbild
av Brainy
SportHenke skrev:Troligtvis inte, blockvärmaren sitter vanligtvis (iaf på min) på högersidan bakpå motorn, dvs framför pasagerarens fötter. Nu har jag inte läst så noga men varför stoppar du inte i sladden och ser om motorn blir varm?
Huh, då ber jag om ursäkt. Trodde det var en vanlig doppvärmare och att den satt frampå blocket.

I vilket fall så bör det bara vara för dig att följa sladden som går från kontakten i fronten. Går den via någonting eller rakt in i kupén?

/Anders
av Luthor
Brainded skrev:
Huh, då ber jag om ursäkt. Trodde det var en vanlig doppvärmare och att den satt frampå blocket.

I vilket fall så bör det bara vara för dig att följa sladden som går från kontakten i fronten. Går den via någonting eller rakt in i kupén?

/Anders
He he he, har försökt följa den lilla rackaren men det är ju så fruktansvärt trångt i motorutrymmet så jag har inte lyckats se vart den tar vägen... Jag får avvakta tills vi flyttar till hus nu i månadsskiftet, då skall jag fasiken koppla in bilen det första jag gör... :wink:
Användarvisningsbild
av A80TD
Du får nog köra upp bilen på en lyft och lossa plastskölden under motorn om du ska kunna se värmarinstallationen. Jag kollade i min bil nyss, och det verkar omöjligt att se något uppifrån. Ev. förgreningskontakt ska sitta på styrväxeln och sitter alltså under/bakom motorn.
Kolla i denna monteringsanvisning (pdf:en), så ser du hur kablar och annat ska sitta.
av Noodles
Man ser blockvärmaren om man kollar underifrån, inget krav att ta bort frontplasten/skölden.
Värmaren sitter baktill, mot förare/passagerare om man står framför bilen.
Användarvisningsbild
av Driver64
Så här ser den ut på min V70N. Det är boxen med en grön fläck på baksidan av mitt oljiga oljetråg:

Bild

Jag gillar att inredning inte är lika mycket […]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Beställt hem olja för ett "mellan[…]

Utrustningslista Volvo 2019-2023?

Hej Har suttit och försökt hitta en li[…]