Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lätt rivstart på gräs eller rullgrus i brist på is och snö.

Lättare med manuell än med automat.

Brant grässlänt är idealiskt på sommaren.
Angående själva fyrhjulsdriften. På Subarun av årsmodell -00 som vi hade för länge sedan så var det viktigt att däcken hade samma mönster. Vi fick punktering på ett däck som behövde kasseras och behövde köpa fyra nya dubbdäck istället för bara ett :mad: Var det så viskokopplingen fungerar? Medan Haldex (som finns från o med årsmodell -03?) inte är lika kinkigt?

Vad är det för skillnad på (tänker mest driftsäkerhet) på Haldex generation 2 och 3?
Haldexen (åtminstone de senare generationerna) är smart nog att "veta" hur mycket det skiljer i rullomkrets mellan fram och bakhjul så det är i princip inte ett problem längre. Däremot ska man nog inte utmana ödet allt för mycket och köra med helt olika däcksdimensionerna men lite olika slitna däck är inget problem.
Sammanfattar:

XC70
- bensin
- 2,5T
- helst automat, men manuell är OK också
- minst en 04
- mindre än ca 25 000 mil
- bra sommardäck
- Lyxönskemål: Exteriört välskött, lastgaller, tonade rutor, extraljus, dubbdäck, mörk inredning, matta i bagaget, snygga alufälgar (de som tycks vara standard är lite trista), inom två timmar från Karlstad eller Halmstad, ljusbåge... (vad finns det mer att sätta upp på lyxönskelistan?).

Vi har ingen direkt brådska så jag håller ett öga på Blocket för att lära mig att känna igen vad som är kap, och det tror jag att jag börjar göra nu också! På de här tre veckorna har jag sett fyra-fem bilar som verkat riktigt fina, till riktigt bra priser.. och de har också försvunnit på några timmar! Annars kommer det ut 5-8 bensinare om dagen ungefär så det finns ju att välja på, det stora flertalet med långa mil (50 000 är rekordet so far) så man förstår ju att de är slitvargar.
Jag kom på en fråga till här - om airbag på passagerarsidan.
I många annonser så står det att bilen har airbag för passageraren, men jag har fått för mig att det inte är så många Xc70:s som har det? Eller att de möjligen har några sidoairbags, men inte den stora. Är det nån av er som vet hur vanligt/ovanligt det är med en riktig airbag för passageraren?

Stämmer det att man kan hålla utkik efter en instansning vid handskfacket?
Skulle vilja säga: bredda restiden för letandet och va redo att kasta dig på både telefon och in i bilen för att kunna åka rätt snart.
Är man inte snabb på köp så kan det va stor risk att dom fin fina vagnarna missas gång på gång.
Bra bil i Bra skick till vettigt pris säljs rätt fort.
Sen lite extra, snåla inte på lyxönskemålen, ju mer utrusning desto bättre typ den dagen ni ska sälja. (finns visserligen vissa undantag på utrustning beroende på egna situationen och användande).

Fundera även på om Xenon ljus är ett måste eller om vanliga funkar bra, xenon ger bra ljus i sig men är oftast risiga i glaset (plast) och kostar rätt feta stålar att köpa nya/beg. Tänker själv lite att ska ni ha extra ljus så funkar kanske vanliga halogen bra för er.
En XC ska ha drag (det är dragvagnar typ), oavsett ni själva tänkt dra släp nån gång eller inte, en framtida köpare vill nog väldigt gärna ha drag på en XC.
Skulle ni ha möjlighet, försök göra en diagnos läsning på bil ni tittar på för att på så sätt få fram ev fel som inte märks/visar sig tydligt vid provkörning. Borde kunna gå att göra på någon lokal bilverkstad på plats. Så kanske man kan undvika en ev dyrare/onödig överraskning som visar sig senare.
Sitter det nivåreglering på bilen ni tittar på sen, försök syna stötdämparna så dom inte verkar läcka eller känns helt skit. Dom kostar också svin pengar.
Passa även på att sätt typ en latex vante över oljepåfyllningshålet så får man en indikation om det blåser/suger, och på så sätt får ett humm om vevhusventilationen behöver bytas+rengöras.

Tänkte på en sak till, är ni inte överförtjusta i att tvätta och ta hand om lacken, försök undvika baslacker, främst röd/vit/svart. Sikta på en silvrig eller liknande lack kulör så syns inte skiten+repor lika lätt. Plus att solen behöver nöta på mer för att bleka ner lacken på en metallic.
Tack för dina råd!
Du har nog helt rätt i att vi behöver bredda restiden. Har också insett att ifall vi utgår härifrån fritidshuset i Värmland så når vi helt klart fler intressanta objekt, än nere i södra Halland där vi bor till vardags.
Hellre inte xenon för vår del, som jag har förstått det och definitivt drag, det var så självklart att jag glömde skriva det på listan :) Undvika baslacker går upp på listan, det där med nivåreglering får jag allt googla på!

Sen har jag insett att jag nog gillar den där faceliften från 2005, men då börjar det finnas fler dieslar än bensinare = färre intressant objekt för oss.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]