Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Det är inte själva kompressorn iaf.

Dåligt med media eller annat fel.
Dåligt med media skulle ge felkod tycker jag.

Du kan ju testa reläet direkt på batteriet.
Klickar det?
Blir det kontakt igenom?

Inte troligt fel, men heller inte omöjligt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
MickeM skrev:Det är inte själva kompressorn iaf.

Dåligt med media eller annat fel.
Dåligt med media skulle ge felkod tycker jag.

Du kan ju testa reläet direkt på batteriet.
Klickar det?
Blir det kontakt igenom?

Inte troligt fel, men heller inte omöjligt.
Tänkte kolla om styrströmmen till reläet slår på. Kan ju vara vad det nu är för sort av sensor i den änden som spökar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
MickeM skrev:Då är det bara att titta och se om den slår till.
Du borde höra, men nu har du ju väldigt litet spel....

Med motor igång ska den snurra med också.

Kör inte kompressorn länge.
Fick assistans av grannen. Den snurrar när man bryggar. Reläet trasigt eller lågt tryck då om jag försått rätt?

Vad är för länge? Den funkar nu. ?? Reläet klickar. Kan va för att man rört om i det.

av MickeM
Vadå, funkar AC'n?
Om kompressorn slår till och det kommer kyla är det bara att köra. ..

Jag menade att man inte ska köra kompressorn för länge med tomt eller nästan tomt system.
Då får kompressorn inte smörja.
Men kyler det, så cirkulerar det som det ska = Kör hårt!
av m2c
En ytterligare anledning att inte brygga för länge. Enligt mig inte mer än 20-30 sekunder i stöten om man inte har mätare inkopplade är att det kan vara en blockering någonstans, eller att kylarfläkten inte kyler som den ska. Då riskerar man övertryck i systemet, som vanligtvis högtrycksvakten bryter genom att slå av kompressorn. Om den inte kan bryta riskerar man skador på systemet, eller att ett speciellt bleck går sönder för att släppa ut gasen.
Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:En ytterligare anledning att inte brygga för länge. Enligt mig inte mer än 20-30 sekunder i stöten om man inte har mätare inkopplade är att det kan vara en blockering någonstans, eller att kylarfläkten inte kyler som den ska. Då riskerar man övertryck i systemet, som vanligtvis högtrycksvakten bryter genom att slå av kompressorn. Om den inte kan bryta riskerar man skador på systemet, eller att ett speciellt bleck går sönder för att släppa ut gasen.
Hur länge kör pumpen normalt, om allt är som det ska?

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
m2c skrev:En ytterligare anledning att inte brygga för länge. Enligt mig inte mer än 20-30 sekunder i stöten om man inte har mätare inkopplade är att det kan vara en blockering någonstans, eller att kylarfläkten inte kyler som den ska. Då riskerar man övertryck i systemet, som vanligtvis högtrycksvakten bryter genom att slå av kompressorn. Om den inte kan bryta riskerar man skador på systemet, eller att ett speciellt bleck går sönder för att släppa ut gasen.
Hur länge kör pumpen normalt, om allt är som det ska?

Det verkar som att den inte vill stänga av nu. Tog bort reläet när den gått 1-2 min. Nån sensor som inte verkar kry. På eller av hela tiden verkar det som.

av m2c
Vad har du för årsmodell och modell på bilen? Det beror helt på typ av system. Det enklaste är ju om du har tillgång till mätare. Om lågtrycket snällt lägger sig vid ett tryck som motsvarar strax över 0 grader i temperatur (Typ nånstans mellan 0-10 grader plus är normalt) och stannar där hela tiden, samt att högtrycken ligger hyffsat stabilt nånstans mellan 50-80 grader (kan dock variera lite om du hamnar i ett läge där kylarfläkten startar stannar titt som tätt) så har du antagligen den nyare modellen där acn ska gå konstant och inte slå till och från. Denna variant behöver vanligtvis inte schimsas då den inte slits så mycket. Allt detta med ACN på min och fläkten på max. Sen kan du också mäta temperaturen på luften som kommer in i kupen. Försök hålla en 1200-1500 varv på motorn. Du ska inte ha under 0 eller nära noll typ 2-3 grader. För då riskerar du frysning vid längre körning. Men om allt det här är OK så är det inga problem att kompressorn går hela tiden

De äldre systemen brukar pumpa ner lågtrycket till under 0C motsvarande tryck på lågtrycket om jag minns rätt. Sen bryter den och vilar sig ett tag tills det blir varmare inne i bilen. (Styrs inte av lågtrycket utan av evaporatortempgivaren har jag för mig). Men vad gjorde ni för att få acn att hoppa igång igen?
Användarvisningsbild
av GLIZ
m2c skrev:Vad har du för årsmodell och modell på bilen? Det beror helt på typ av system. Det enklaste är ju om du har tillgång till mätare. Om lågtrycket snällt lägger sig vid ett tryck som motsvarar strax över 0 grader i temperatur (Typ nånstans mellan 0-10 grader plus är normalt) och stannar där hela tiden, samt att högtrycken ligger hyffsat stabilt nånstans mellan 50-80 grader (kan dock variera lite om du hamnar i ett läge där kylarfläkten startar stannar titt som tätt) så har du antagligen den nyare modellen där acn ska gå konstant och inte slå till och från. Denna variant behöver vanligtvis inte schimsas då den inte slits så mycket. Allt detta med ACN på min och fläkten på max. Sen kan du också mäta temperaturen på luften som kommer in i kupen. Försök hålla en 1200-1500 varv på motorn. Du ska inte ha under 0 eller nära noll typ 2-3 grader. För då riskerar du frysning vid längre körning. Men om allt det här är OK så är det inga problem att kompressorn går hela tiden

De äldre systemen brukar pumpa ner lågtrycket till under 0C motsvarande tryck på lågtrycket om jag minns rätt. Sen bryter den och vilar sig ett tag tills det blir varmare inne i bilen. (Styrs inte av lågtrycket utan av evaporatortempgivaren har jag för mig). Men vad gjorde ni för att få acn att hoppa igång igen?
Trycket på lågtrycksdelen är ca28 psi. Bilen är en S80/02a. Tempen på luften ut har jag inte kollat men den är sval-något lite varmare inte kall. Vet inte exakt vad som fick den att hoppa igång men va ute i natt och det är så att pumpen går igång när man trycker på ac och stänger av när man trycker av ac. ??

av m2c
Jag vet inte när de bytte till den nyare typen som ska gå hela tiden. Men 28psi ligger ju precis över 0 grader så det är ju som det ska https://www.agas.co.uk/media/2606/r134a-pt-chart.pdf

Har du koll på hur mycket högtrycket ligger på? Alternativt om du inte har någon mätare för den kanske du kan mäta något högtrycksrör med termometer. Om den ligger för lågt så kan du ha gasbrist. Går kylarfläkten föresten när du kör acn, och isåfall går den på högfart?
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]