Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Hallå där, stopp och belägg!

Jag servade min förra S80 alltid på Bilia.
Dom gånger jag klagade på prislappen var många. Tror ite jag klarade mig under
4000kr en enda service. En av servicarna kostade 6700kr.
Jag testade CMS-Bert Gustavsson ett par gånger. Betydligt billigare
men inte i topp när det gäller trevlighet men ändå godkänt.

Men så bytte jag bil och fick rådet att serva hos Orrekulla bil. Jag blev helfrälst,
trevliga och billiga. 2000 milaservicen gick på 2600kr inklusive lånebil.
På Orrekulla ställer mekanikern upp och diskuterar eventuella fel och lösningar. Dom sevar Volvo, Audi, Mercedes och gärna andra bilar.
Intressant att snacka med dem om vilka fel bilarna brukar ha och Volvo
är definitivt inte sämst och absolut inte dyrast, långt ifrån.
Audi lär vara riktigt dåliga i framvagnen dom måste byta några leder
i varenda service, kostar 1500-2700kr utöver servicekostnaden.

Det där med stora och små jobb tycker jag man skall dela på verkstad. Dvs
småjobb som service och liknande kan man gott göra på småställen man litar på
medan de svåra stora och framförallt jobb där man behöver kunna tanka ner
ny programvara kan man göra på Dyria (Bilia). Tyvärr är dom gräsligt dyra, det
kommer att bli deras undergång.

Testa Orrekulla bil!
av kaan
Bilia Nordstan!

Har servat mina bilar där i flera år.
Priset är ju vad det är - men gossse - vilken service.

Mvh. Kalle.
Användarvisningsbild
av StringerBell
kaan skrev:Bilia Nordstan!

Har servat mina bilar där i flera år.
Priset är ju vad det är - men gossse - vilken service.

Mvh. Kalle.
Hmmmmmm

Nu skall man inte döma en hel verkstad efter ett tillfälle och en mekaniker men om man specifikt ber att de skall kolla upp om det finns programvaruppdatering till min krånglande elstol (efter tips här på forumet) så får man anstränga sig lite. Nu har jag gått i ett par veckor och mer eller mindre fört protokoll över elstolsfunktionen för att skaffa evidens för felsökning efter det att Bilia Nordstan sagt att det inte finns uppdatering. Nu ringde de från Volvo/Tagene (där jag gjort 6000-mila serv) att de precis laddat ny programvara som adresserar just mitt problem.

Men som sagt, har man hittat en bra personlig mek skall man naturligtvis fortsätta med samma person och ställe oavsett.
Såg att detta egentligen är en gammal tråd som vaknat upp, men jag kan rekommendera Mechanum Partille, finns också i Sisjön (Göteborg). Perfekt bemötande, de gör bra jobb, fri lånebil, och återkommande kunder får 10% på arbetskostnaden.
Jag har precis servat min XC70 -05, 18000 mila, för 8415 :-. Jag tog den på CMS Group, Åskvädersgatan. Samma service på Bilia i Nordstan skulle kosta över 11 000:-. CMS Group är auktoriserade av Volvo, Ford och Renault. Trevlig mekaniker, bra bemötande, ännu inget att klaga på...
Bonzo11 skrev:Jag har precis servat min XC70 -05, 18000 mila, för 8415 :-. Jag tog den på CMS Group, Åskvädersgatan. Samma service på Bilia i Nordstan skulle kosta över 11 000:-. CMS Group är auktoriserade av Volvo, Ford och Renault. Trevlig mekaniker, bra bemötande, ännu inget att klaga på...
Med andra ord kamremsbyte då eller?
Biltjänst i Landvetter tycker jag är mycket bra och enkla att ha att göra med. Auktoriserade och oftast mycket bra priser.

/Martin
Användarvisningsbild
av Perc
Jag inser att inlägget är fyra år gammalt men ändå...
linnar skrev:Audi lär vara riktigt dåliga i framvagnen dom måste byta några leder
i varenda service, kostar 1500-2700kr utöver servicekostnaden.
Det är Passat B5, första Skoda Superb, första Audi A4 och Audi A6 C5 som har samma avancerade framvagn. Dubbla triangellänkar, dvs åtta stag i aluminium med bussningar och kulleder som slits ut. Och sen sliter den styrleder och hundben också. Det är sällan man lyckas rulla genom en besiktning helt utan glapp. :)
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Stereo utan bluetooth :( Alternativ?

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kineti[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]