Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
Måste inflika att en S60 ju är Belgisk oavsett vilket språk det står i displayen.

Nu skall vi vara lite gladare i trådarna och grattulera de kunder som återförsäljarna vårdar. Gratis är naturligtvis inte något i längden inte ens inom datorvärden. Om man har en engelk XP så får man vackert köpa en svensk fullversion om man vill byta språk.

En 500 hundring i samband med service är väl ganska ok tycker jag för det handlar ju inte om en uppdatering utan byte av mjukvara.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
CarMan skrev:du ska vara glad att dom överhuvudtaget har tagit fram en mjukvara som ken fixatill detta ! utveckling 6 "lagerkostnad" (hantering av mjukvaror) kostar pengar !
Skall jag var glad för att Volvos skapare pratar svenska..... Nej jag har annat att vara tacksam över...... :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoBM
CarMan skrev: ford kan inte byta spårk, så inte tar dom 1:- för att göra det
snarare kostar dt 60 000:- att få bilen att prata rätt språk!
Kanske inte just Ford när det gäller svenska, men SAAB "pratar" fortfarande språk i olika världsdelar, men svenska i Sverige? (är verkligen alla menyer i en Ford på engelska. )
Men kostnaden att tanka versioner till styrsystem borde vara samma som för språk, eller?
Användarvisningsbild
av VolvoBM
CarMan skrev:det är helt friviligt att åka till en volvo återförsäljare o be dom byta språk. givetvis tar dom betalt ! vill man inte betala, så får man inte språket bytt.
det är altås froviligt att betala.
di återförsäljare rår väll inte för att du som otrogen kund köpt en bil som du inte är nöjd med vilket språk den talar.
Nu förstår jag inte, är det på bilförsäljning som din firma tjänar de stora slantarna? Då är ni unika i Sverige.....Det är nog hos er som hos de flesta bilfirmor att det är i verkstaden/reservdelsförsäljningen som er intäkt finns, och kostnaden att utföra själva språkbytet har inte jag sagt något om. Endast det hutlösa överpriset på en filöverföring, som knappast går med kurir på diskett från Torslanda.... :wink:
Min Återförsäljare är nog bara glad så länge jag finns som kund oavsett när i kedjan jag kommer in. Han skall i privatimportens fall ta på sig StorVolvo-kepsen och svälja den ev förtret han känner över missad provision på ett par tusen.....
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
Kanske inte just Ford när det gäller svenska, men SAAB "pratar" fortfarande språk i olika världsdelar, men svenska i Sverige? (är verkligen alla menyer i en Ford på engelska. )
Men kostnaden att tanka versioner till styrsystem borde vara samma som för språk, eller?
nä forden pratar svenska om du köper den i sverige.
har du köpt en tysk (vet inte om det gäller dom aldra nyaste) så fortsätter den prata tyska. men det kan man säkert bygga om för 60 000:- o sen pratar den svenska.
tror du Ford tänker betala ombyggnaden?
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag beställde nedanstående ihop med en vanlig service i april -06. Den övre punkten är byte till svenska.
Såhär i efterhand ser jag att de debiterar en arb.kostnad per mjukvara. Allt är dock gjort vid samma tillfälle.

Klicka på bilden för förstoring.
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Kan de eller kan de inte byta språk, var kom 60 000 ifrån? Nu blir jag förbryllad... :?:

De kan iaf tanka uppdateringar för den summa som datoröverföringen kostar, dvs. ett par kronor per tillfälle.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
A80TD skrev:Jag beställde nedanstående ihop med en vanlig service i april -06. Den övre punkten är byte till svenska.
Såhär i efterhand ser jag att de debiterar en arb.kostnad per mjukvara. Allt är dock gjort vid samma tillfälle.

Klicka på bilden för förstoring.
Bild
Wow , vad har de i timlön, eller hur långsam är egentligen deras dator som de laddar filer med?
Användarvisningsbild
av VolvoBM
CarMan skrev:nä forden pratar svenska om du köper den i sverige.
har du köpt en tysk (vet inte om det gäller dom aldra nyaste) så fortsätter den prata tyska. men det kan man säkert bygga om för 60 000:- o sen pratar den svenska.
tror du Ford tänker betala ombyggnaden?
Jag förstår inte vad de skall byta för 60 000 för ett par andra tecken i displayerna. Men de kanske anlitar Volvo i Torslanda för arbetet och de kommer till den lokala Fordverkstaden, därav den höga kostnaden :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoBM skrev:
Kan de eller kan de inte byta språk, var kom 60 000 ifrån? Nu blir jag förbryllad... :?:

De kan iaf tanka uppdateringar för den summa som datoröverföringen kostar, dvs. ett par kronor per tillfälle.
dom behöver inte köpa mjukvaran vid tillfället, då dom har det på abonemang.
do kan tanka uppdateringar, men dom kan inte byggaom biler på det viset volvo kan.

om en verksta i detta läget inte tar betalt för den mjukvaran dom betalat via sitt abonemang, så är det ju korkat av verkstan, självklart kostar allt pengar.
det är ju inte konstigt att servicasna blir dyra om verkstan inte fattar att dom måste tabetalt vid dom jobb dom faktiskt gör!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]

Du måste alltid nolla boxarna när du sk[…]

V70N -01 Växellådsbekymmer.