Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KuLLeN
Bosa skrev:
KuLLeN skrev:det skulle ju kunna vara fälgarna som är boven? vad har du för fälgar? provat med andra? blir det likadant med vinterhjulen?
MartinS skrev:Däckmärkena är inget konstigt. Pirelli P Zero Rosso, Gislaved NF2 och Goodyear UG500.
/Martin
Borde inte vara fälgarna eftersom det sker både på sommar och vinterdäck, tvivlar på att han har samma fälgar på sommar och vinter. V40n jag hade slet bakdäcken med följd av fjällmönster som var ganska rejält men det löstes med hjulinställning men det är ju redan gjort ett par gånger på Martins. V70n är väl ganska begränsad vad gäller inställning för bakvagnen också har jag för mig, brukar det ställa till problem när man sänker?
ok, såg inte att han hade problemet med både sommar- och vinterhjulen.
min s60 sänkte jag och gjorde 4-hjulsinställning, bak gick det inte att få till en bra camber så bakhjulen lutar in lite i överkant. begränsad ja :P det sliter däck på insidan men det får man ta!
av KuLLeN
CarMan skrev:
KuLLeN skrev:det skulle ju kunna vara fälgarna som är boven? vad har du för fälgar? provat med andra? blir det likadant med vinterhjulen?
hur kan en fälg orsaka snedslitna däck?
om den är skadad eller dålig kvalité så att innerdiametern är mindre än yttre.
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:
Jag hade en vind fälg(en av många :D ) som orsakade onormalt slitage för nåt år sedan, slet mer på insidan runt hela däcket dock mer på ett område.
Användarvisningsbild
av CarMan
KuLLeN skrev:
CarMan skrev:
om den är skadad eller dålig kvalité så att innerdiametern är mindre än yttre.
skulle vara en med mycket dålig kvarite i sånna fall. du kan aldrog få en färlg skadad runt om så hela diametern blir mindre på insidan.
Användarvisningsbild
av CarMan
en annan sak jag tänkte på. sitter det rätt fjädrar på bilen?
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:en annan sak jag tänkte på. sitter det rätt fjädrar på bilen?
Vet ej, men tidigare ägare har inte bytt något själv, det skulle isåfall vara fel från fabrik, men det är väl kanske inte omöjligt även om det låter osannolikt. Hur tar jag reda på vilka jag har och vilka det skall vara?
Hur skulle fel fjädrar kunna ge detta problem?

/Martin

PS. Det är oavsett fälg, jag har provat fyra olika fälgar, alla volvo orginal.
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
Vet ej, men tidigare ägare har inte bytt något själv, det skulle isåfall vara fel från fabrik, men det är väl kanske inte omöjligt även om det låter osannolikt. Hur tar jag reda på vilka jag har och vilka det skall vara?

/Martin

som jag antydig från början så tror jag att du får bättre varden om bilen sänks lite.
fel fjäder kan göra bilen för hög

det finns olika håsda fjädrar 6 en för hård fjäder kan göra bilen lite högre.
fjädrarna är förgmärksa (inte säkert att färgen finns kvar)
o det finns ingen bra tabell för att se vad som är vad.

men vist kan den ha fel fjäder från fabrik.
(jag skulle köra med sandsäcken jag prata om tidigare)
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:
MartinS skrev:

/Martin

som jag antydig från början så tror jag att du får bättre varden om bilen sänks lite.
fel fjäder kan göra bilen för hög

det finns olika håsda fjädrar 6 en för hård fjäder kan göra bilen lite högre.
fjädrarna är förgmärksa (inte säkert att färgen finns kvar)
o det finns ingen bra tabell för att se vad som är vad.

men vist kan den ha fel fjäder från fabrik.
(jag skulle köra med sandsäcken jag prata om tidigare)
Jag förstår hur du menar, men det är ju trots allt negativ camber redan olastad så jag förstår egentligen inte hur det kan slita på utsidan. Bilen lär ju knappast höja sig när man sätter sig i den, om det nu inte är något annat fel.
Jag får väl försöka kika efter färgmärkning vid tillfälle, men jag tror egentligen inte att det borde spela någon roll då värdena trots allt är vad dom är?!

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
trycker du ner bakvabnen så komemr den slita mer insidor än den gör nu, det samma gäller om du ställer mer toe ut än nu.

så oavset vad vi ska ha, så kommer slitaget att ändras till det positiva med någon av dessa förendringar
av cme
Något stämmer inte här... Jag håller med Carman att med ditt slitage skall du gå mot större negativ camber relativt det du har i dag.
MEN: Camber =0 skall ge bäst däcksekonomi. Något negativ camber ger bäst väghållning eftersom däcket är lite förspännt i en riktning. Eftersom 0.5-1.0 grad knappast märks på slitaget på V70 (alla har det ju) så om du skall kompensera måste du ju upp på 1.0-1.5 (negativ camber) logiskt sett. Det innebär att det kommer se ut som om du "brutit" bakaxeln. Totalt kommer det var 2-3grader mellan hjulen (kolla på sänkta BMW och Mercedes de brukar se ut så).

Jag tror något annat är förklaringen. Är protokollet rätt? (ingen förväxling av tecken). Är något glappt så att det ställer sig i ett helt annat läge när du kör bilen? Man får nog ifrågasätta allt tills du hittar felet.

Jag har ställt frågan till han som justerar mina bilar och han fattar inte vad som är tokigt om man utgår från att protokollet är rätt. Inte heller mina kontakter på Lotus Engineering kan förklara med annat än att det finns ett fel som vi ännu inte diskuterat.

Har du kraftig "fjällighet" så har du sannolikt för mycket toe men så verkar inta vara fallat av dina svar. Du borde irriterat dig på ljud också.

cme

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]