Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av THP
Filter byts alltid i normalfallet ihop med oljan.
Men många, då menar jag MÅNGA har ett behov av ett extra filterbyte mellan oljebytena.
Framförallt har MÅNGA ett skriande behov av att ha en maskin anpassad till sina behov egentligen.
Man kan inte med gott samvete skaffa sej en maskin som tar halva dan för att bli varm, för dyra bankpengar eventuellt, sen köra runt kvarteret stadigt för att lämna ungarna. Det är lite som att köpa nåt dyrt för att ha äran att få döda det sakta. Det är användningen som i det fallet dödar den, inte konstruktionen eller annat. Där gäller verkligen inte oljeintervallen. Där gäller DIN spec. Den som du ska skapa för att din maskin ska gå bra lång tid framöver.

Jag lever själv efter den läran. Jag har närmast till jobbet. En citroen C1 (toyota egentligen) sköter min transport eftersom den blir varm fort med sin lilla maskin, och mår bra av kortare resor. Eller ja, den mår inte dåligt iallafall.
Frugan åker XC90 eftersom hon åker längre och bilen hinner bli varm och må bra. Nu är det väl inte bara det som spelar in på så sätt, hon har vintertid sämre väg därav XC:n. Men även annars hade hon fått ha den större bilen då jag inte kan köra den genomvarm. Vänder vi på steken permanent så lär det inte dröja innan det finns maskinproblem på XC90:n. C1:an däremot gillar säkert att rulla landsväg. Naturligtvis vänder vi på det ibland för att vara säkra på att även den lilla får gå varm ordentligt.
Sånt här som iallfall för mej verkar vara sunt förnuft. Det är något som liksom bara rinner ut i sanden. Det nämns aldrig.
Med felaktig användning och ingen som helst kompensering för det, då kan man döda det mesta även med fina märkesprodukter.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Så alltså: Biltema = begagnad tjära. Motorn är körd oavsett olja om mam inte kör exakt volvos testcykel eller gör noggranna analyser och river motorn vid varje oljebyte. Kallstarta inte motorn. Eller stäng av för den delen.

:-)
av Knatch
SBergdahl skrev:Så alltså: Biltema = begagnad tjära. Motorn är körd oavsett olja om mam inte kör exakt volvos testcykel eller gör noggranna analyser och river motorn vid varje oljebyte. Kallstarta inte motorn. Eller stäng av för den delen.

Men varför ska du vara så jävla sarkastisk och spydig när han lagt ner så lång tid för att förklara för oss andra på ett pedagogiskt sätt hur allt fungerar?
Det enda du snappade upp var just kängan till biltema. Det här forumet är inte längre vad det en gång var. Ta vara på alla dessa kunniga människor som ideelt bildar oss andra genom sin kunskap. Du behöver inte ta till dig allt som skrivs. Det är upp till dig. Men en sån spydig kommentar är så jävla "moppe musche" som det kan bli.

Snart lessnar alla kunniga här och kvar blir då blöjraggarna och biltema fanboys.
av THP
SBergdahl skrev:Så alltså: Biltema = begagnad tjära. Motorn är körd oavsett olja om mam inte kör exakt volvos testcykel eller gör noggranna analyser och river motorn vid varje oljebyte. Kallstarta inte motorn. Eller stäng av för den delen.

Om du nu menade mitt långa inlägg så ber jag dej läsa igen.
Gör om och gör rätt. Försök iallafall få in lite läsförståelse med fakta, sarkasm som jag blandade. Andra har ju faktiskt lyckats?
Är det inte det du menar så kan du bortse från detta inlägg. :-)-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag var just spydig och inget annat. Ett jättebra inlägg som stämmer till fullo med allt annat jag hittat när jag sökt som verkat det minsta vettigt. Jag är nog bara inkörd på andra forum där tonen är spydigare till att börja med och sarkasm är mer utbrett.

Jag fortsätter nog för egen del med billig olja, märkesfilter och rimliga bytesintervall. Min bil rullar i princip bara sträckor på 10+ mil så den får oftast en chans att bli varm när den lämnar (kall)garaget. Nu senast nästan 1000 mil sedan jag köpte den i maj.. Mycket bil blev det på semestern.
av valln
THP:
Jag funderar på smörjning av turbon efter det att motorn stängs av. I början på 90-talet var det i ropet att montera en ventil som uppehöll oljetrycket i motorn efter det att den stängs av, men är inte det standard på Volvos turbomotorer?

Hur påverkar tomgångskörning oljan, är det dåligt för oljan?
av Knatch
En annan sak jag undrar är hur exempelvis en 2004 räknar med sitt "dags för service"? Är det motortimmar / mil / månad? Eller hur går det till?
För jag skulle vilja korta ner mitt intervall till iallafall 12000 vilket borde gå med vida. Hur ska jag be dom ställa motortimmarna om dessa nu beräknas?
12000km
8månader
Motortimmar?
Så tänkte jag att mitt intervall ska vara.
Några förslag?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag har haft 9-5 or men utan problem med skurna lager. Bytte till shell helix ultra 5w 40 efter att läst o m just detta du skrev om, oooohh vad skit jag fick på ssab-forumet. Mitt motto är att använda en bra olja och byta med 1000 mils intervall. Visst det kostar mig 800 kr men då vet jag att min motor har en god olja i sigsom kan göra sitt jobb. Mycket intressant inlägg om olja snyggt gjort
av THP
valln skrev:THP:
Jag funderar på smörjning av turbon efter det att motorn stängs av. I början på 90-talet var det i ropet att montera en ventil som uppehöll oljetrycket i motorn efter det att den stängs av, men är inte det standard på Volvos turbomotorer?

Hur påverkar tomgångskörning oljan, är det dåligt för oljan?
Det finns en reglerventil/ backventil i motorn och har så funnits sedan 60 talet. Den är för att inte oljan ska rinna tillbaka genom pumpen ner i tråget. Backventilen/reglerventilen sitter på oljepumpen.
Men utgången till själva turbon är inte reglerad separat. När oljetrycket slutar så gör det. På andra sidan lagerhuset är det fri retur ner till tråget bara. Det finns inget som upprätthåller ett tryck på oljesidan där. Jag känner inte heller till något fabrikat som har den lösningen.
Vid kolvkylning däremot är det fjäderbelastade ventiler expre till för att säkerställa att det finns tryck direkt i motorns nederdel. Dom öppnar inte förräns vid ett ganska högt tryck.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?