Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvos80
CarMan skrev:
volvos80 skrev:ja min färdator visat håt helvete fel med bensin förbrukning....
när ja har 140km till tom tank så visar tankmätarn tom tank? men den röda soppa mätarn som börjar lysa när man är nere o reserv lyser ej ett fenomen som inte volvo kan svara på tydligen.. dom säger att det är ett två kretssystem o den"röda lampan" inte är beroende av fördataor inte likaso tankmätaren heller dom två jobbar parrallelt med varandra.... då till fenomenet... om inte "den röda lampan jobbar i hop med tankmätaren o inte färddatorn jobbar i hop med tankmätaren hur fan vet man då vilken som stämmer???? på volvo hitta dom inget fel alla kretsar var hela o ingen fel på diagnosten kunnde dom hitta...... märkvärdigt....

men nu funkar den igen detta var ett tag sen men efter många diskutioner så lämna ja in den på volvo sen har den funkat
du vet väll ganska snart om du borde ha 140 km kvar!
låter ju som felet liger i tank mätaren (inte givaren)
så den röda lampan styr av tankmätaren okej men datorn då vad styrs den av???....
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev: Du verkar behandla alla som de vore idoter. Tack för det.

Jag har mätt över hela sommaren och då startar tamefan inte min dieselvärmare överhuvudtaget som du antyder i förra inlägget. Om du kör med din dieselvärmare när det är +30 grader ute så får det stå för dig. Jag gör det inte.

Sen verkar du kha kommit på något riktigt stort nu !!!!!! Min färddator visar 18% fel ovasett om jag har tankat på OK, Statoil, STI eller Jet. CarMan måste ha kommit på en av de största sammansvärjningarna i sverige på senare tid. CarMan hävdar ju att pumparna kan vara felkalibrerade. Då har alla bensinbolagen gått i kartell och feljusterar sina pumpar så man får 18% för lite då.

Nu verkar du hävda att det inte alls är fel på färddatorn, nyss skrev du i tråden att färddatorn inte alls visade rätt utan bara var ett ungefärligt värde.

Min fråga om mjukvara är väl busenkel. Varför i hela friden finns inga värden som man kan konfigurera utan att byta mjukvara. Varför kan verkstaden inte få tillgång till några värden som går att justera för tex färddatorkorrektion, halvljusautomatik, bältesvarnare. Nä Volvo har idiotförklarat :oops: alla sian verkstäder och mekaniker och inte gett dem möjlighet att justera ett skit.
jag antog att du hade mätt en längre period än bara på sommaren då du skrev att du hade mätt i 2000mil o du har ju en 06:a hur långt kör du / år? om du nu kör 2000mil bara på sommaren?

i viketfall som halst så kan man faktiskt ställa vissa parametrar, du nämner halvljus autmoatiken & den går att ställa från vida utan att köpa mjukvara från göteborg.

om du nu har en fär dater som visar 18% fel efter en exkt mätning så är det väll bara att lämna in bilen, då har du ju nått fel. volvo säger att deras tolerans är 10%

sen är jag fortfarande ganska säkeer på att snittförbrukningen inte räknar när bilen står still.
Du kan inte låta bli att "felsöka föraren" direkt så fort någon undrar om det är något konstigt med deras bil. Nu tvivlar du plötsligt på att jag har kört 2000 mil på sommaren. Vad är det för underligt med det???? Får man inte köra bilen så mycket på sommaren eller???

Fick bilen i våras och har rullat 2000 mil nu, det kommer nog att landa på ca 3500 mil när jag haft bilen ett år till våren, kör nämligen lite mindre under vintern än sommaren. Och här nere i sydsverige har det varit över +8 grader största delen så det har inte varit många dagar med bränslevämare.

Orkar inte lämna in bile och vara av med den bara för att färddatorn visar fel värden. Volvo vill ju inte ens titta på bilen när drivaxlarna slamrade som tröskverk. Fick tjata innan man fixade splinsen till slut och det blev tyst igen. Man tycket att det skulle slamra på en volvo.

Och där det gäller snittförbrukningen så har du fel för den räknar hela tiden på min bil. Står jag stilla på tomgång så stiger den hela tiden vilket ju är helt rätt. Den räknar alltid både bränsle och färdsträcka oavsett om det rör sig eller ej så det ska stämma när man tankar om den inte vore så felkalibrerad bara.

Men du tror väl inte på det heller, jag måste kanske hämta videokameran och filma färddatorn när den räknar upp när bilen står på tomgång.
det jag manar är att du inte är konkret i vad du berättar.
i ett o samma inlägg skrev du nu att du har kört 2000 mil, bara på sommaren, & sen skriver du att du kört 2000 mil tills nu.
det är fler månader sedan sommaren slute, än vad sommaren är lång...
Användarvisningsbild
av CarMan
hur tydlig kan jag vara, tror jag skrivit detta rätt många gånger nu.
Volvos färd dator är inte mer exakt, än att den visar max 10% fel.

visar det mer fel på era bilar, har ni nått fel, ett fel går att åtgärda dom där 10% felvisning går inte att åtgärda.

det vanligaaste man råkar ut för när man får fel visning på en iesel är just att man glömt bränslemätaren, inget konstigt med det.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvos80 skrev:
CarMan skrev:
volvos80 skrev:ja min färdator visat håt helvete fel med bensin förbrukning....
när ja har 140km till tom tank så visar tankmätarn tom tank? men den röda soppa mätarn som börjar lysa när man är nere o reserv lyser ej ett fenomen som inte volvo kan svara på tydligen.. dom säger att det är ett två kretssystem o den"röda lampan" inte är beroende av fördataor inte likaso tankmätaren heller dom två jobbar parrallelt med varandra.... då till fenomenet... om inte "den röda lampan jobbar i hop med tankmätaren o inte färddatorn jobbar i hop med tankmätaren hur fan vet man då vilken som stämmer???? på volvo hitta dom inget fel alla kretsar var hela o ingen fel på diagnosten kunnde dom hitta...... märkvärdigt....

men nu funkar den igen detta var ett tag sen men efter många diskutioner så lämna ja in den på volvo sen har den funkat
du vet väll ganska snart om du borde ha 140 km kvar!
låter ju som felet liger i tank mätaren (inte givaren)
så den röda lampan styr av tankmätaren okej men datorn då vad styrs den av???....
alla inputt färd datorn har + tankmängd.
Användarvisningsbild
av TopGear
Carman, är du uppmärksam på en sak?
Alla i den här tråden som har mest problem med felvisningen har dieselbilar. Den som är nöjd har bensindriven bil. Detta har uppmärksammats i fler trådar vad jag vet.
Jag tycker det ganska kasst av dig att påstå att alla med detta problem har fel på bilen!?
Det verkar ju mer sannolikt att Volvo har gjort bort sig vad gäller beräkningen på dieselbilar eftersom man sällan hör bensindrivna ägare få så hög felräkning. Och som sagt var...har ingen dieselvärmare så det beror det inte på.

/T
Användarvisningsbild
av CarMan
TopGear skrev:Carman, är du uppmärksam på en sak?
Alla i den här tråden som har mest problem med felvisningen har dieselbilar. Den som är nöjd har bensindriven bil. Detta har uppmärksammats i fler trådar vad jag vet.
Jag tycker det ganska kasst av dig att påstå att alla med detta problem har fel på bilen!?
Det verkar ju mer sannolikt att Volvo har gjort bort sig vad gäller beräkningen på dieselbilar eftersom man sällan hör bensindrivna ägare få så hög felräkning. Och som sagt var...har ingen dieselvärmare så det beror det inte på.

/T
Nu är det ju så att om volvo gjort ett fel, så bör dom själva ha märkt detta o fixat detta via en mjukvara. så om man har fel på bilen som jag påstår, så ska man givetvis börja med att kolla om en ny mjukvara gör en förbettring, gör den det så hadde dom ju fel på sina bilar.

en annan sak är just den attt dom i denna tråd som har problem, dom har just dieslar & där är det oerhört vanligt att folk glömmer bort att räkna det bränslet bränslevärmaren drar (6-8 dl/timme)
jag tror ingen av dom har kåll på när den startar & hur många timmar dom kört bränslevärmare i år
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev: jag antog att du hade mätt en längre period än bara på sommaren då du skrev att du hade mätt i 2000mil o du har ju en 06:a hur långt kör du / år? om du nu kör 2000mil bara på sommaren?

i viketfall som halst så kan man faktiskt ställa vissa parametrar, du nämner halvljus autmoatiken & den går att ställa från vida utan att köpa mjukvara från göteborg.

om du nu har en fär dater som visar 18% fel efter en exkt mätning så är det väll bara att lämna in bilen, då har du ju nått fel. volvo säger att deras tolerans är 10%

sen är jag fortfarande ganska säkeer på att snittförbrukningen inte räknar när bilen står still.
Du kan inte låta bli att "felsöka föraren" direkt så fort någon undrar om det är något konstigt med deras bil. Nu tvivlar du plötsligt på att jag har kört 2000 mil på sommaren. Vad är det för underligt med det???? Får man inte köra bilen så mycket på sommaren eller???

Fick bilen i våras och har rullat 2000 mil nu, det kommer nog att landa på ca 3500 mil när jag haft bilen ett år till våren, kör nämligen lite mindre under vintern än sommaren. Och här nere i sydsverige har det varit över +8 grader största delen så det har inte varit många dagar med bränslevämare.

Orkar inte lämna in bile och vara av med den bara för att färddatorn visar fel värden. Volvo vill ju inte ens titta på bilen när drivaxlarna slamrade som tröskverk. Fick tjata innan man fixade splinsen till slut och det blev tyst igen. Man tycket att det skulle slamra på en volvo.

Och där det gäller snittförbrukningen så har du fel för den räknar hela tiden på min bil. Står jag stilla på tomgång så stiger den hela tiden vilket ju är helt rätt. Den räknar alltid både bränsle och färdsträcka oavsett om det rör sig eller ej så det ska stämma när man tankar om den inte vore så felkalibrerad bara.

Men du tror väl inte på det heller, jag måste kanske hämta videokameran och filma färddatorn när den räknar upp när bilen står på tomgång.
det jag manar är att du inte är konkret i vad du berättar.
i ett o samma inlägg skrev du nu att du har kört 2000 mil, bara på sommaren, & sen skriver du att du kört 2000 mil tills nu.
det är fler månader sedan sommaren slute, än vad sommaren är lång...
Är du politiker också CarMan. :P :P :P VAD är du ute efter nu om jag får fråga. :roll: :roll: :roll:

Vad spelar det för roll om jag har rullat några av milen då det inte är högsommar. Klarar inte en volvo av det. Har volvo kalibrerat färddatorn för endast +25 grader menar du. Jag har redan räknat bort de tankar då temperatruen någon gång varit under 8 och dieselvärmaren har startat.

I ditt huvud kan tydligen volvos färddator inte visa FEL. Det måste bero på något annat tydligen. Klantig bilförare, Nationell Samansvärjning av bensinblagen som du försökte med innan i tråden. Sen kommer du med rena felaktigheter och försöker skylla på att den inte räknar tomgång. Säger som brasse, där har du fel, fel fel.

Har det aldrig fallit dig in att den faktiskt KAN VISA FEL. I Vi-bilägare testade man en uppsjö av bilar och nästan alla visade fel där med. Det kustig är att i princip alla färddatorer visar för lite. Det luktar ju rätt skumt då. Ingen tillverkare kaliberar väl så att det visar för mycket, Det vore ju dålig publicitet.

Du är avlönad av volvo eller :oops:
Användarvisningsbild
av Cimmen
Tänkte göra ett input i denna hetsiga diskution...

Jag har en 2.5T AWD-04 (bensin :lol: ) och jag måste säga att det är förvånadsvärt rättvis i sin visning av förbrukningen, har nog bara en felvisning på kanske 1-2% och det kan man ju leva med... Och nej, jag har ingen dieselvärmare... :roll:
Användarvisningsbild
av elmuppo
Innan ni slår i hjäl varandra över bränsledatorn.

Det har varit problem med att den visat fel, ja. Och det har kommit
uppdateringar för detta problem. Innan man vrålar och hoppar upp och ner
bör man kolla att man har senaste mjukvaran i DIM.

Sen angånde att kunna förändra funktioner i bilen med mjukvara, så
är det inte möjligt då systemet för mjukvara inte är uppbyggt så. Mycket
styrs av bilens carconfig, men den kan man inte heller leka med hur som helst
då vissa kombinationer kan ta livet av bilen. Även mjukvara är bundet till
denna carconfig.

Då alla mjukvaror måste anpassas efter varandra, pga
de kommunicerar med olika delar av bilen, så kan vi inte hur som helst gå in
och ändra i dem. För varje mjukvara vi släpper så ligger det åtskilliga timmar
provning och intergrationstester bakom.

Idag är vi oxå otroligt styrda av lagar och regler, det som vi i sverige tycker
är en baggis att ändra och lägga till som funktion, är kanske beskattat
i andra länder, tex Benelux länderna.

Därför har vi en begränsad möjlighet att labba med bilarna ute hos verkstad,
vi har inte råd att ta fram SW för alla möjliga förändrigar folk vill göra med sina
bilar. Som företag måste vi ju tjäna pengar, och ta fram tex en mjukvara som gör att spoilerljuset lyser på lägenoll istl för halvlljuset kostar kanske med provning,beredning runt 100-150kkr och då måste vi ju sälja ett antal sånna mjukvararo för att det ska bära sig.

Ni får inte tro att vi på VCC sitter och jävlas med er, vi vill ju ha er som kunder.

//Branx
av Daddan
Fast lite kul är det att djävlas... :twisted:

Min kollega stoppade en el-stöt penna i handen på mig under ett möte.
Jag märkte inte detta.
Stämningen på mötet blev lättad... :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]