Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
58 skrev:
Frigge skrev:
CarMan skrev:o vist kan man ergänna en del fel. men jag hävdar inte att det är fel på V70/S60 o S80 bara för att det fans en felaktig tryck givre m.m. deta har juåtgärdas på alla dom bilar som har klagat på problemat (tillomer efter att garentin gått ut!)

men nu kan det ju vara så att en del taxibolag servar själva o då har dom ju inte fixat detta...
Där är ett stort problem, många Servar inte sina gasbilar enl tillverkarens rekomendationer. Då missar man saker som har med Gasdrift att göra. Filter dränering,byte filter och justering tryck osv.
Hur som helst ligger den störste problematiken hos gasleverantören, det ska inte vara olja i gasen.
Jag har och många med mig har serviceavtal med rejmes så dom bilarna är servade helt enligt rekomendation,det har inte hjälpt mycket. Jag vet också att olja i gasen är ett problem, men även om andra bilmärken inte har lika stor marknad så verkar ju ALLA deras bilar ändå funka!Förklara sen vidare varför gamla V70 bi-fuel funkar klockrent,och inte nya?I min bok så kan det bara betyda att volvo har förfinat nya V70 så mycket att den helt enkelt blivit för känslig.
"Verkar alla funka" :roll: Så kanske dom säger om Volvo-bilarna :roll: .
Hur många gamla bilar med Bi-fuel finns det och som dessutom körs på gas ? Om en sån bils gassystem går sönder brukar dom inte bli lagade utan dom fortsätter bara köra på bensin.Visst kan det skilja i känslighet på nyare bilar. Utvecklingen brukar leda till högre känslighet pga förfining av systemen och hårdvaror.
Är delarna tillverkade för att gå på gas så är dom. Kommer det sen med olja i bilden förändras ju förutsättningen för detaljerna markant.
Varken Regulator eller Fördelare är gjord för att det vara olja i systemet.
Användarvisningsbild
av CarMan
det som skiljer mallan olika årsmodeller är att avgaskraven blir håsdare varje år. (man kan släta över mycke med att bara ge mer bränsle...)
av Andersljungberg
Det är nog därför den måste pumpa in lite bensin också för att kyla ner . Men alkohol har ju bättre nedkylande effekt. Som etanol och metanol tydligen ännu mer . Isopropanol ska väl också Ha nedkylande effekt . En Volvo ska tåla åtminstone 20 % E85 . Totalt . 98 Oktan kan väl ha från 0 till 3% i praktiken . 95 oktan kan väl ha typ minst 9 % ? När det gäller metanol så ska du nog inte han mycket mer än 3 % . För det är knäppfullare än metanol mot gummislangar Och tydligen även mjuk metall
av Andersljungberg
CarMan skrev: lör 02 dec 2006, 19:57 det som skiljer mallan olika årsmodeller är att avgaskraven blir håsdare varje år. (man kan släta över mycke med att bara ge mer bränsle...)
Den första versionen kunde vi även gå på E85 och alkohol har ju bättre nedkylande kylande effekt än vanlig bensin
av Andersljungberg
Frigge skrev: lör 02 dec 2006, 19:53
58 skrev:
Frigge skrev:
Där är ett stort problem, många Servar inte sina gasbilar enl tillverkarens rekomendationer. Då missar man saker som har med Gasdrift att göra. Filter dränering,byte filter och justering tryck osv.
Hur som helst ligger den störste problematiken hos gasleverantören, det ska inte vara olja i gasen.
Jag har och många med mig har serviceavtal med rejmes så dom bilarna är servade helt enligt rekomendation,det har inte hjälpt mycket. Jag vet också att olja i gasen är ett problem, men även om andra bilmärken inte har lika stor marknad så verkar ju ALLA deras bilar ändå funka!Förklara sen vidare varför gamla V70 bi-fuel funkar klockrent,och inte nya?I min bok så kan det bara betyda att volvo har förfinat nya V70 så mycket att den helt enkelt blivit för känslig.
"Verkar alla funka" :roll: Så kanske dom säger om Volvo-bilarna :roll: .
Hur många gamla bilar med Bi-fuel finns det och som dessutom körs på gas ? Om en sån bils gassystem går sönder brukar dom inte bli lagade utan dom fortsätter bara köra på bensin.Visst kan det skilja i känslighet på nyare bilar. Utvecklingen brukar leda till högre känslighet pga förfining av systemen och hårdvaror.
Är delarna tillverkade för att gå på gas så är dom. Kommer det sen med olja i bilden förändras ju förutsättningen för detaljerna markant.
Varken Regulator eller Fördelare är gjord för att det vara olja i systemet.
Gasen har väl ett oktanvärde på 130 . Ska du ens komma i närheten för du väl tanka 98 + E85 tyvärr har väl en del bilar en begränsning på 30 % E85 . Mer än så så kan bilen bli slö . Eller mixar med någon tandhöjande kemikalier . Observera alla är väl lösningsmedel
D4 VEA dricker olja

Jo, precis, jag har sett den där bilden i VID[…]

Menar du verkligen bokstavligt talat en meter fram[…]

Någon som har en aning om varför den g&[…]

USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]