Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frippe87 skrev:Blev staget helt stumt efter bytet?
Nej. Det glappar inte utan staget rör sig med dämpande rörelse, precis som det ska. Men det är svårt att avgöra om fästet är kass eller inte bara genom att känna på staget. Bäst är att plocka bort det.
Jag har börjat gå i de tankebanorna också tommy.

Det märkliga är att problemet bara finns när bilen är kall. Alltså när jag går in i garaget på morgonen och startar bilen och ska köra iväg. Det dyker aldrig upp om bilen är genomvarm och jag stannat för att handla på ICA och går ut sen igen.

Mycket märkligt.
Om någon bor i Skåne (Eslöv) och vill hjälpa till med felsökning är ni mer än välkomna.

Jag hade den som sagt inne hos Volvo och de provkörde bilen för att felsöka något på drivlina som drivknutar och så. Där hittades inget fel. Så rent spontant känns det som att det måste vara något dolt. Frågan är bara, kommer det bli dyrt eller kommer det bli billigt, Dam dam dam daaaaammmm.

Jag ska gå ut om en liten stund för att försöka få en film av vad som händer.
Alexas skrev:Jag har börjat gå i de tankebanorna också tommy.

Det märkliga är att problemet bara finns när bilen är kall. Alltså när jag går in i garaget på morgonen och startar bilen och ska köra iväg. Det dyker aldrig upp om bilen är genomvarm och jag stannat för att handla på ICA och går ut sen igen.

Mycket märkligt.
Då är jag ganska säker på att det är kopplingen. (Om det är när den är kall)
Finns lite olika anledningar, men det vanliga är att tryckplattan slagit sej pga värme eller att lamellen "klibbar/svettas"

Det är mer ett kosmetiskt fel än vad det är akut, alla våra bilar på jobbet är så, mer eller mindre. (Släpmisshandlade toyota hiace)
Kan även vara bromsvätskeläckage på lamellen, då blir dom rätt "huggiga" i korsningar när dom är kalla.
Märk väl att om det läcker bromsvätska är det som att dragläget försvinner, och den "hoppar" iväg i korsningar när den är kall.
Med slagen tryckplatta är det mer att den gör ett par ryck i dragläget.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]