Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Att oljerekomendationen skiljer sig mellan 2004 och 2005 på V70's är för att serviceintervallen höjdes till max 3000mil.

En hemmaservare som byter vid max 1500mil, kan köra på "vanlig" 5w 40, typ Biltema/Castrol Magnatec.

Men då gäller naturligtvis inte serviceintervallen 3000 mil längre. Då krävs 100% rätt olja.
av Alexas
MickeM skrev:Att oljerekomendationen skiljer sig mellan 2004 och 2005 på V70's är för att serviceintervallen höjdes till max 3000mil.

En hemmaservare som byter vid max 1500mil, kan köra på "vanlig" 5w 40, typ Biltema/Castrol Magnatec.

Men då gäller naturligtvis inte serviceintervallen 3000 mil längre. Då krävs 100% rätt olja.
Dessa intervaller på 3000 mil ger jag inte mycket för. Igår kollade jag min fars servicebok (BMW 523i -2010) och till min stor skräck ser jag att BMW har oljebyte vartannat år! 2 år med samma olja... Och körsträckan är inte fast utan flexibel så datorn räknar ut när den ska bytas. Och det kan vara alltifrån 2500 mil - 4500 mil beroende på körstil! På en bensinare. Det låter helt sjukt i mina öron. Det är som att man ber om att få problem med motorn längre fram i tiden. Och snällt körs den inte heller. Och som pricken över i:et har motorn självfallet ingen oljesticka :-(O) :-(O) :-(O)

Lyckligtvis har ägaren före mig på min XC70 inte kört mer än 1500 mil/år så han har hållit sig inom min personliga gräns för serviceintervallerna. Även om jag personligen föredrar ett oljebyte på hösten och ett på våren för att ha fräsch olja under vinter/sommar. För trotts att bilen är servad med rätt olja på aukt verkstad ger jag fortfarande inte mycket för deras 3000 mil-intervall.

Men ok. Då blir det en A3/B4-olja i min D5 hädanefter.
av Alexas
Ny motorolja bestämd!

Hädanefter åker det i Mobil 1 New Life 0w-40 i D5an!

20 liter 1298 kr från Tyskland inkl frakt. Lite billigare än vad den kostar i Sverige...

Efter att ha fortsatt efterforskningen idag kan jag inget annat säga än att det är sorgligt att Volvo valt A5/B5 i majoriteten av sina motorer. En olja med sk. lågt HTHS vilket leder till att oljefilmen blir totalt urvattnad när motorn är varm. Visst sparar den lite bränsle men om man vill ha en motor som rullar långt ska man definitivt välja något annat.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Alexas skrev:Ny motorolja bestämd!

Hädanefter åker det i Mobil 1 New Life 0w-40 i D5an!

20 liter 1298 kr från Tyskland inkl frakt. Lite billigare än vad den kostar i Sverige...

Efter att ha fortsatt efterforskningen idag kan jag inget annat säga än att det är sorgligt att Volvo valt A5/B5 i majoriteten av sina motorer. En olja med sk. lågt HTHS vilket leder till att oljefilmen blir totalt urvattnad när motorn är varm. Visst sparar den lite bränsle men om man vill ha en motor som rullar långt ska man definitivt välja något annat.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
NEJ NEJ NEJ !!!
Inte en 0W-40 i en dieselmotor.
0W-40 är en svag olja pga det stora spannet mellan siffrorna och den bryts ner relativt fort.
En dieselmotor sliter på oljan och därför rekommenderas starka oljor till dieselmotorer, som t ex VDS4 som föreskriver 10W-30 eller 15W-40.
Ska du ändå köra A3/B4 så ska du ha 5W-30
av Alexas
Mobil 1 New life 0w-40 heter dessutom på vissa marknader Mobil 1 Turbo Diesel 0w-40 så det vore väldigt märkligt om den inte vore lämplig till en diesel.

Men jag lyssnar! :)
Alexas skrev:Mobil 1 New life 0w-40 heter dessutom på vissa marknader Mobil 1 Turbo Diesel 0w-40 så det vore väldigt märkligt om den inte vore lämplig till en diesel.

Men jag lyssnar! :)
Så enkelt är det inte. Det finns oljor som har samma klassning o visk o, en heter bara namnet, den andra diesel - så självfallet är det inte samma blandning.

Annars kan du välja 0W-30 A5/B5 eftersom det är det som motorn är gjord för. Endast i hårt belastade och kraftiga motorer som vill har A3/B4, dvs för prestanda, inget som en volvodiesel är i närheten av
Volvos dieslar är dessutom kända för att vara kinkiga med visko pga spelet mellan foder och ringar, sa en bilmekanisker.
av Alexas
Vi kan väll reda ut det där att den är byggd för A5/B5 en gång för alla!

VAD är det i D5244T4 som är utbytt jämfört med D5244T/T2 som påverkas av motoroljan?

Enligt VIDA är det samma oljepump, samma smörjsystem med ledningar osv. Jag kan inte hitta någon direkt brytning för något som kan påverkas av motoroljan såsom lager. Visst finns där brytgränser för motornummer när man bytte ut saker men dessa brytnummer är totalt olika för olika saker. Det finns alltså således inget drastiskt skifte där allt som påverkas av motoroljan bytts ut.

Jag står fast vid min hypotes om att Volvo helt enkelt testat A5/B5-oljan i labb-miljö och kommit fram till att den passar motorerna utan modifikationer OM de inte körs hårt och på köpet fick deras motorer, också i labbmiljö, lägre förbrukning och längre serviceintervall på köpet.

Kvarstår gör det faktum att motoroljan som har klassningen A5/B5 har svårare för att upprätthålla smörjfilmen med varm motor än en A3/B4-olja vilket självfallet påverkar motorns slitage i det långa loppet.

Visst har utvecklingen på området motorolja gått mycket framåt men det är fortfarande så att man oavsett vilken produkt det handlar om inte går att få allt. Vissa egeskaper kan fås vid kompromiss med andra.
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
För övrigt kommer här specifikationer på Mobil 1 New Life 0w-40 och Mobil 1 Turbo Diesel 0w-40.

Exakt samma specifikationer. Jag står även här fast vid att Mobil1 häller i samma olja i båda men kallar de olika i marknadsföringssyfte.

New Life
Bild
Turbo Diesel
Bild
av Ceska
Folk blandar alla diesel motorer under en och samma kategori: personbilar, lastbilar, traktorer och entreprenad maskiner. En personbil kommer aldrig att komma i belastnings nivå som dem andra så man kan utesluta personbilar från kategori "hårdbelastade". Man tex aldrig häller in 5W-40 i en sprillans ny traktor för par miljoner, till och börja med kör man med 10W-40 och efter tag övergår till 15W-40. Jag alltid förespråkar att hålla sig till vad som rekommenderas för att bakom det alltid står vetenskaplig ingenjörs konst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]