Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är inte en delförklaring kring släckt ytterbelysning att minska bilens energikonsumtion och således bränsleförbrukning?
Jag tror mig ha läst att bilens elförbrukning bidrar starkt till förbrukningen.
av *pettson*
valln skrev:Är inte en delförklaring kring släckt ytterbelysning att minska bilens energikonsumtion och således bränsleförbrukning?
Funktionen är en del i ett krav att förbruka mindre *onödig* energi. Så man sparar in 400W på belysning.. och lägger 800W extra på inredningen och alla är nöjda.
Alucinor skrev:
snoddasD5 skrev:Sen snyggare.
Har du nyare Volvo som du säger, har du väl LED-ljus"slinga".
Det är klart flashigare/snyggare/säkrare att ha dessa tända än släckta!
Led men hade även velat det lyste i vanliga parkeringen hade varit ännu snyggare.
llesrof skrev:
Ha ha ha... du är bara 16 år va..? :mrgreen:
Jo är då inte som ni 50+ och rädda för alla lagar för denna sajt gnälls det nå otroligt på saker som ska följa lagar direkt nån vill göra nå på sin bil.
Haha.. Tycker vi inte ska börja gå till personangrepp oavsett åsikt.. Att det är vettigt folk här som tar ner tonårsfasoner med fulmoddade bilar på jorden är ett sundhetstecken på det här forumet. Skulle nog dock säga att medelåldern ligger runt 30-35år på medlemmarna.. Själv är jag 34.

Att spara in några watt på eventuella led-bakljus p.g.a bränslebesparing ger ingen vinning. Räcker troligen med rätt få olyckor per år orsakad av en nedsläkt bil (p.g.a drl) för att hela den energivinsten för alla nedsläkta bakljus ska vara uppätna.
Och tänk på all extra energi jag gör av med när jag blinkar som en tok med helljusen på alla dessa släkta bakljus i mörker eller regn. :D
av rid54
valln skrev:Är inte en delförklaring kring släckt ytterbelysning att minska bilens energikonsumtion och således bränsleförbrukning?
Har hört detta nån gång, men om man räknar lite så inser man att förbrukningen i ett par lyktor bak (max 10W med glödljus, väsentligt mindre med LED) inte på något sätt kan jämföras med den effekt som själva framdrivningen av bilen kräver. Det räcker nog med att föraren nyser och rycker till med högerfoten så är "vinsten" uppäten.
snoddasD5 skrev:
llesrof skrev:
Ha ha ha... du är bara 16 år va..? :mrgreen:
Jo är då inte som ni 50+ och rädda för alla lagar för denna sajt gnälls det nå otroligt på saker som ska följa lagar direkt nån vill göra nå på sin bil.
Du får gärna bryta så många lagar du vill för mig, men gör du förändringar som direkt kan avgöra några
riktigt otäcka påkörningar bakifrån på grund av någons glömska eller " tänkte inte på det". Så när jag möter bländande bilar
så försöker jag kommunicera detta till den mötande bilen, när jag kommer ifatt mörklagda bilar i regn, dis, dimma så åker
helljuset på med extraljus o allt.(= Lagbryteri).
Men sedan vilka lagar du bryter det bryr sig nog inte så många om.
Men jag tror ju att det kommer att hända att förr eller senare så kommer jag att smälla in i en mörklagd liten plastbil,
då är det skönt med en XC90.
Dom kommer att få Whiplash i en "snygg bil"..... i bästa fall.
Du får gärna klä in hela din bil med LED om du vill,så länge det inte bländar.
:P
Stefans 968

En bra plåt det där :-D Ja, passa[…]

@OlofEmanuel , Får du inge svar kan du se v[…]

@EbbevonVolvo , Ja, äntligen reglisten ;-) […]

Kablar till tändspol

Hei! Ursäkta min Svenska, den är kanske […]