Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Franke
Ok, har lämnat MY04 för att istället skjuta in mig på en MY06. Vet inte om det är några direkta skillnader, men vad jag förstått så är det möjligen starkare komponeneter i 4 hjulsdriften.

Har iaf hittat en MY06 med summum paketet, drag och en bra servicehistorik, bla bytt kamrem. Har fått gå upp några tusen, men det verkar vettigt att göra det eftersom att standardutrustningen verkar ha höjts från MY04. Lite snyggare grill oxå. Slår till på tisdag, en bit att åka så det blir ett bra tillfälle att lära känna bilen när jag kör hem. Köper oxå från välkänd handlare vilket alltid ger lite mer trygghet.
av llesrof
Låter som min bil :D Hur långt har den rullat och vad begär de för den? Blev erbjuden 75000:- inbyte för min i somras. Då hade den rullat drygt 18700 mil.
av llesrof
Låter som ett bra pris då. Hoppas den är lika problemfri som min. Det är ju vid dessa mil man kan få byta en del grejer, inte minst bromsskivor.
av Franke
Ok, affären avklarad, jag är nu volvo ägare!

Först vill jag tacka dem som tipsade i trådens början, främst ilesrof och gotlandsbästa, det var handfasta tips och råd som fick mig att backa på 3 objekt innan jag hittade vad jag sökte.

Lite punkter:
kamrem - det verkar som att många inte vill göra den dyra kamrems servicen, men på denna var det gjort med kvitto.
Automatlådan - Växlar mjukt och fint, inga ryck eller annat konstigt.
4WD - kopplas in, hjulen spinner inte. Hittade papper på att vinkelväxeln var bytt för 3 år sedan till en kostnad av *host* 20 lakan. Förhoppningsvis håller det nu...
Elektroniken - fungerar bra, inget uppenbart krångel.
Ljud - HU-850 ljudenhet med high performance utan subwoofer, men jag hoppas kunna eftermontera en sådan. Låter ok.
Länkar och stag - körde på en trotoarkant för att testa gnissel knak och konstiga ljud. Helt tyst. En annan vagn jag provade åkte dit på detta test. Knäpptyst på platt mark, knakade ofelbart vid belastning. Lätt och enkelt att testa.
Lack - lava sand/svart metallic. En bra kulör som maskerar plastdetaljerna på ett bra sätt.
Summum - ett vettigt paket. Det man behöver finns. Trevligt med el-stol, även om det är snålt att det bara är på förarsidan.
Drag- tyvärr fast. Men man kan inte få allt.
Extra - Laminerade rutor bak, spoiler på luckan.
Torkare bak - motorn bytt för 2 år sedan för 4000:- Hepp! Kan man göra något för att skydda den från att lägga av?

På det hela taget en stabil vagn MEN det gick inte att få bra värme i kupén. Trodde knappt det var sant, men det kommer bara mycket mycket svag värme. Ringde säljaren och det kommer att ordna sig, men det var verkligen ett oväntat och obekvämt fel. Hade förväntat mig bastuvärme, men det var ganska kylslaget faktiskt.

Nu får vi se om det är vettigare att äga volvo än BMW. Återigen, tack till alla tipsare.
av llesrof
Kul att du verkar nöjd. Det är en supermysig bil. Jag har inte hittat något i rimligt pris jag vill byta bort min mot även om jag håller ögonen öppna. Brukar det vara problem med bakrutetorkaren? Min har funkat sedan maj 2009 när jag köpte bilen. Tror inte den vart bytt innan dess heller. Den funkar fortfarande skitbra. Fast jag använder min då och då. Det är ju ett bra sätt att hålla liv i saker.
Användarvisningsbild
av Perc
Det är ju en klassiker på Volvo att bakre torkarmotorn packar ihop. Llesrof, du kan ju inte ha missat alla tusen trådar som behandlat ämnet här på jagrullar? :) Det är ju rätt vanligt med Volvokombis av olika årsmodell där torkaren står snett eftersom den går trögt och stannar på fel ställe.

Jag försökte ta isär min för att smörja upp men skiten hade kärvat fast så illa så man inte fick isär den hel. Ny motor fixade biffen. Mycket lätt att byta, ingen orsak att lämna in bilen för. Det finns två motorer och det som skiljer dem är om den har viloläge på höger eller vänster sida. Den äldre tillverkas väl inte längre så man får byta till den nya, och även till den nya torkararmen om man vill det ska se rätt ut. Den är ju inte symmetrisk.

Det är inte bara på V70 heller utan även många andra bilar.
av Franke
Frågan är väll om man kan göra något för att motionera motorn, kanske demontera den med jämna mellanrum och se efter hur den mår. Tycker att det var en ganska stor kostnad för en relativt enkel detalj.

När det gäller vinkelväxeln, var konstruktionen svag under hela sin livslängd eller skedde modifiering? Tursamt nog var det ju gjort på min, men man vet ju aldrig om det återkommer, vilket jag verkligen inte vill. I samband med bytet byttes oxå en oljepump, lite oklart vad den har för funktion.
Användarvisningsbild
av milktrucker
man svetsar kardanhylsan i vinkelväxeln så är problemet löst.......
av Franke
milktrucker skrev:man svetsar kardanhylsan i vinkelväxeln så är problemet löst.......
Nja, riktigt så enkelt är det nog inte. Enligt firman som renoverar VV så skall de gamla slitna splinesen först svarvas bort för att en ny hylsa sedan skall kunna monteras. Inget den vanlige bilägaren gör på uppfarten.

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]