Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

säger bara en sak, volvo orignal!
Vårat är 13 år gammalt och funkar fortfarande, även om det inte ger 12,7 volt längre.......skäms på mig. enligt VIDA så ligger bilens spänning på 11,7, men aldrig upplevt startproblem.
Användarvisningsbild
av Vojje
bara du parkerar i ordentligt nedförslut så går det nog bra.
Lär inte hända mycket om batteriet är så spänningsfattigt.
av M52TU
Puman skrev:
Risken är annars att batteriet med lägre kapacitet bestämmer laddningsnivån.
Vid seriekoppling stämmer det, men om man parallellkopplar 2 eller flera batterier så år det faktiskt batteriet med största kapaciteten som bestämmer laddningsnivån.
Parallellkopplar du två batterier som har olika vilospänning när de är fulladdad så kommer ström flyta från batteriet som har högst spänning till det som har lägst spänning tills spänningsnivån är lika i de två batterierna. Dvs du kommer försöka ladda ett redan fullt batteri med det kralligare batteriet.
av M52TU
milktrucker skrev:säger bara en sak, volvo orignal!
Vårat är 13 år gammalt och funkar fortfarande, även om det inte ger 12,7 volt längre.......skäms på mig. enligt VIDA så ligger bilens spänning på 11,7, men aldrig upplevt startproblem.

Läser du av spänningen med Vida så har du ett flertalet belastningar på batteriet. Det är alltså ingen vilospänning du ser i Vida.

Volvo har med all sannolikhet aldrig tillverkat batterier själva, de är förmodligen inköpta och ombrandade.
M52TU skrev:
milktrucker skrev:säger bara en sak, volvo orignal!

Läser du av spänningen med Vida så har du ett flertalet belastningar på batteriet. Det är alltså ingen vilospänning du ser i Vida.

Volvo har med all sannolikhet aldrig tillverkat batterier själva, de är förmodligen inköpta och ombrandade.
ja självklart är de det......men av vilken tillverkare?

jag chansar på att det är en av mest kända batteritillverkarna, 5 bokstäver.....
av monza
milktrucker skrev: ja självklart är de det......men av vilken tillverkare?

jag chansar på att det är en av mest kända batteritillverkarna, 5 bokstäver.....
VOLVO? :D
HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]