Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Gällande oljeläckaget på Forumssidorna har jag efter sökning sett detta gällande 2,5T motorn...
*Ventilkåps-packning.
*Oljereturen från Turbon.
*Vevhusventilationen.

Dessa 3 punkter är knappast specifika för 2,5T motorn då de är vanliga på "alla" T motorena.
Bytte Packningarna på oljeretur-röret på min T5:a -01 för den hiskliga summan av 16+18kr ( O-ring samt termopackningen vid turbon)
Passade även på att byta O-ringarna vid oljekylarens anslutning mot oljetråget för ytterligare 60kr.

En ventilkåpspackning kostar runt 100-200kr och vill man inte byta ut VV själv så kostar det runt 3000kr att få utbytt.
Inget av dessa saker är en katastrof i sej och ser inte dessa som en "klar" anledning att avstå ett köp !
Kolla vid köp ( som alltid oavsett bil/märke/motor) efter ev oljeläckage mm.
Användarvisningsbild
av Perc
Nidhogg skrev:
wissel skrev:Skulle köpa 170 hk. alla dagar i veckan. Varför T motorn ?
Hade min XC90 funnits med 170 hk. så hade jag valt den istället.
Ok, så ingen större skillnad där alltså?
Jag har helt annan erfarenhet än Wissel. Jag har ägt 850 GLT 170hk, V70 tioventilers 140hk, V70N 2.5T 210hk och kört V70N 170hk. Samtliga med automatlåda så jämförelsen kan väl sägas vara rättvis. Jag kan inte begripa varför någon skulle föredra slöhögen till sugmotor förutom då att dom är billigare att köpa. Det är förstås en anledning så god som någon, men ändå.

Det är kanske inte så stor skillnad på toppeffekten men till vardags är det underbart med det bottendrag som turbomotorn ger.

Men då är jag också en sån som mer än gärna skulle ha en dieselbil och faktiskt ångrar att jag inte köpte en, även om det inte lönar sig ekonomiskt. Jag har aldrig varit nåt fan av motorer som måste varvas för att det ska hända nåt. Då jag hade Skodan på en liten skadereparation (turbo även där) hyrde jag en flång ny Toyota Auris och jag trodde det var nåt fel på den då den inte orkade i backarna. Det är tydligen så folk har det, dom som åker sugmotor. :D
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har loggat förbrukningen på min 2.5T med automat, 0,93 på 3000 mil, klicka i signaturen. Mycket pendling genom Sthlm. Kör mest ecodrivning, men nån kick-down per gång jag kör i alla fall...
av Andis
Ska man promt ha sugmotor i en V70 tycker jag absolut man ska satsa på en med gasdrift. Om inte ändrat endast 800kr i skatt. Jag tycker inte jag märker någon skillnad på gången när jag kört en gas mot en bensin sugmotor.
Andis skrev:Ska man promt ha sugmotor i en V70 tycker jag absolut man ska satsa på en med gasdrift. Om inte ändrat endast 800kr i skatt. Jag tycker inte jag märker någon skillnad på gången när jag kört en gas mot en bensin sugmotor.
ja absolut, men den ger bara 190 Nm mot 220 Nm för motsvarande bensinmotor, dvs bilen kommer kännas trött.
av Nidhogg
Har hittat ett par intressanta bilar, men är osäker på vilken årsmodell jag ska satsa på, skiljer stort i pris mellan 04 och 05.
Listar två exempel:
2.5T, 2004, full servicebok, antisladd, drag, bytt kamrem, 16.600 mil, 54 000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_v ... 1.htm?aw=1

2.5T, 2005, full servicebok, antisladd (standard), drag, bytt kamrem, 16.800 mil, 64 000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... 8.htm?aw=1

Jag får visserligen med regnsensor och motorvärmare (stort plus) på den nyare, men generellt verkar det skilja mellan 10-15.000:- för att gå upp ett år från 04 till 05.
Är det värt det med tanke på facelift och nya inredningen etc?
Eller ska man strunta i vilken årsmodell man tittar på och bara titta på mervärdet i utrustning?

Gasbil är inte intressant efter denna artikel: http://teknikensvarld.se/manga-fina-gas ... as-116580/
Användarvisningsbild
av Perc
valln skrev:Som jag förstår det har den nyare xenon och därför skulle jag föredra den i första hand. Xenonljus är ett måste.
Jag har hunnit samla på mig ganska många "måsten" när jag köper bil, men jo. Man vill ju se vart man kör.
av Andis
Tänk jag som tycker precis tvärt om vill inte ha xenon. På grund av dom helt sjuka priserna på strålkastarna samt gillar inte möta xenon bilar tycker dom bländar. Vill ogärna blända tillbaka då :-)
Men visst lysser jätte fint det håller jag med om. Men priserna på strålkastare och droslar är ju helt skruvade på xenon strålkastarna.

Men kommer bli svårt att få tag i bil utan xenon snart.
Användarvisningsbild
av Perc
Sen innebär ju inte xenon automatiskt att det är bra ljus. Den Passatmodell som nu är utgående har kriminellt dåligt ljus, både på hel och halv. Halvljuset är kort och smalt och helljuset lyser fan knappt längre det heller.

Men V70N (facelift) upplevde jag ha riktigt bra ljus när jag åkte med en sån för nåt år sen. Brett och jämnt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968