Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil889
#890282
Volvouser skrev:
mollan skrev:
Emil889 skrev:...Varför skall man bara dra med 50 nm ?
Noggrannhet är ju såklart något som var och en får bestämma hur mycket man lägger i det, men just i detta tillfället när vi pratar om bultförband finns det vissa fysiska regler.

Tänk på det som en fjäder - som håller ihop något.
Ta t.ex en kulspetspenna, skruva isär den, och dom innehåller ofta en liten fjäder som får den till att poppa tillbaka igen.
Dra lite försiktigt i fjädern, och släpp, och den vill gå tillbaka till sin ursprungsform igen.
Dra lite mer nästa gång, så kan fjädern inte gå tillbaka till sin urpsrungsform igen och "fjädereffekten" är mer eller mindre förstörd och fjädern är mycket längre än innan :idea:
Drar du ännu mer så går fjädern av... :!:

Typiskt scenario: Hur fan kunde hjulbultarna lossna - jag använde ju mutterdragaren på full rulle/en meter förlängare/hoppa på nyckeln - du kan själv fortsätta...
Man förstör alltså fjädereffekten i förbandet om man drar för hårt.
Många bultar dras precis till gränsen när dom är helt nya (bl.a för att spara pengar på tunnare bultar) - och därför rekommenderas nya bultar i dessa tillfällen, då bulten redan är deformerad/skadad efter första monteringen och skall inte återanvändas.

Vinkeldragning kan t.ex användas när bultförbandet går trögt - då stämmer inte en momentnyckel,, men man har beräknat hur mycket förbandet tåler att förspännas innan fjädereffekten avtar/försvinner/förbandet går sönder.

Detta är såklart mycket förenklat och förklarat på ett snabbt sätt - men jag hoppas du ändå förstår lite av det - annars fråga på så skall jag försöka svara.
Tack för svaret! Förstår hur du menar, det är så klart väldigt viktigt att tänka på.

I det här fallet var det mer i grova drag jag tänkte om något av drivaxeln/gängorna/etc faktiskt tar skada att dras åt med mer än 50nm. Jag har nu kört ca 50 mil efter att jag drog åt dom och jag har fortfarande inte märkt något konstigt utan det är helt tyst fortfarande. Mycket möjligt att de är åtdragna aningens för hårt enligt Volvos specifikationer men det verkar inte ha bidragit till några konstigheter ännu åtminstone.

Nu i efterhand skulle jag ju givetvis ha använt momentnyckeln men jag hade den helt enkelt inte till hands utan drog på känsla istället.
av 740dala
#895741
Nån som vet om denna bult passar v50 d2 2012.?
Jag är inte så haj på att meka men det här borde jag klara;) vad menas med vinkel osv??
Räcker det att jag har en momentnyckel och drar med 50nm? Måste jag hissa upp bilen?

Mvh
av Davidgeo
#1568492
Jag Fick ett klonk efter jag byte hjullager med drivaxelbult o börja klonka. När man spänner åt drivaxel bulten så försvinner ljudet o efter man backat o kört fram så kommer det tillbaka. Hjullager+bulten är från promeister ska man testa köpa original bult? o ha locktight?? Här finns det video också

Finns ingen lös slangstump och hittar bara tv[…]

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]