Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbieboy
Har själv satt 6000K i både hel o halvljus och håller på att modda dimljusen på min S60.
Kör med ballaster för helljusen.
Var nere i italien i somras. Klockrent ljus på dom små mörka vägarna, enligt mig. Lagligt eller olagligt vet jag inte, men bra blev det.
Användarvisningsbild
av henka35
Funatic
Det finns faktiskt lampor som ser ut som Xenon - dock inte i Sverige.
Eventuellt kan jag få tag i fler då jag har en kompis som i alla fall tidigare har importerat dom från USA.

Jag har såna H4 sitter i min Galant (hade dom först i mc´n) och skenet blir verkligen blå-vitt.

Precis som ni säger är faktiskt alla jag hittat i Sverige ren dynga...
Jag har provat många olika fuskxenonlampor. Allt är bara skit!! Så nu sitter det ett 6000K kit i bilen. Har dock 100w fuskxenon i dimljusen. Ni ser ju vilken skillnad det är( OBS! Xenonljuset är mycket svårt att få bra på bild, det ser "blåare" ut i verkligheten).

Bild

/Henrik
av matzen10
robbieboy skrev:Har själv satt 6000K i både hel o halvljus och håller på att modda dimljusen på min S60.
På vilket sätt ska du modda dimljusen? Jag är själv intresserad av det :P

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av _Rick_
jag klurade på att 'modda' dimljusen själv. Tänk om det hade funnits en stor LED som passade i H1 sockel. Så att den lös vit/blått som en Xenonlampa.

Jag är inte ute efter lång ljussträcka med dimljuset utan mest utseendet isof :)

klurade på 'Angel Eyes' på helljusreflektorn kopplade till dimljuslampan. Lite meck, men det hade vart skitsnyggt :D

Väntar själv på att nåt kvalitetsmärke typ Osram börjar sälja LED:ar som håller. vill byta ut vissa glödlampor (parkeringsljus, nummerskyld och markbelysningen i speglarna) men om dagens LEDar inte håller längre än 4 mån så är det ju pengarna bortkastade.
av robbieboy
matzen10 skrev:
robbieboy skrev:Har själv satt 6000K i både hel o halvljus och håller på att modda dimljusen på min S60.

M V H
---> Matz
Tja..eftersom sockeln som dimljusen sitter i är lite special så måste man ha en gammal glödlampasockel och slå ut lampan o epoxa dit en xenon för att den ska passa i dimljusen. Eller så får man byta ut allt och det är jag inte sugen på.. =)
av robbieboy
_Rick_ skrev:jag klurade på att 'modda' dimljusen själv. Tänk om det hade funnits en stor LED som passade i H1 sockel. Så att den lös vit/blått som en Xenonlampa.
Verkligen...det hade underlättat och blivit såååå mkt billigare..=)
av matzen10
robbieboy skrev:
matzen10 skrev:

M V H
---> Matz
Tja..eftersom sockeln som dimljusen sitter i är lite special så måste man ha en gammal glödlampasockel och slå ut lampan o epoxa dit en xenon för att den ska passa i dimljusen. Eller så får man byta ut allt och det är jag inte sugen på.. =)
Ok, tackar för svaret.
Förre ägaren till min bil köpte (till sin nya R) xenonsats från http://www.xenonvalot.com/tuotteet_eng.html även till dimljusen.
Han fick på så sätt "äkta" bi-xenon. Min fundering var att köpa till enbart dimljusen, men det kostar ju en hel del..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av henka35
Nu sitter det ett 6000K HB3 kit i helljusen.... Kan bara säga att det blev mycket bra. Köpte ballaster och lampor lösta från xenonkungen.se. Valde Basic HID ballasterna, eftersom dessa har den snabbaste tändtiden (4 sek). Vilket gör att det inte blir problem vid avbländning. Jag gjode en liten film, så att man kan se hur snabbt ballasterna tänder.
Xenonljus är lite svårt att fånga på bild. I verkligeheten är det "mycket" bättre ljus. Minst i klass med 2 eller 3 BigKnicks med 100w i varje.

/Henrik
av matzen10
Härligt initiativ, henka35!

Då är det bara att vänta på någon bra lösning för dimljusen då. Håller med _Rick_ : vill ha det mest för utseendets skull = symmetri.

M V H
---> Matz
av EvilEd
Ta ett par gamla H1 lampor och rensa dom från allt glas, löd på
ett par Luxeon i lämplig storlek + motstånd, klart ;)

/ed

Jag köpt hem Mcase-säkringar för at[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]