Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Ja faktiskt skulle vara en mycket god idé med en fakta bank för hur man gör vissa reprationer.

Finns om man letar otroligt fina guider gjorda av medlemmar hör på bland annat automat olje byte samt även på hur man plockar isär och rengör ventilhuset i automaten.

Samma finns en jätte fin guide av en mycket teknisk kunnig medlem hur man reparerar en trasig ECC anläggning inklusive vilka komponenter han byte och till vad.

Kan bara vara väldigt svårt att hitta dom.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Fisch skrev:
Andis skrev:
Tuna skrev:Hej igen !

Stor tack till alla för svaren :D

Var min första post på forumet och jag måste säga att jag är glatt överraskad över all bra feedback.

Får bli olja från volvo , någon som vet vad den oljan kostar ?

Sen får jag fundera på om man ska lämna in den för olje byte eller ej. Någon som vet ca pris på ett oljebyte med olja på volvo ?

Mvh
Johan
Hej
Kul att du är nöjd med svaren.

Oljan kostar på volvo 4 liter ca 500kr +- någon krona.

Har för mig att ett oljebyte i samband med service går på ca 2500-3000kr.

Men som du ser i videon väldigt enkelt på din modell.

Så köp 3 dunkar spola igenom den med det och låt Volvo sen nolla och uppdatera programvaran på nästa service.

Skriver en snabb minnes lista till dig.
1. Töm och fyll på ca 3,5 liter brukar det bli.
2. Lossa övre slangen. ( finns att köpa slangkoppling som passar om du inte vill fixa en själv)
3. Ha en 4 liters flaska kör ur ca 2 liter eller Max till bubblor kommer. Stäng av.
4. Fyll på i växellådan lika mycket som du spola ur. Fortsätt tills det kommer lika fin olja som du fyller på.
5. Sätt tillbaka slangen. Kolla nivån. Kör den varm kolla nivån igen.
6. Klart.

Är den mycket smutsig när du gör det. Kan det hända att du får spola igen efter ett tag. Kolla Stickan efter 100 mil om den fortfarande är klar röd och fin.

Med vänlig hälsning,
Andis
Var ska man köra oljan ifrån, kylaren eller slangen som går ner till växellådan? Alltså åt vilken oljan cirkulerar.

Titta i videon jag la upp. Den med Volvo grillen på förstasidan. Där ser du hur man lossar slangen också.

Ska byta automat olja på en Mercedes nu och hitta en guide där dom visa en annan metod på hur man kan spola lådan.
Ej genomförbar på samma sätt på N serie Volvo men bara som lite kunskap lägger jag upp den länken med.

Se från 10.45

Med vänlig hälsning,
Andis
av Tuna
nice tack för den !

Ska fixa detta någon dag då jag får tid, men jag lär skaffa lite olja först. Som vi kom fram till tidigare så verkar det som att det bara är Volvos egen olja som gäller.

Kan den endast köpas hos närmaste Volvo handlare eller finns det billigare ställen på nätet där man kan handla ?
av Andis
Ravi skrev:Lite skillnad
På merca och Volvo !
Utveckla ?
Är det ett konstaterande att det är en skillnad i sätt att göra det på?
Är det ett konstaterande ?
Är det ironi?
Är det humor?
Är det ett sätt att vara rolig?
Har du läst mitt meddelande?
Tror många med mig ser det här meddelandet som någon sorts ironi men vi är nog få som förstår ironin och vad den syftar på i så fall. Eller vad du exakt menar?

Syftar du på teorin jag visa i videon så är det flera Volvo automater som fungerar på liknade sätt som den typen av spolning går att används till. Därav visar det.
Kanske du tycker det är fel att lära fler här på forumet nya knep?

Men det tror jag inte du syftar på.

Min gissning är att du mer tycker det är kul att vara provokativ.

Men vill gärna se en utförligt svar vad vill du få fram med dina kommentarer?
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av Andis
Tuna skrev:nice tack för den !

Ska fixa detta någon dag då jag får tid, men jag lär skaffa lite olja först. Som vi kom fram till tidigare så verkar det som att det bara är Volvos egen olja som gäller.

Kan den endast köpas hos närmaste Volvo handlare eller finns det billigare ställen på nätet där man kan handla ?
Ja den där sista länken var för du skulle få se ett till sätt man kan spola på. Man får göra det lite annorlunda på N serien men möjligt där med.

Olja kom på att du kan även köpa oljan på SWEDOL i lite större förpackning

Dom har olja som passar också som beställningsvara.

Q8 Unitrans JK = till N seriens aisin automater.
Finns hos dom på 20 liters dunk till bra pris.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av milktrucker
Andis skrev:
Tuna skrev:nice tack för den !

Ja den där sista länken var för du skulle få se ett till sätt man kan spola på. Man får göra det lite annorlunda på N serien men möjligt där med.

Olja kom på att du kan även köpa oljan på SWEDOL i lite större förpackning

Dom har olja som passar också som beställningsvara.

Q8 Unitrans JK = till N seriens aisin automater.
Finns hos dom på 20 liters dunk till bra pris.

Med vänlig hälsning,
Andis
under förutsättning att volvos aisin-lådor ska ha samma olja......
Användarvisningsbild
av Ravi
Andis skrev:
På merca och Volvo !
Utveckla ?
Är det ironi?
Är det humor?
Tror många med mig ser det här meddelandet som någon sorts ironi men vi är nog få som förstår ironin och vad den syftar på i så fall. Eller vad du exakt menar?

Syftar du på teorin jag visa i videon så är det flera Volvo automater som fungerar på liknade sätt som den typen av spolning går att används till. Därav visar det.

Det är väl ingen ide att bråka över ett forum!
Har inte sakt att allt det du skrev,det är ju du som tycker det!
Menade bara att det var lite skillnad ! Är det fel i det! Du som själv skriver att du bytt på många borde väl veta skillnaden !

Sen kanske du jobbar på Volvo,Mercedes eller nån habibi verkstad det vet ju inte jag !du kanske har jobbat med bilar i 20 år inte vet jag !
Tycker bara detta ämnet kan få en Egen flik och att folk lyssnar och inte får andra på dumma villovägar genom att säga fel eller nått!

Och vad jag kan eller vet skryter jag inte om så vill håller oss till fakta!
Eller ska jag ta det som personangrepp just mot mig på detta forum ?

Pizza bagaren
av Andis
Ravi skrev:
Andis skrev:
På merca och Volvo !
Utveckla ?
Är det ironi?
Är det humor?

Det är väl ingen ide att bråka över ett forum!
Har inte sakt att allt det du skrev,det är ju du som tycker det!
Menade bara att det var lite skillnad ! Är det fel i det! Du som själv skriver att du bytt på många borde väl veta skillnaden !

Sen kanske du jobbar på Volvo,Mercedes eller nån habibi verkstad det vet ju inte jag !du kanske har jobbat med bilar i 20 år inte vet jag !
Tycker bara detta ämnet kan få en Egen flik och att folk lyssnar och inte får andra på dumma villovägar genom att säga fel eller nått!

Och vad jag kan eller vet skryter jag inte om så vill håller oss till fakta!
Eller ska jag ta det som personangrepp just mot mig på detta forum ?

Pizza bagaren
Okej kul att se ett lite utförligt och längre inlägg av dig.

Bara nyfiken på vad du menar.

Sen tror jag vi är några till som ibland tycker dessa små inlägg av dig ibland kan uppfattas som lite provocerande och någon sort ironi i dom.

Men då är det inte din mening att det är ironi eller provocerande.
Bra att veta.
Alla fungerar ju olika.

Se nu hade jag inte frågat hade jag inte vetat att det är inte ironi eller provocerande utan bara konstateranden du gör.

Med vänlig hälsning,
Andis

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]