Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
det är konstigt isf att inte ens dom rekommmenderade verkstäderna tar upp envsak som denna armatur - men dom kanske hade tänkt blåsa mig på det med? Och det skiljer fortfarande ca 2000kr mellan auktoriserade verkstäder på samma service och den ena (dyraste) sade inget om detta när jag bad dom speca vad som ingick. Vet ens dom om det? Har mailat det billigaste företaget igen, så vi får väl se vad man får som svar.
Senast redigerad av 1 Teemu, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:Volvon fick väll bara "BRA ATT VETA" på rosten på bilprovningen.
Rostkontroll ingår ej i servicen.
Trots detta tar Insider upp det som en arlvalig miss i servicen

Har jag farit med osanning i nått av inläggen?
Just rosten på staget till avgassystemet hade ju faktiskt volvoverkstan hittat och åtgärdat, så det ska dom ju ha en eloge för.Att påstå att Insider är ett oseriöst program som vinklar saker och hittar på massa fel är ju helt befängt,det var ju inte direkt så att det var en massa skandalhungriga reportrar som inte vet nåt som gjorde testet,dom hade ju en erfaren mek som planterade felen, sen undrar jag om du fick se en förlängd version av reportaget eftersom du verkar veta mer om vad som gjorts och inte gjorts på servicarna än vi andra som såg programmet?
av Frigge
[quote="58
Just rosten på staget till avgassystemet hade ju faktiskt volvoverkstan hittat och åtgärdat, så det ska dom ju ha en eloge för.Att påstå att Insider är ett oseriöst program som vinklar saker och hittar på massa fel är ju helt befängt,det var ju inte direkt så att det var en massa skandalhungriga reportrar som inte vet nåt som gjorde testet,dom hade ju en erfaren mek som planterade felen, sen undrar jag om du fick se en förlängd version av reportaget eftersom du verkar veta mer om vad som gjorts och inte gjorts på servicarna än vi andra som såg programmet?[/quote

Skillnaden är att du inte är så insatt i vad som ingår o inte på en service.
Insider är ett program som tar ut svängarna o vinklar saker till sin egen fördel. Det skulle du oxå förstå om du kunde rutinerna vid en service.
Till att börja med så har vi ingen aning om vad dom beställt för service, kanske beställde dom en basservice där huvudsaken går ut på att byta olja,filter o t-stift o INGA kontroller. Som CarMan sa, rostskyddskontroll ingår inte i någon service. Dessutom var det ju bara "bra att veta" punkter från SBP. Visst är det tråkigt o förjävligt OM det förekommer rent fusk på verkstäder, sånt accepterar jag INTE. Men att tro att dom stora företagen fuskar för att tjäna pengar, då har man FEL. Tror ni verkligen att dom stora jobbar med sån kortsiktighet ? ALLA kämpar ju för att ha nöjda återkommande kunderDet är ju befängt att tro annat, vi pratar ju inte om företag som byter namn 1 gång i halvåret för att rensa sina skulder o åtaganden. Dessa stora företag finns ju kvar om 10 år oxå.

/Fredrik
av zenobia
Jag har ett eget exempel, utslagsbegränsare....

CarMan du kan ju svara på om det ingår i en 16.000 mila service på en S80 men det står "Styrning/framvagn: kontroll/slitage" i seviceprotokollet.

Ändå hittade dom inte två utslitna utslagsbegränsare. Inte ens så mycket att dom gjorde en liten notering om det i serviceprotokollet.

Fakta jag vet & ej vinklat/skarvat:
1st inlämnad bil
16000-mila service
Volvo S80 T6 1999
Protokoll utan notering om ev brist i styrning, framvagn
Volvo märkesverkstad i Göteborg (BraBil Stigs center)
av Frigge
zenobia skrev:Jag har ett eget exempel, utslagsbegränsare....

CarMan du kan ju svara på om det ingår i en 16.000 mila service på en S80 men det står "Styrning/framvagn: kontroll/slitage" i seviceprotokollet.

Ändå hittade dom inte två utslitna utslagsbegränsare. Inte ens så mycket att dom gjorde en liten notering om det i serviceprotokollet.

1st inlämnad bil
16000-mila service
Volvo S80 T6 1999
Protokoll utan notering om sv brist i styrning, framvagn
Nu vet jag ju inte hur dom såg ut. Det jag skriver nu är baserat på min egen erfarenhet. Dessa utslagsbegränsare är ju gummibeklädda på tidiga modeller o nästan alltid är bara gummit trasigt på dom, det värsta som händer då är att man kan få ett ljud vid absolut fullt rattutslag men begränsaren fungerar ju som den ska. Har du själv märkt att dom varit "trasiga" ??

/Fredrik
av zenobia
Frigge skrev:Men att tro att dom stora företagen fuskar för att tjäna pengar, då har man FEL. Tror ni verkligen att dom stora jobbar med sån kortsiktighet ?
Japp, så länge kundunderlaget består till 99% av kostym-nissar som har en förmånsbil utan eget ekonomiskt intresse (i bilen) där någon annan dessutom betalar räkningarna så är jag övertygad om att dom chansar allt som oftast.

Du har aldrig frågat dig varför dom glatt ber dig komma in med bilen om du har upptäckt något dom missat? Givietvis ingår det i riskkalkylen med några backjobb men dom tjänar ändå stort på det hela eftersom långt ifrån alla upptäcker deras "misstag".

Om dom visste att samtliga deras servicar utförs med 100% korrekthet utan något som helst fusk. Tror du då att dom glatt utan att tveka skulle ta in din bil på studs för att fixa något dom redan vet med 100% säkerhet att dom redan har utfört... Knappast ! Skall dom fixa det en gång till då? Eller tar dom in bilen och låtsas som att dom fixar saken dom fixade första gången?

Frigge skrev:ALLA kämpar ju för att ha nöjda återkommande kunderDet är ju befängt att tro annat,
Jag vågar nog påstå att samtliga dessa verkstäder som kämpar för att ha nöjda och återkommande kunder OCKSÅ kämpar för att uppnå högt uppsatta ekonomiska mål i form av avkastning till sina ägare. Mål som dessutom höjs varje år för att hålla ett gäng aktieägare nöjda med sin investering.

Att man då ser på olika varianter för att hålla nere sina kostnader (=högre resultat på sista raden) är fullständigt normalt. Detta kan göras på ett antal sätt...

1. Lägre löner till anställda (=sura anställda som gör ett sämre jobb)
2. Färre anställda (=som blir stressade och gör ett sämre jobb)
3. Ger någon form av prestationslön (=ger slarvande anställda som vill ha högre lön, dvs servar fler bilar på samma tid)
4. Snålar på inköp av prylar (=sämre kvalité)
5. Köper inga delar alls (men påstår att man bytt dom ändå)
6. Byter saker som inte behöver bytas.

Så länge du inte kan plocka bort dessa punkter så är jag fullständigt övertygad om att de stora märkesverkstäderna blåster så gott som samtliga kunder på något sätt....

Det är därför man skall vända sig till en verkstad på hörnet, han har inte råd att förlora sina kunder som troligtvis inte är kostym-nissar med förmånsbilar där något företag betalar. Han har vanliga människor med helt vanliga pengar som sina kunder.

Dessutom har han troligtvis inte en hög med aktieägare som ständigt kräver mer kronor efter varje år att bråka med.
Senast redigerad av 3 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
av zenobia
Frigge skrev:

1st inlämnad bil
16000-mila service
Volvo S80 T6 1999
Nu vet jag ju inte hur dom såg ut. Det jag skriver nu är baserat på min egen erfarenhet. Dessa utslagsbegränsare är ju gummibeklädda på tidiga modeller o nästan alltid är bara gummit trasigt på dom, det värsta som händer då är att man kan få ett ljud vid absolut fullt rattutslag men begränsaren fungerar ju som den ska. Har du själv märkt att dom varit "trasiga" ??

/Fredrik
Så det är helt ok menar du att dom inte gjorde en notering om denna "brist"?

Då skulle det vara intresant att få reda på vad mer en mekaniker har betalt för att ta reda på men samtidigt inte behöver berätta för fordonsägaren som betalar för jobbet (med en service)

(Japp det är dom gummibeklädda prylarna)
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
Japp, så länge kundunderlaget består till 99% av kosym-nissar som har en förmånsbil utan eget ekonomiskt intresse (i bilen) där någon annan dessutom betalar räkningarna så är jag övertygad om att dom chansar allt som oftast.

Måste vara besvärligt till vardags att vara sååå naiv som du är !

Du har aldrig frågat dig varför dom glatt ber dig komma in med bilen om du har upptäckt något dom missat? Givietvis ingår det i riskkalkylen med några backjobb men dom tjänar ändå stort på det hela eftersom långt ifrån alla upptäcker deras "misstag".

Om dom visste att samtliga deras servicar utför med 100% korrekthet utan något som helst fusk. Trot du då att dom glatt utan att tveka skulle ta in din bil på studs för att fixa något dom redan vet med 100% säkerhet att dom redan har utfört... Knappast !

Frigge skrev:ALLA kämpar ju för att ha nöjda återkommande kunderDet är ju befängt att tro annat,
Jag vågar nog påstå att samtliga dessa verkstäder som kämpar för att ha nöjda och återkommande kunder OCKSÅ kämpar för att uppnå högt uppsatta ekonomiska mål i form av avkastning till sina ägare. Mål som dessutom höjs varje år för att hålla ett gäng aktieägare nöjda med sin investering.

Ja, det jobbar väl ALLA företag efter ??
Antar att jag inte behöver lista alla registrerade företag sim finns i detta avlånga land. Kanske är det bara företaget du jobbar för som INTE vill bättra sina resultat varje år ??

Att man då ser på olika varianter för att hålla nere sina kostnader (=högre vinst på sista raden) är fullständigt normalt. Detta kan göras på ett antal sätt...

1. Lägre löner till anställda (=sura anställda som gör ett sämre jobb)
2. Färre anställda (=som blir stressade och gör ett sämre jobb)
3. Ger någon form av prestationslön (=ger slarvande anställda som vill ha högre lön, dvs servar fler bilar)
4. Snålar på inköp av prylar (=sämre kvalité)
5. Köper inga delar alls (men påstår att man bytt dom ändå)

Så länge du inte kan plocka bort dessa punkter så är jag fullständigt övertygad om att de stora märkesverkstäderna blåster så gott som samtliga kunder på något sätt....

Det finns många sätt att förbättra ett resultat på utan att det för den skull påverkar kunden på något sätt. Ledtider är ett sätt som kostar enorma pengar varje år. Arbeta effektivt är ett annat. INGET företag har med att slarv o fusk är ett sätt att tjäna mer pengar (kanske där du jobbar då verkar det som)

Det är därför man skall vända sig till en verkstad på hörnet, han har inte råda att förlora sina kunder som troligtvis inte är kostym-nissar med förmånsbilar där något företag betalar. Han har vanliga människor med helt vanliga pengar som sina kunder.

Önsketänkande !

Dessutom har han troligtvis inte en hög med aktieägare som ständigt kräver mer kronor efter varje år att bråka med.[/quote]

Förutom han själv då, i många fall mycket värre än aktieägare.

/Fredrik
av Frigge
zenobia skrev:
Frigge skrev:

1st inlämnad bil
16000-mila service
Volvo S80 T6 1999

/Fredrik
Så det är helt ok menar du att dom inte gjorde en notering om denna "brist"?

Då skulle det vara intresant att få reda på vad mer en mekaniker har betalt för att ta reda på men samtidigt inte behöver berätta för fordonsägaren som betalar för jobbet (med en service)

(Japp det är dom gummibeklädda prylarna)
Ja, det är ju en bedämningsfråga. Det var ju inget funktionfel på dom om endast gummit var lite avskalat. Hade dom bytt dom hade du säkert klagat på det istället då du inte märkt någon skillnad från innan.

/Fredrik
av zenobia
Frigge skrev:Ja, det jobbar väl ALLA företag efter ??
Antar att jag inte behöver lista alla registrerade företag sim finns i detta avlånga land. Kanske är det bara företaget du jobbar för som INTE vill bättra sina resultat varje år ??
Jag sitter på en IT-avdelning på ett företag som tillverkar skyddskläder.
Jag kan lova dig att om vi skulle arbeta på samma sätt som en märkesverkstad så skulle vi inte ha några kunder kvar.

Varför?
Jo, våra kunder skulle inte acceptera varselbyxor utan reflexer
Jo, våra kunder skulle inte acceptera byxor där bara ena benlängden levererades
Jo, våra kunder skulle inte acceptera vinterkläder utan foder.
Jo, våra kunder skulle inte acceptera skyddshjälmar i papper

Skall jag fortsätta?

Visst jagar alla kostnader men det är frågan om hur man gör det...

Undrar vem som är naiv av oss?
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 54
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]