Japp, så länge kundunderlaget består till 99% av kosym-nissar som har en förmånsbil utan eget ekonomiskt intresse (i bilen) där någon annan dessutom betalar räkningarna så är jag övertygad om att dom chansar allt som oftast.
Måste vara besvärligt till vardags att vara sååå naiv som du är !
Du har aldrig frågat dig varför dom glatt ber dig komma in med bilen om du har upptäckt något dom missat? Givietvis ingår det i riskkalkylen med några backjobb men dom tjänar ändå stort på det hela eftersom långt ifrån alla upptäcker deras "misstag".
Om dom visste att samtliga deras servicar utför med 100% korrekthet utan något som helst fusk. Trot du då att dom glatt utan att tveka skulle ta in din bil på studs för att fixa något dom redan vet med 100% säkerhet att dom redan har utfört... Knappast !
Frigge skrev:ALLA kämpar ju för att ha nöjda återkommande kunderDet är ju befängt att tro annat,
Jag vågar nog påstå att samtliga dessa verkstäder som kämpar för att ha nöjda och återkommande kunder OCKSÅ kämpar för att uppnå högt uppsatta ekonomiska mål i form av avkastning till sina ägare. Mål som dessutom
höjs varje år för att hålla ett gäng aktieägare nöjda med sin investering.
Ja, det jobbar väl ALLA företag efter ??
Antar att jag inte behöver lista alla registrerade företag sim finns i detta avlånga land. Kanske är det bara företaget du jobbar för som INTE vill bättra sina resultat varje år ??
Att man då ser på olika varianter för att hålla nere sina kostnader (=högre vinst på sista raden) är fullständigt normalt. Detta kan göras på ett antal sätt...
1. Lägre löner till anställda (=sura anställda som gör ett sämre jobb)
2. Färre anställda (=som blir stressade och gör ett sämre jobb)
3. Ger någon form av prestationslön (=ger slarvande anställda som vill ha högre lön, dvs servar fler bilar)
4. Snålar på inköp av prylar (=sämre kvalité)
5. Köper inga delar alls (men påstår att man bytt dom ändå)
Så länge du inte kan plocka bort dessa punkter så är jag fullständigt övertygad om att de stora märkesverkstäderna blåster så gott som samtliga kunder på något sätt....
Det finns många sätt att förbättra ett resultat på utan att det för den skull påverkar kunden på något sätt. Ledtider är ett sätt som kostar enorma pengar varje år. Arbeta effektivt är ett annat. INGET företag har med att slarv o fusk är ett sätt att tjäna mer pengar (kanske där du jobbar då verkar det som)
Det är därför man skall vända sig till en verkstad på hörnet, han har inte råda att förlora sina kunder som troligtvis inte är kostym-nissar med förmånsbilar där något företag betalar. Han har vanliga människor med helt vanliga pengar som sina kunder.
Önsketänkande !
Dessutom har han troligtvis inte en hög med aktieägare som ständigt kräver mer kronor efter varje år att bråka med.[/quote]
Förutom han själv då, i många fall mycket värre än aktieägare.
/Fredrik