Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ateist75 skrev:
CarMan skrev:
58 skrev:Det lämnades in 4 bilar en ford en volvo en golf och en saab.
Volvoverkstan klarade sig bäst men inte prickfritt. ford skötte sig bedrövligt eftersom dom missade att bakre bromsarna var helt slut, dessa ramlade i småbitar när insiders mek tog isär dom, däremot så tyckte dom att spruckna navkapslar för över 600:- var viktigt att byta.Saab bytte bakbromsarna även fast dom var helt ok, däremot så missade dom att frambromsarna drog snett och var enligt Motormännen i det närmaste trafikfarliga.Golfen hade verkstan överhuvudtaget inte tagit bort bakhjulen och tittat på bromsarna på, man riggade vänster bakhjul så att man kunde se detta, ändå så var detta ikryssat som en kontrollerad punkt i servicen.Gemensamt för alla verkstäder var att alla ville byta torkarblad och bromsar även fast dessa innan var dokumenterat i bra skick.Enligt en anonym mek så var detta i stort sett standardgrejor man gör eftersom detta är bra och lättförtjänta pengar och något som kunden sällan grymtar så mycket om.
Här visar du din okunighet i ämnet!

Vi vet inte hur många bilar som lämnades in, men dom sa i inslaget att det var 4:a bilar.

Vi vet inte vilken service bilarna lämnades in på. = Vi vet alltså inte om trummorna skulle demonteras på denna service, eller om inspektion skulle ske genom tittgjugar.
backarna på forden var inte utslitna, men dem var rostangripna.

vi vet inte hur glappt hjllagert var på golfen, kan det ha varit inom toleransen? det är ju rulllager på denna o inte kullager !

vi vet inte om bakbromsarna byttes i onödan på Sabben

vi vet inte hur skicket var på torkarbladen.

--------------

det vi vet är:
att dom missa att ett belägg satfast på Saaben & att deta balägg var slut (mis från verkstan)

Volvon hade inte fått anmärkning på att spolningen var dålig (något en normal kund själv säger till om ifall han vill ha det åtgärdat) (många med så där gammla biler fixar sånt själv)
Volvon fick ingen anmärkning på rosten, dett ingår igentligen inte i servicen men man brukar anmärka på detta om det inom snar framtid är dags för besiktning (desutom fick den vaäll bara bra att veta på besiktningen?)

Forden missa dom ju troligtvis ingen ting på, då jag inte tror att det ingick bortagning av trumor i den service dom gjorde & en anmärkning på navkapslarna är väll inget fel, det är ju upp till kunden om han vill byta.
Forden hade nån form av elfel, men alla funktioner fanns! lagning av elfelet ingår ej i service! vilman attt verkstan ska kolla på elfelet får man ju beställa detta jobb

Golfen missa dom kanske bara att kolla kakhjulslagert, men det vet vi inte , då vi inte vet hur glappt det var.

Insider vrider för mycke på allt för att jag ska ha förtroende för dom i andra tester dom gör! I denna test var dom bättre än dom varit tidigara (läs dom ljög mindre än i dom andra biltesterna dom gjort)
Varför försvarar du dårarna på nämnda verkstäder? Till och med verkstadschefen (jag tror det var på Ford verkstaden) satt och tittade ner i golvet och hade inget som helst att säga till sitt försvar. Och det min vän var inte vinklat av TV3.

Däremot kan jag hålla med om att det inte är helt och hållet mekens fel utan framförallt ledningen på firmorna. Det är klart att ackord ger mer cash i VDs fickor och då kan man leva med lite missnöjda kunder....ett tag. :evil:

Jag Kan skriva det med stora bokstäver om ni har svårt att läsa.

JAG FÖRSVARAR INTE DOM FEL SOM BEGICKS; DÄRIMOT IFRÅGASÄTTERJAG OM DET ÄR RÄTT FRÅN INSIDER ATT UNDAN HÅLLA INFORMATION & PÅ SÅ SÄTT KUNA FRAMHÄVA FLER FEL ÄN VAD SOM IGENTLIGEN BEGICKS !

Jag liter inte på Insider !
i denna test som insider gjorde skötte dom sig bättre än vad dom brukar göra, men dom ljuger fortfarende! men inte i lika stor utsträkning som tidigare.

kilen från Ford i studion var väl en VD = han behöver inte vara tekninsk kunnig på bilar & har svårt att försvara sig.

Forden är faktisk den bil som jag tror att Insider halt felaktigt anklagade, men utan alla upgifter vet vi ju inte.
Man hör tydligt i inslaget hur Robban läser den punkt som han tycker är fel.
nått i stil med att bromsarna ska kollas med borttagna hjul.
om dom inte har ändrat i service protokollen så infattar denna pumpt att man kollar skivbromsar mad bort tagna hjul & trumbromsar via inspektions hål.
sedan vid vissa sedvicar så finns en annan pukt där det står att trummbromsar ska kollas med losstagna trummor.

nu har jag inte filmklippet här, men jag vill minnas att det är sekundär backen som dom tycket är tunn & enligt vad jag minns så är den inte i mina ägon för tun ! 8men jag vill gärna se filmen igen.
av Teemu
åklagarn skrev:
Teemu skrev:dom säger att dom följer tillverkarens rekommendationer - precis vad den lokala firman sade när jag frågade dom. Bad den lokala firman speca vad det var som ingick då jag tyckte priset var högt (tänkte först att jag blandat ihop vad som ingick i den servicen) och dom sade inte heller att det var något speciellt. Och den lokala firman var osäkra på om dom använde ELF oljan som är rekommenderad av tillverkaren. Den billiga verkstaden jag hittat har kunder ifrån större delen utav landet och pratat med ett antal nöjda kunder. Firman har mer än 20 års erfarenhet utav bilmärket, så den lokala firman som inte funnits i ens 10 år är väl tveksamt om dom har den erfarenheten. Skall iaf göra en test service och spara 3500kr efter service och resa. Utav dom sparade pengarna kan det ju bli toning tex. Bränsle filtret kostar 149kr på mekonomen, så original kostar väl lite mer. Men troligtvis fortfarande inga stora pengar som skulle motivera en prisskillnad på över 4000kr. Dessutom sade den lilla verkstaden att dom brukar plocka av hjulen och se över bromsarna lite mer. Det ingår inte ens att dom plockar av hjulen på auktoriserad verkstad.

:D jag provar igen alltså bränsle filter byte= komplett tankarmatur inkluderat bränslepump + filter... understand :?:
Står det i tillverkarens rekommendationer så kommer det att göras - dom säger ju alla att dom följer tillverkarens rekomendationer. Det roliga är ju isf att den auktoriseradde verkstaden inte sade ett pip om detta när jag bad dom speca vad som ingick.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Jo,såklart ringde dom först, men kunden har ju i regel inte en aning om hur klossarna ser ut och skulle förmodlingen inte själv kunna avgöra hur långt dom håller så man får ju lita på att verkstan är ärlig och bara byter det som behövs, det var ju det som var själva poängen med Insiders test, inte att ta reda på om verkstan ringde först.Man kan vrida och vända och argumentera hit och dit om detta men i slutänden så varar ärlighet längst, den verkstad som är sjysst mot kunderna får nöjda och trogna kunder samt ett gott rykte som i sin tur ger fler kunder och det motsatta händer den verkstad som försöker mjölka kunderna på pengar,så i längden så borde dessa oseriösa verkstäder utrota sig själva...(får man hoppas iallafall :wink: ).
nä dom skulle inte kolla om dom ringde först, men dom borde ju ha tackat nej till arbetet & sen visat hur bromsarna bak såg ut, för att visa att verkstan gjort fel.
Men dom valde att undan hålla informationen för oss & jag bara ifråga sätter varför dom valde att undanhålla denna information
(jag försvarar inte verkstan uten ifrågasätter insiders beteände !)
kan ju var soå att dom far med ren lögn, presis som den gången när dom mätte broms skivor!
Användarvisningsbild
av CarMan
Varkan Insider, Bilprovningen eller gud är tillräckligt br förebilder för att följa till punkt o pricka
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:
ateist75 skrev:
CarMan skrev: Här visar du din okunighet i ämnet!

Vi vet inte hur många bilar som lämnades in, men dom sa i inslaget att det var 4:a bilar.

Vi vet inte vilken service bilarna lämnades in på. = Vi vet alltså inte om trummorna skulle demonteras på denna service, eller om inspektion skulle ske genom tittgjugar.
backarna på forden var inte utslitna, men dem var rostangripna.

vi vet inte hur glappt hjllagert var på golfen, kan det ha varit inom toleransen? det är ju rulllager på denna o inte kullager !

vi vet inte om bakbromsarna byttes i onödan på Sabben

vi vet inte hur skicket var på torkarbladen.

--------------

det vi vet är:
att dom missa att ett belägg satfast på Saaben & att deta balägg var slut (mis från verkstan)

Volvon hade inte fått anmärkning på att spolningen var dålig (något en normal kund själv säger till om ifall han vill ha det åtgärdat) (många med så där gammla biler fixar sånt själv)
Volvon fick ingen anmärkning på rosten, dett ingår igentligen inte i servicen men man brukar anmärka på detta om det inom snar framtid är dags för besiktning (desutom fick den vaäll bara bra att veta på besiktningen?)

Forden missa dom ju troligtvis ingen ting på, då jag inte tror att det ingick bortagning av trumor i den service dom gjorde & en anmärkning på navkapslarna är väll inget fel, det är ju upp till kunden om han vill byta.
Forden hade nån form av elfel, men alla funktioner fanns! lagning av elfelet ingår ej i service! vilman attt verkstan ska kolla på elfelet får man ju beställa detta jobb

Golfen missa dom kanske bara att kolla kakhjulslagert, men det vet vi inte , då vi inte vet hur glappt det var.

Insider vrider för mycke på allt för att jag ska ha förtroende för dom i andra tester dom gör! I denna test var dom bättre än dom varit tidigara (läs dom ljög mindre än i dom andra biltesterna dom gjort)
Varför försvarar du dårarna på nämnda verkstäder? Till och med verkstadschefen (jag tror det var på Ford verkstaden) satt och tittade ner i golvet och hade inget som helst att säga till sitt försvar. Och det min vän var inte vinklat av TV3.

Däremot kan jag hålla med om att det inte är helt och hållet mekens fel utan framförallt ledningen på firmorna. Det är klart att ackord ger mer cash i VDs fickor och då kan man leva med lite missnöjda kunder....ett tag. :evil:

Jag Kan skriva det med stora bokstäver om ni har svårt att läsa.

JAG FÖRSVARAR INTE DOM FEL SOM BEGICKS; DÄRIMOT IFRÅGASÄTTERJAG OM DET ÄR RÄTT FRÅN INSIDER ATT UNDAN HÅLLA INFORMATION & PÅ SÅ SÄTT KUNA FRAMHÄVA FLER FEL ÄN VAD SOM IGENTLIGEN BEGICKS !

Jag liter inte på Insider !
i denna test som insider gjorde skötte dom sig bättre än vad dom brukar göra, men dom ljuger fortfarende! men inte i lika stor utsträkning som tidigare.

kilen från Ford i studion var väl en VD = han behöver inte vara tekninsk kunnig på bilar & har svårt att försvara sig.

Forden är faktisk den bil som jag tror att Insider halt felaktigt anklagade, men utan alla upgifter vet vi ju inte.
Man hör tydligt i inslaget hur Robban läser den punkt som han tycker är fel.
nått i stil med att bromsarna ska kollas med borttagna hjul.
om dom inte har ändrat i service protokollen så infattar denna pumpt att man kollar skivbromsar mad bort tagna hjul & trumbromsar via inspektions hål.
sedan vid vissa sedvicar så finns en annan pukt där det står att trummbromsar ska kollas med losstagna trummor.

nu har jag inte filmklippet här, men jag vill minnas att det är sekundär backen som dom tycket är tunn & enligt vad jag minns så är den inte i mina ägon för tun ! 8men jag vill gärna se filmen igen.
Jag tycker du har målat in dig i ett hörn här! Naturligtvis så har ett seriöst program som Insider kollat vad som ska göras på respektive servicar man har lämnat in bilen för,och hur kan man framhäva fel som inte begåtts?? då finns det väl inget att framhäva..eller? Jag tycker man sakligt har redovisat vad som gjorts, inte gjorts och vad som borde gjorts, det är patetiskt att påstå att man har ljugit ihop massa dynga för att få ihop en historia och smutskasta alla stackars oskyldiga mekar.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
Jag tycker du har målat in dig i ett hörn här! Naturligtvis så har ett seriöst program som Insider kollat vad som ska göras på respektive servicar man har lämnat in bilen för,och hur kan man framhäva fel som inte begåtts?? då finns det väl inget att framhäva..eller? Jag tycker man sakligt har redovisat vad som gjorts, inte gjorts och vad som borde gjorts, det är patetiskt att påstå att man har ljugit ihop massa dynga för att få ihop en historia och smutskasta alla stackars oskyldiga mekar.
Jag tycker inte att Insider är ett seriöst program !

man kan tycka att dom borde gjort så som du säger, men faktum är att dom vid flera tidigare tillfällen gjort så grova missar att jag halt tappat förtroendet för programet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvon fick väll bara "BRA ATT VETA" på rosten på bilprovningen.
Rostkontroll ingår ej i servicen.
Trots detta tar Insider upp det som en arlvalig miss i servicen

Har jag farit med osanning i nått av inläggen?
Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev:
Från börjar ilägg handlade om service på märkesvärkstäder, och numera om Insider.
Jag förstår dig CarMan att du blev träffat av program och vill försvara alla mekaniker, så var mina kompisar föra veckan som jobbar på kända krogar inne i Sthlm, när det handlade om väktarnas arbete. Personlige vill jag inte smutskasta alla mekaniker som jobbar på märkesvärkstäder, eller någon av oss vill det som servar bilar där och utför olika reparationer där, visst förekommer besvikelse, då och då, men för det flesta hade aldrig problem.
Just Insider tar de mest känsliga problem och brister i samhälle, och jag kan inte säga att de inte så seriös som du skriver, hade sett nästan varenda ett program sen de började sända den. Idag när allt handlar om pengar, vill de tjäna lätta pengar på andra bekostnad såna kallar jag för parasiter. När jag skriver de, menar jag de som förstår för oss andra, det är liten del från olika yrkes del bla.a mekaniker, väktare, läkare, yrkesförare, data killar och med mera.
Men jag kan inte säga att alla är dåliga, och inte utför sitt jobb på korrekta sätt, men det finns en liten procent som förstår för andra.
Idag äger jag en Volvo, och kommer att serva och reparera den på Volvo, köper jag en Mersa ska utföra jobb, och service på Mersa oavsett vad det kostar och rykte, sånt är jag. Det finns brister i samhälle och med sånt program och den tuffe Robban ska man bekämpa de, så kanske en dag kommer vi att få ett härligt liv i denna felfri samhälle.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Användarvisningsbild
av CarMan
VS60 skrev:
CarMan skrev:
Från börjar ilägg handlade om service på märkesvärkstäder, och numera om Insider.
Jag förstår dig CarMan att du blev träffat av program och vill försvara alla mekaniker, så var mina kompisar föra veckan som jobbar på kända krogar inne i Sthlm, när det handlade om väktarnas arbete. Personlige vill jag inte smutskasta alla mekaniker som jobbar på märkesvärkstäder, eller någon av oss vill det som servar bilar där och utför olika reparationer där, visst förekommer besvikelse, då och då, men för det flesta hade aldrig problem.
Just Insider tar de mest känsliga problem och brister i samhälle, och jag kan inte säga att de inte så seriös som du skriver, hade sett nästan varenda ett program sen de började sända den. Idag när allt handlar om pengar, vill de tjäna lätta pengar på andra bekostnad såna kallar jag för parasiter. När jag skriver de, menar jag de som förstår för oss andra, det är liten del från olika yrkes del bla.a mekaniker, väktare, läkare, yrkesförare, data killar och med mera.
Men jag kan inte säga att alla är dåliga, och inte utför sitt jobb på korrekta sätt, men det finns en liten procent som förstår för andra.
Idag äger jag en Volvo, och kommer att serva och reparera den på Volvo, köper jag en Mersa ska utföra jobb, och service på Mersa oavsett vad det kostar och rykte, sånt är jag. Det finns brister i samhälle och med sånt program och den tuffe Robban ska man bekämpa de, så kanske en dag kommer vi att få ett härligt liv i denna felfri samhälle.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Jag kan inte Nog komentera att jag inte tar nån i försvar :!:

Dom gjorde en del grova missar & såt får inte förekomma!

men det jag blir sur på är att man tydligt märker att Insider inte vet vad dom pratar om. Dom hittar på o skarvar för att vända det så att alla har fel o dom har rätt.

Jag har också sätt många insider program & gillar dom, men när dom pratar om saker som man faktiskt kan så är det så genomskinligt det dom håller på med & deta gör att jag inte kan lita på vad dom säger även i dom andra programen där jag inte har koll på vad dom pratar om.

----------------------
nån som mins vilka värden det var på broms testen på Saaben?
av åklagarn
[
Står det i tillverkarens rekommendationer så kommer det att göras - dom säger ju alla att dom följer tillverkarens rekomendationer. Det roliga är ju isf att den auktoriseradde verkstaden inte sade ett pip om detta när jag bad dom speca vad som ingick.[/quote]

jag trodde att du hade lite koll på vad jag menade med bränslefiltret men jag misstog mig på din kunskasnivå, man behöver ju inte vara mattegeni för att förstå att komplett tankarmatur byte inte ingår i det "billiga" priset
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 54
B200ft svårstartad

Har bytit tempgivaren om det är den på […]

"Sentry mode" kamera?

Denna testvinnare tycker jag verkar intressant, […]

B230E K-Jetronic 740 till 240