Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
Intressanta tankar, min strulade lite idag. Den fladdrade till på varvräknaren men poppade igång innan batteriet tröttnade.
Den tände nedsatt motorprestanda som vanligt vid detta strul. Men felkoder finns det inte (PPC).
I dag på förmiddagen var det ju snö och blidväder här så luften var fuktig. Senast det strulade var ju i höstas med fuktig luft.

Men detta förklarar ju inte att de som bytt start blivit hjälpta med det. Eller så är det ett komplext fel med högstartström och dåligt kablage ihop med fukt..... :cry:

Tack till alla er som funderar, jag hinner nog byta bil innan jag finner felet :-) den är körd i 5 år av mig och snart hunnit gå 10 000 mil. Bara skrot nu..... ;-)
Användarvisningsbild
av Jakris
sundlof skrev:På tisdag åker jag till volvo och får tipset att ladda batteriet fullt och prova byta tändstift (är 1300 mil använda), hem och laddar batteriet fullt, tändstift får vänta.
Välkommen tillbaka Patrik. Tråkigt att du fortfarande har problem, och besynnerligt att Volvo inte lärt sig något, utan fortfarande byter batterier, tändstift och sensorer...
sundlof skrev:Så meken kollar kablaget och finner sprickor som fukt har trängt sig in i. Åtgärda detta och sa att jag skulle prova ett tag och funkar det inte nu så byter dom kablaget istället.
Äntligen en ny, dessutom logisk felteori. Jag har ju bytt nästan allt, i och för sig även ryckt i och flyttat sensorkablagen, innan startmotorbytet slutligen hjälpte. Men eftersom det är summan av alla bidragande orsaker som ger skillnaden så kanske ett kablagebyte till svänghjulssensorn hade räckt. Var på sensorkabeln hittade han sprick/fuktproblemet? Håll oss informerade om utvecklingen.

//Janne
av sundlof
Nu har det gått ett par dagar och det har varit bra fuktigt i småland. Volvon har startat prickfritt och inte fladdrat med varvräknaren än.

Var någonstans kablaget var skadat vet jag inte, betalade och var glad och såg ljuset i tunneln.

Återkommer om bilen börjar fular sig igen.

Patrik
av AndyXC90
Detta fel är mycket märkligt!
Min bil har gått helt felfritt sedan 7 juni när jag bytte startmotor. Inte en enda felstart - ingen tendens.
Den 25/1 var det dags för 9000mila service och gissa vad som hände?!
De två första starterna (utan bränslevärmare tillkopplad) var tjuriga!
En vanlig basservice, men med mjukvaruuppdateringar.
Dessa uppdateringar märktes annars verkligen av positivt! Främst växellådan som nu går smidigare än någonsin, sedan känns bilen lite piggare och servostyrningen mer distinkt med bättre vägkänsla. Dock vill man ju inte ha tillbaka startproblemen!
Ringde direkt till min Volvo kontakt som menade att det kan ta ett tag för ny mjukvara att "ställa in sig". Får väl se vad som händer...men bilen har inte fortsatt att tjura alla starter utan bara någon enstaka...
Dock tyckte Volvo kontakten att det verkade xtra märkligt eftersom 2,5T motorn inte borde ha någon uppdatering på mjukvaran. Det enda jag kan se är att någon uppdatering av styrenhet har gjorts. Han skulle undersöka exakt vad om problemen kvarstår...

Detta kan ju isf också tyda på att mjukvaru versionen mellan bilarna kan spela in...
av S60AWD2.5T
AndyXC90 skrev:Detta fel är mycket märkligt!
Min bil har gått helt felfritt sedan 7 juni när jag bytte startmotor. Inte en enda felstart - ingen tendens.
Den 25/1 var det dags för 9000mila service och gissa vad som hände?!
De två första starterna (utan bränslevärmare tillkopplad) var tjuriga!
En vanlig basservice, men med mjukvaruuppdateringar.
Dessa uppdateringar märktes annars verkligen av positivt! Främst växellådan som nu går smidigare än någonsin, sedan känns bilen lite piggare och servostyrningen mer distinkt med bättre vägkänsla. Dock vill man ju inte ha tillbaka startproblemen!
Ringde direkt till min Volvo kontakt som menade att det kan ta ett tag för ny mjukvara att "ställa in sig". Får väl se vad som händer...men bilen har inte fortsatt att tjura alla starter utan bara någon enstaka...
Dock tyckte Volvo kontakten att det verkade xtra märkligt eftersom 2,5T motorn inte borde ha någon uppdatering på mjukvaran. Det enda jag kan se är att någon uppdatering av styrenhet har gjorts. Han skulle undersöka exakt vad om problemen kvarstår...

Detta kan ju isf också tyda på att mjukvaru versionen mellan bilarna kan spela in...
Eller så bråkade man med kablaget vid byta av t.ex. luftfiltret.....men jobbigt är det.
Användarvisningsbild
av hakank
Ville bara avsluta min del i tråden då jag lämmnar in min i inbyte i morrn. Sedan nyckelbytet inga problem. Dock så byttes vänster strålkastartorkarmotor, och tror det var ungefär i samma veva. När man byter den så misstänker jag att man rotar runt en del just vid luftfiltret och förmodligen kablarna runt om..

/Håkan
Användarvisningsbild
av Jakris
hakank skrev:Ville bara avsluta min del i tråden då jag lämmnar in min i inbyte i morrn. Sedan nyckelbytet inga problem. Dock så byttes vänster strålkastartorkarmotor, och tror det var ungefär i samma veva. När man byter den så misstänker jag att man rotar runt en del just vid luftfiltret och förmodligen kablarna runt om..
/Håkan
Lycka till med den nya bilen Håkan !

Man skall inte dra för stora växlar av fyra månader felfritt efter nyckelbyte (som inte borde ha någon som helst påverkan) för andra har också varit felfria flera månader utan någon åtgärd alls.

Jag är fortfarande symptomfri efter startmotorbytet för 11 månader sedan (ganska ny orginalmotor, med bara några hundra mil på nacken).

Andy, beklagar återkomsten.... Fick du en helt ny, eller bättre begagnad, startmotor i somras?
Har Volvo gjort något åt service-"fadäsen" ?

//Janne
Användarvisningsbild
av hakank
Tack!

Och väl på väg till handlarn för att byta, en sekund på startmotorn så mottände den en gång innan den hoppade igång..Kan tillägga att i stället för 5-6 grader i garaget så var det 9. Enda skillnaden jag vet från nu och sedan senast. (Förutom nyckel och strålkastarmotortorkarbyte)

Hoppas att ni får ordning på era bilar, vad det nu än beror på. Kan ju iofs vara fler saker som ger samma symtom.

( Och den nya bilen går bra, än så länge. Kan rekommendera 2.5FT !! )
av NiklasK
Hej,
Jag får väl också ansluta mig till skaran som har dessa problem.
Vrider om nyckeln och det känns som den inte går på alla cylindrar i ca: 4-5 sekunder.
Har jag tur tänder den till ordentligt och går normalt eller så lägger den av och då surar den ihop helt.
Mitt största bekymmer med detta är att jag får väldiga svårigheter att få igång bilen när väl motorprestanda nedsatt tänts. Med hjälpstart från annan bil får jag väldig snurr på startmotorn men inga som helst tendenser till att vilja starta..
Då får jag in med bilen i ett varmgarage, koppla ur batteriet och låta den stå över natten.
Sedan nöta ut fulladdat batteri och jobba ett par minuter med hjälp av annan bil..
När den sedan startar går den riktigt dåligt ett par minuter. När bilen blivit varm kan jag stänga av den, och sedan startar den utan problem och går hur fint som helst.
Tilläggas bör att jag har en V70 2.5T -04 AUT som gått 21000 mil.

Obs: Min andra bil är en V70 2.4 -03 med manuell låda. Den har jag alldrig haft några startproblem med.

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
av Jakris
Välkommen i gänget Niklas. Du är det 25:e offret hittills.

Har du noterat ifall varvräknaren ibland hoppar kraftigt och/eller om motorn ibland "mottänder" så att det blir tvärstopp?

//Janne
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 27

Om du tar av hjulen så kanske det går […]

XC40 P6 Recharge

Tittar på en nyare elbil till familjen men[…]

Vägmätare saknas