Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Det lämnades in 4 bilar en ford en volvo en golf och en saab.
Volvoverkstan klarade sig bäst men inte prickfritt. ford skötte sig bedrövligt eftersom dom missade att bakre bromsarna var helt slut, dessa ramlade i småbitar när insiders mek tog isär dom, däremot så tyckte dom att spruckna navkapslar för över 600:- var viktigt att byta.Saab bytte bakbromsarna även fast dom var helt ok, däremot så missade dom att frambromsarna drog snett och var enligt Motormännen i det närmaste trafikfarliga.Golfen hade verkstan överhuvudtaget inte tagit bort bakhjulen och tittat på bromsarna på, man riggade vänster bakhjul så att man kunde se detta, ändå så var detta ikryssat som en kontrollerad punkt i servicen.Gemensamt för alla verkstäder var att alla ville byta torkarblad och bromsar även fast dessa innan var dokumenterat i bra skick.Enligt en anonym mek så var detta i stort sett standardgrejor man gör eftersom detta är bra och lättförtjänta pengar och något som kunden sällan grymtar så mycket om.
Här visar du din okunighet i ämnet!

Vi vet inte hur många bilar som lämnades in, men dom sa i inslaget att det var 4:a bilar.

Vi vet inte vilken service bilarna lämnades in på. = Vi vet alltså inte om trummorna skulle demonteras på denna service, eller om inspektion skulle ske genom tittgjugar.
backarna på forden var inte utslitna, men dem var rostangripna.

vi vet inte hur glappt hjllagert var på golfen, kan det ha varit inom toleransen? det är ju rulllager på denna o inte kullager !

vi vet inte om bakbromsarna byttes i onödan på Sabben

vi vet inte hur skicket var på torkarbladen.

--------------

det vi vet är:
att dom missa att ett belägg satfast på Saaben & att deta balägg var slut (mis från verkstan)

Volvon hade inte fått anmärkning på att spolningen var dålig (något en normal kund själv säger till om ifall han vill ha det åtgärdat) (många med så där gammla biler fixar sånt själv)
Volvon fick ingen anmärkning på rosten, dett ingår igentligen inte i servicen men man brukar anmärka på detta om det inom snar framtid är dags för besiktning (desutom fick den vaäll bara bra att veta på besiktningen?)

Forden missa dom ju troligtvis ingen ting på, då jag inte tror att det ingick bortagning av trumor i den service dom gjorde & en anmärkning på navkapslarna är väll inget fel, det är ju upp till kunden om han vill byta.
Forden hade nån form av elfel, men alla funktioner fanns! lagning av elfelet ingår ej i service! vilman attt verkstan ska kolla på elfelet får man ju beställa detta jobb

Golfen missa dom kanske bara att kolla kakhjulslagert, men det vet vi inte , då vi inte vet hur glappt det var.

Insider vrider för mycke på allt för att jag ska ha förtroende för dom i andra tester dom gör! I denna test var dom bättre än dom varit tidigara (läs dom ljög mindre än i dom andra biltesterna dom gjort)
av boeder
:D[/quote]

Detta instämmer jag i. Jag har också en bra kontakt med min meck, han är pålitlig och ger ett (för mig som är lekman) kompetent intryck. Då jag valde att ha trygghetsavtal på min v70 så vet jag att allt kommer att gå rätt till eftersom Bilia annars får stå för allt som inte är gjort/inte fungerar till nästa service.

Jag tänker ha min bil i 5 år innan jag byter till en ny v70 (om den kommer att se ut som den gör på bilderna vi såg på nätet), efter det börjar småsaker dyka upp och de vill inte jag oroa mig för.[/quote]

Jag valde själv Trygghetsavtal och är i samma linje som du, vad betalar du? Jag betar 463 kr för 2500 mil om året visserligen på Volvobil, många har ifrågasätt det avtal och tycker det är för dyrt. Jag tror att det går jämt ut bara och man inte behöva oroa sig för oväntade utgifter. Och man måste skaffa sig en personlig mek för att skapa en god relation annars kan det lätt bli som "insider" visar. Det jag har klargjort är hur noga man är med bilen. Jag har direkt inte bra erfarenheter av märkesverkstäder utan det krävas att du ligger på och jag går alltid igenom bilen med teknikern innan jag överlämnar den och då är vi överens om skicket så inga eventuella skador uppstår som det "alltid" uppkommer vill jag säga då meken är lite oförsiktig. Senaste 1½ åren då jag haft en personlig mek är grymt mkt bättre än tidigare. Dels prispress etc.
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:
Volvoverkstan klarade sig bäst men inte prickfritt. ford skötte sig bedrövligt eftersom dom missade att bakre bromsarna var helt slut, dessa ramlade i småbitar när insiders mek tog isär dom, däremot så tyckte dom att spruckna navkapslar för över 600:- var viktigt att byta.Saab bytte bakbromsarna även fast dom var helt ok, däremot så missade dom att frambromsarna drog snett och var enligt Motormännen i det närmaste trafikfarliga.Golfen hade verkstan överhuvudtaget inte tagit bort bakhjulen och tittat på bromsarna på, man riggade vänster bakhjul så att man kunde se detta, ändå så var detta ikryssat som en kontrollerad punkt i servicen.Gemensamt för alla verkstäder var att alla ville byta torkarblad och bromsar även fast dessa innan var dokumenterat i bra skick.Enligt en anonym mek så var detta i stort sett standardgrejor man gör eftersom detta är bra och lättförtjänta pengar och något som kunden sällan grymtar så mycket om.

Vi vet inte hur många bilar som lämnades in, men dom sa i inslaget att det var 4:a bilar.

Vi vet inte vilken service bilarna lämnades in på. = Vi vet alltså inte om trummorna skulle demonteras på denna service, eller om inspektion skulle ske genom tittgjugar.

vi vet inte hur glappt hjllagert var på golfen, kan det ha varit inom toleransen? det är ju rulllager på denna o inte kullager !

--------------

det vi vet är:
att dom missa att ett belägg satfast på Saaben & att deta balägg var slut (mis från verkstan)

Volvon hade inte fått anmärkning på att spolningen var dålig (något en normal kund själv säger till om ifall han vill ha det åtgärdat) (många med så där gammla biler fixar sånt själv)
Volvon fick ingen anmärkning på rosten, dett ingår igentligen inte i servicen men man brukar anmärka på detta om det inom snar framtid är dags för besiktning (desutom fick den vaäll bara bra att veta på besiktningen?)

Forden missa dom ju troligtvis ingen ting på, då jag inte tror att det ingick bortagning av trumor i den service dom gjorde & en anmärkning på navkapslarna är väll inget fel, det är ju upp till kunden om han vill byta.
Forden hade nån form av elfel, men alla funktioner fanns! lagning av elfelet ingår ej i service! vilman attt verkstan ska kolla på elfelet får man ju beställa detta jobb

Golfen missa dom kanske bara att kolla kakhjulslagert, men det vet vi inte , då vi inte vet hur glappt det var.

Insider vrider för mycke på allt för att jag ska ha förtroende för dom i andra tester dom gör! I denna test var dom bättre än dom varit tidigara (läs dom ljög mindre än i dom andra biltesterna dom gjort)
Jag förstår att du är partisk i detta, men detta är inget jag har hittat på så okunnigheten får väl stå för någon annan, jag bara sammanfattade vad som sades på programmet.Jag är inte dummare än att jag förstår att sånt här vinklas i Tv, men vissa saker kan inte förklaras på annat sätt än att nån form av fusk har förekommit. Jag vill även tillägga att jag är nöjd med min verkstad och teknikern som sköter min bil och då ska tilläggas att jag är jäkligt petig när det gäller bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag är inte partisk & jag tycker inte om när folk fuskar.
min poäng är just den att insider inte bara vinklar utan dom skarvar också.

Ska förtydliga mig, så ingen missförstår.

jag tycker det är bra att insider visar att dom inte kollat bromsarna fram på saben ordentligt, men jag tycker att det är fel att dom hittar på att bromsklodsarna bak byttes i onödan.

bilprovningen kollar om bilen är trafiksäker, inte om bromsklossarna räcker till nästa service.

på en M-test kollas om bilen har några fel/brister, inte om bromsklossarna går till nästa service.

det finns aldeles för många luckor i Insiders "tester" för att dom ska vara "bra"
detvärsta är ju att folk i allmänhet inte förstår att insider ofra är på hal is, men ror hem det hela på grund utav dom schefer dom pratar med inte är kuniga inom det området (chefen kan sin arbetsupgift, men han kann inte alla andras arbetsuppgifter !)
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:Jag är inte partisk & jag tycker inte om när folk fuskar.

jag tycker det är bra att insider visar att dom inte kollat bromsarna fram på saben ordentligt, men jag tycker att det är fel att dom hittar på att bromsklodsarna bak byttes i onödan.

bilprovningen kollar om bilen är trafiksäker, inte om bromsklossarna räcker till nästa service.

på en M-test kollas om bilen har några fel/brister, inte om bromsklossarna går till nästa service.

det finns aldeles för många luckor i Insiders "tester" för att dom ska vara "bra"
detvärsta är ju att folk i allmänhet inte förstår att insider ofra är på hal is, men ror hem det hela på grund utav dom schefer dom pratar med inte är kuniga inom det området (chefen kan sin arbetsupgift, men han kann inte alla andras arbetsuppgifter !)
Så du menar att slitna bromsklossar inte är en brist?Vad jag vet så har ett M-test väldigt högt anseende just därför att inget lämnas åt slumpen så det är rätt osannolikt att man inte skulle anmärka på klossarna ,dom hade ju t.o.m sett att tanklocket inte var orginal på nån bil.Ingen hade väl "hittat på" att klossarna byttes i onödan, dessa hade ju kollats innan bilen lämnades in och hade bedömts vara okej.Naturligtvis är det så att man skarvar lite för att späda på historien lite men verkstäderna fick ju faktiskt chansen i direktsändning att förklara incidenterna men det var ju bara Fordverkstan som kom dit och han hade ganska klena förklaringar.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:

Så du menar att slitna bromsklossar inte är en brist?Vad jag vet så har ett M-test väldigt högt anseende just därför att inget lämnas åt slumpen så det är rätt osannolikt att man inte skulle anmärka på klossarna ,dom hade ju t.o.m sett att tanklocket inte var orginal på nån bil.Ingen hade väl "hittat på" att klossarna byttes i onödan, dessa hade ju kollats innan bilen lämnades in och hade bedömts vara okej.Naturligtvis är det så att man skarvar lite för att späda på historien lite men verkstäderna fick ju faktiskt chansen i direktsändning att förklara incidenterna men det var ju bara Fordverkstan som kom dit och han hade ganska klena förklaringar.
bromsklodsar som går 1 400 mil till är ej en brist/ fel. men dom går ej 1 500 mil & skrivs därför upp på servisprotikollet som en anmärkning om bilen ahr 1 500 mils intervall (dom går ju inte till nästa service)
kossarna byts inte på automatik, utan kunden måste gotsjäna bytet !

Insider klaga inte på att nån bytt klosar utan att ringa först, så jag antar att dom godtagit detta? eller?
Användarvisningsbild
av greeeken

Jag fattar inte att du ALDRIG kan ge dig, att du aldrig kan erkänn att även du inte är GUD och kan allt.
När var du inne och M testade en bil.
Jag var där i förra veckan och JA dom sa till mig att dina bromsar klarar sig INTE till nästa service.
Dom påpekade det klart och tydligt och det står på pappret jag fick.
Så nu är det du som är ute påhal is i detta fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:

Jag fattar inte att du ALDRIG kan ge dig, att du aldrig kan erkänn att även du inte är GUD och kan allt.
När var du inne och M testade en bil.
Jag var där i förra veckan och JA dom sa till mig att dina bromsar klarar sig INTE till nästa service.
Dom påpekade det klart och tydligt och det står på pappret jag fick.
Så nu är det du som är ute påhal is i detta fall.
Jag M-testar inte mina bilar !

man jag har kolat många milar som varit på M-test.

Jag är till skilnad från dig objektiv i mina frågeställningar.
får man fråga hur slitna dina belägg var? om dom är mycket slitna så ska en m-tast slå ner på dom, men om du läser mitt förra inlägg så förstår du vad jag menar.

Sen har du alltid det där men hur tjockt ett belägg ska vara på just denna bil för att hålla till nästa service (det är mpnga parametrar heä att leke med!)
Användarvisningsbild
av ateist75
CarMan skrev:

--------------

det vi vet är:

Varför försvarar du dårarna på nämnda verkstäder? Till och med verkstadschefen (jag tror det var på Ford verkstaden) satt och tittade ner i golvet och hade inget som helst att säga till sitt försvar. Och det min vän var inte vinklat av TV3.

Däremot kan jag hålla med om att det inte är helt och hållet mekens fel utan framförallt ledningen på firmorna. Det är klart att ackord ger mer cash i VDs fickor och då kan man leva med lite missnöjda kunder....ett tag. :evil:
Användarvisningsbild
av 58
Jo,såklart ringde dom först, men kunden har ju i regel inte en aning om hur klossarna ser ut och skulle förmodlingen inte själv kunna avgöra hur långt dom håller så man får ju lita på att verkstan är ärlig och bara byter det som behövs, det var ju det som var själva poängen med Insiders test, inte att ta reda på om verkstan ringde först.Man kan vrida och vända och argumentera hit och dit om detta men i slutänden så varar ärlighet längst, den verkstad som är sjysst mot kunderna får nöjda och trogna kunder samt ett gott rykte som i sin tur ger fler kunder och det motsatta händer den verkstad som försöker mjölka kunderna på pengar,så i längden så borde dessa oseriösa verkstäder utrota sig själva...(får man hoppas iallafall :wink: ).
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 54

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]