Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av åklagarn
[quote="Teemu"]dom jag kollat med följer alla tillverkarens rekommendationer och protokoll. Och det är ingen stor service - enkelt sagt oljor och filter. Hittade en verkstad till nyss och priset sjönk ännu mer. Lägsta nu är 2270kr och även dom följer tillverkarens rekommendationer. Och änvänder dessutom Renault rekommenderad ELF olja. Vet i tusan om märkesverkstaden här skulle gjort det... (?) Den sist nämnda verkstaden specade materialet till ca 1100kr och resten är arbetskostnad.

Dessutom har jag ju hittat prisavvikelser på drygar 2000kr på auktoriserade verkstäder med. Så 6374kr tycker jag blir svårt att motivera för dom.[/quote]

:D jag vill minnas att det ingår bränsle filter byte på den servicen och då är det tankarmatur inkl pump o filter byte eftersom det är en enhet ingår det i det "billiga verkstadspriset" :?:
av Teemu
dom säger att dom följer tillverkarens rekommendationer - precis vad den lokala firman sade när jag frågade dom. Bad den lokala firman speca vad det var som ingick då jag tyckte priset var högt (tänkte först att jag blandat ihop vad som ingick i den servicen) och dom sade inte heller att det var något speciellt. Och den lokala firman var osäkra på om dom använde ELF oljan som är rekommenderad av tillverkaren. Den billiga verkstaden jag hittat har kunder ifrån större delen utav landet och pratat med ett antal nöjda kunder. Firman har mer än 20 års erfarenhet utav bilmärket, så den lokala firman som inte funnits i ens 10 år är väl tveksamt om dom har den erfarenheten. Skall iaf göra en test service och spara 3500kr efter service och resa. Utav dom sparade pengarna kan det ju bli toning tex. Bränsle filtret kostar 149kr på mekonomen, så original kostar väl lite mer. Men troligtvis fortfarande inga stora pengar som skulle motivera en prisskillnad på över 4000kr. Dessutom sade den lilla verkstaden att dom brukar plocka av hjulen och se över bromsarna lite mer. Det ingår inte ens att dom plockar av hjulen på auktoriserad verkstad.
Användarvisningsbild
av ateist75
CarMan skrev:
ateist75 skrev:
58 skrev:Nån som såg Insider igår?? Bekräftar mångas teorier....
Skrämmande! Jag kommer inte att lämna in min bil till verkstad igen om jag inte får vara närvarande när dom utför jobbet.
Det är knappast en slump att det missas så grova fel på 4 bilar av 4 möjliga (insider, TV3). Kvaliten på verkstäderna är verkligen under all kritik. Ni som har pysslat med 6 sigma i produktion t.ex. kan betänka detta

En 99% kvalitetsnivå på flygtrafiken motsvarar 2 misslyckade landningar eller starter per dag på varje större flygplats i världen.....är det något man skulle acceptera :roll:

Om man då överför att att många verkstäder har en kvalitetsnivå som ligger långt under 99% (med 100% menar jag att dom utför en sådan enkel sak som en service till punkt och pricka för att bla. upptäcka begynnande fel) så är det knappt man vågar ge sig ut på vägen igen med tanke på konditionen på dom flesta "full servade" bilar.
hur vet du hur många bilr dom lämnet in?
Det vet jag inte men det är självklart så att TV3 inte har oändliga resurser för varje enskilt program och även om dom hade/har lämnat in låt säga 20 bilar så skulle 20% vara under all kritik. Antar att även du som mek håller med?
av zenobia
Oavsett hur många bilar dom lämnade in skulle jag vilja ha en vettig förklaring till varför man sätter på fyra stycken navkapslar på en bil som är inne på SERVICE?

Det lär väl knappast ingå i serviceprotokollet?

.
Användarvisningsbild
av 58
Det lämnades in 4 bilar en ford en volvo en golf och en saab.
Volvoverkstan klarade sig bäst men inte prickfritt. ford skötte sig bedrövligt eftersom dom missade att bakre bromsarna var helt slut, dessa ramlade i småbitar när insiders mek tog isär dom, däremot så tyckte dom att spruckna navkapslar för över 600:- var viktigt att byta.Saab bytte bakbromsarna även fast dom var helt ok, däremot så missade dom att frambromsarna drog snett och var enligt Motormännen i det närmaste trafikfarliga.Golfen hade verkstan överhuvudtaget inte tagit bort bakhjulen och tittat på bromsarna på, man riggade vänster bakhjul så att man kunde se detta, ändå så var detta ikryssat som en kontrollerad punkt i servicen.Gemensamt för alla verkstäder var att alla ville byta torkarblad och bromsar även fast dessa innan var dokumenterat i bra skick.Enligt en anonym mek så var detta i stort sett standardgrejor man gör eftersom detta är bra och lättförtjänta pengar och något som kunden sällan grymtar så mycket om.
Användarvisningsbild
av Danneman
Jag för min del har fullt förtroende för min personlige meck på Upplands motor i uppsala/Volvo. Aldrig varit nått strul osv. har han bytt ngt så ligger det fint i orginalkartongen på pasagerargolvet. Sist sa han att nästa gång är det dags för bromsarna, och mycket riktigt, jag kollade, dax för bromsar.
Och visst, jag går inte runt bilen med lupp och prickar av allt han har gjort, nån form av tillit måste man ju ha, skulle varenda människa som lämnat in bilen springa runt och kollat att dom gjort på servicen kan man ju göra det själv!!?? vilket jäkla spring det skulle vara på närliggande mackar.......Men när det gäller byten av saker osv, så kollar jag ju i fall så är fallet.
Man ska komma ihåg att det finns många duktiga meckar på märkesverkstäderna också!
Och jag jobbar inte på en sådan, jag är snickare.
Det är jättebra att en diskussion i ämnet har kommit upp, men jag tror vi aldrig kommer få fram det rätta svaret vad/vilka som är bäst att anlita när det är dax för service, alla har en åsikt. Alla tycker på sitt sätt. Jag kör service på märkesverkstad, ialla fall till 15000 mil (tror jag inte kommer ha min bil tills dess, typ bytt till nyare volvo )

:D
av NCR
Danneman skrev:Jag för min del har fullt förtroende för min personlige meck på Upplands motor i uppsala/Volvo. Aldrig varit nått strul osv. har han bytt ngt så ligger det fint i orginalkartongen på pasagerargolvet. Sist sa han att nästa gång är det dags för bromsarna, och mycket riktigt, jag kollade, dax för bromsar.
Och visst, jag går inte runt bilen med lupp och prickar av allt han har gjort, nån form av tillit måste man ju ha, skulle varenda människa som lämnat in bilen springa runt och kollat att dom gjort på servicen kan man ju göra det själv!!?? vilket jäkla spring det skulle vara på närliggande mackar.......Men när det gäller byten av saker osv, så kollar jag ju i fall så är fallet.
Man ska komma ihåg att det finns många duktiga meckar på märkesverkstäderna också!
Och jag jobbar inte på en sådan, jag är snickare.
Det är jättebra att en diskussion i ämnet har kommit upp, men jag tror vi aldrig kommer få fram det rätta svaret vad/vilka som är bäst att anlita när det är dax för service, alla har en åsikt. Alla tycker på sitt sätt. Jag kör service på märkesverkstad, ialla fall till 15000 mil (tror jag inte kommer ha min bil tills dess, typ bytt till nyare volvo )

:D
Detta instämmer jag i. Jag har också en bra kontakt med min meck, han är pålitlig och ger ett (för mig som är lekman) kompetent intryck. Då jag valde att ha trygghetsavtal på min v70 så vet jag att allt kommer att gå rätt till eftersom Bilia annars får stå för allt som inte är gjort/inte fungerar till nästa service.

Jag tänker ha min bil i 5 år innan jag byter till en ny v70 (om den kommer att se ut som den gör på bilderna vi såg på nätet), efter det börjar småsaker dyka upp och de vill inte jag oroa mig för.
Användarvisningsbild
av Danneman
Huh? vilka bilder ?
:oops:
av åklagarn
Teemu skrev:dom säger att dom följer tillverkarens rekommendationer - precis vad den lokala firman sade när jag frågade dom. Bad den lokala firman speca vad det var som ingick då jag tyckte priset var högt (tänkte först att jag blandat ihop vad som ingick i den servicen) och dom sade inte heller att det var något speciellt. Och den lokala firman var osäkra på om dom använde ELF oljan som är rekommenderad av tillverkaren. Den billiga verkstaden jag hittat har kunder ifrån större delen utav landet och pratat med ett antal nöjda kunder. Firman har mer än 20 års erfarenhet utav bilmärket, så den lokala firman som inte funnits i ens 10 år är väl tveksamt om dom har den erfarenheten. Skall iaf göra en test service och spara 3500kr efter service och resa. Utav dom sparade pengarna kan det ju bli toning tex. Bränsle filtret kostar 149kr på mekonomen, så original kostar väl lite mer. Men troligtvis fortfarande inga stora pengar som skulle motivera en prisskillnad på över 4000kr. Dessutom sade den lilla verkstaden att dom brukar plocka av hjulen och se över bromsarna lite mer. Det ingår inte ens att dom plockar av hjulen på auktoriserad verkstad.

:D jag provar igen alltså bränsle filter byte= komplett tankarmatur inkluderat bränslepump + filter... understand :?:
Användarvisningsbild
av CarMan
ateist75 skrev:
CarMan skrev:
ateist75 skrev: Skrämmande! Jag kommer inte att lämna in min bil till verkstad igen om jag inte får vara närvarande när dom utför jobbet.
Det är knappast en slump att det missas så grova fel på 4 bilar av 4 möjliga (insider, TV3). Kvaliten på verkstäderna är verkligen under all kritik. Ni som har pysslat med 6 sigma i produktion t.ex. kan betänka detta

En 99% kvalitetsnivå på flygtrafiken motsvarar 2 misslyckade landningar eller starter per dag på varje större flygplats i världen.....är det något man skulle acceptera :roll:

Om man då överför att att många verkstäder har en kvalitetsnivå som ligger långt under 99% (med 100% menar jag att dom utför en sådan enkel sak som en service till punkt och pricka för att bla. upptäcka begynnande fel) så är det knappt man vågar ge sig ut på vägen igen med tanke på konditionen på dom flesta "full servade" bilar.
hur vet du hur många bilr dom lämnet in?
Det vet jag inte men det är självklart så att TV3 inte har oändliga resurser för varje enskilt program och även om dom hade/har lämnat in låt säga 20 bilar så skulle 20% vara under all kritik. Antar att även du som mek håller med?
JAg försvarar INTE dom fel som gjordes.
jag bara ifrågasätter Insiders sätt att vända o vrida på saker o ting, dom har vid flera tillfällen framhävt att saker görs på fel sätt, när dom i själva verket görs på rätt sätt ! + att dom hala tiden undanhåller information !
Men allt som sägs av jornalister är ju sant !
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 54
B230E K-Jetronic 740 till 240

Tog loss plåtlocket och tittade ner i h&arin[…]

Huven indikerar öppen

Microbrytaren sitter i högra huvlåset, […]

Nu har du ju gjort 10 olika trådar om ditt p[…]