Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

xc70trd skrev:Jeg hadde presis samme symptom, spesielt i kaldt vær og med kald bil. Kjørte med det en god stund (ca 10000 km?) og plutselig røk girkassa, en uke før avtalt kopplingsbytte. Mitt tips er derfor kjør pent og bytt koppling så snart som mulig. Lekkasje i kopplingen var årsak til rykkingen. 48000 SEK hos Volvo i Arvika.

XC70 D5 2007, 100.000 km, manuell.
Usch, så du menar att din växellåda rasade för att kopplingen ryckte? :-O)
Funderar om det kanske är växellådsolja som droppar
ur ur kopplingen, kan det då vara packbox på axeln i växellådan som är otät.

EDIT: Ser man skillnad på färgen mellan kopplingens olja och växellådans olja?
I mitt fall är oljan genomskinlig.
Jackson75 skrev: Usch, så du menar att din växellåda rasade för att kopplingen ryckte? :-O)
Nja, det er bare min gjetting. Når jeg tenker på det etterpå, lurer jeg på om rykkingen har slitt på lådan. Eller om jeg bare var ekstremt uheldig. Bilen hadde gått bare 100.000 km, aldri kjørt med tungt slep og relativt pent kjørt. Jeg hadde en V70 2.0T 2001 tidligere som fikk kjørt seg mer, den holdt.

Rykkingen var tydelig (og hard) på vinteren, knapt merkbar på sommeren. Jeg så aldri noen lekkasje under bilen (rent garasjegolv og hvit snø), men jeg merket litt forbruk av broms- og kopplingsvätska. Lett å forstå etterpå...
Vojje skrev:
Jackson75 skrev: I mitt fall är oljan genomskinlig.
Då är det väl förmodligen kondensvatten :roll:
Önsketänkande, men det är olja, det känns på konsistensen, dessutom har den väldigt lite lukt.
Är växellådsoljan färgad?
Dessutom har jag för mig att växellådsolja har en ganska frän lukt?

EDIT: Någon i GBG-området som kan tipsa om bra verkstad för kopplingsbyte, eller rent av utföra arbetet åt mig? PM :wink:
Perc skrev:Bromsvätska är klar. Växellådsolja är inte.
OK, tack då vet jag att det inte är växellådan som läcker iaf. Men visst är det en god idé att även byta packboxen på ingående axel i växellådan när man ändå byter koppling?
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]