Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte båda fästena igår: Det var ett enkelt jobb, mindre än en timma tog det. Tycker att det blev mindre "klonk" vid växling efteråt. Bilen har gått 15000 mil. Att man sedan fick 250 kr rabatt på delarna, via Volvokortet, var ju en glad överaskning!
Varför låter allt så lätt när man läser hur folk byter saker här på "Jag rullar"
Kollar man på tex skruvat är det en drös med bussningar, fästen och kuddar.

Vad snackar vi om här och hur många finns det (motorfästen) som kan/bör bytas?

vad är skillnaden på en kudde , fäste och bussning?
Tack för hjälpen!

micke
Bussningar finns överallt. I övre motorfästet finns t.ex en bussning. Man kan bara byta den, men det är mer jobb än det är värt tycker jag med tanke på att hela fästet inte är så dyrt. Enklare att bara skruva bort och bulta på.

Motorfäste och motorkudde är väl två olika begrepp för i stort sett samma sak, men här på forumet så är det väl underförstått att motorkuddarna är de fästen som motorn vilar på, medan "övre/nedre motorfästet" är de som sitter uppe och nere och hindrar motorn från att vrida sig för mycket.

Du har också bussningar i hjulupphängningen, med mera.
Perc skrev:Bussningar finns överallt. I övre motorfästet finns t.ex en bussning. Man kan bara byta den, men det är mer jobb än det är värt tycker jag med tanke på att hela fästet inte är så dyrt. Enklare att bara skruva bort och bulta på.

Motorfäste och motorkudde är väl två olika begrepp för i stort sett samma sak, men här på forumet så är det väl underförstått att motorkuddarna är de fästen som motorn vilar på, medan "övre/nedre motorfästet" är de som sitter uppe och nere och hindrar motorn från att vrida sig för mycket.

Du har också bussningar i hjulupphängningen, med mera.

Härligt tack för ditt snabba svar!

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Jag måste köra min bil minst 5 mil inna[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.