Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Magnus308 skrev:
EddyMe skrev:Nu har jag varit i kontakt med Bilia som servat bilen. Som jag skrev tidigare hade de inte specat vilken olja de hällt i motorn utan bara att det var castrol och hur många liter. Jag frågade lite snällt om detaljerad service spec och fick den på maila. På alla servicar senaste 6 år (service varje år) så har bilia använt just den A5/B5 olja som jag länkat till, Castrol slx pro 0w-30 A5/B5... Nu är man som ett stort frågetecken.. Hur kunde Bilia använda denna olja när instruktionsboken säger A3?? Jag upprepar, bilen i fråga är en V70 -04 2.5T.
Min S60 2,5T modell 2005 är tillverkad i slutet av 2004 och den ska ha A5/B5.
Det kan mycket väl vara så att din motor har samma lagerspel som Volvomotorerna tillverkade året efter och då funkar A5/B5.

Volvo bilarna med 3000mil serviceintervall ska ha A5/B5 oljan.

Problemet med A5/B5 som kan uppstå är att tex vevlager kräver en viss styrka på oljefilmen för att lagrytorna ska hållas isär av oljefilmen.
Är oljefilmen för svag så brister den och slitaget på lagren ökar, Desto högre HTHS värde oljan har desto högre styrka har oljefilmen.
Av denna anledning kan A5/B5 vara mycket olämplig i vissa motorer som kräver A3/B4

Då en A5/B5 alltid har ett lägre HTHS värde än en A3/B4 olja i samma viskositet så är motorns lagerspel helt avgörande för om A5/B5 oljan kan användas.
A5/B5 kallas bränslebesparande pga det lägre HTHS värdet dvs det blir mindre motstånd med den tunnare oljan i lagren, En A3/B4 med ett högre HTHS värde ger ett högre motstånd i lagren vilket stjäl energi och i slutändan drar bilen mer bränsle.

Enkelt förklarat
A3/B4 klassning kräver ett högt HTHS värde för att klassningen ska uppfyllas
A5/B5 klassning kräver ett lågt HTHS värde för att klassningen ska uppfyllas

HTHS värdena som ska uppfyllas finns specat i dom olika klassningarna av oljor.
Min bil är tillverkad i maj 2004 (enl Transportstyrelsen). Ej faceliftad modell. Motorkod B5254T2. Enl instruktionsboken för V70 från 2004 står det ACEA A1 men också att ACEA A3 kan användas. A5/B5 nämns ingenstans.. Om viskositeten står det bara: "OBS! Oljor med viskositet 0W-30 och 0W-40 måste uppfylla kvalitet ACEA A3 (bensinmotorer)."

Bilia har som sagt använt Castrol slx pro 0w-30 A5/B5.. Har de använt fel olja då eller säger instruktionsboken fel? Någon beteckning i motorrummet finns inte.

Hur kan man ta reda på om min motor har samma lagerspel som motorerna som kom året efter?
av rid54
OK/Q8-broshyren som jag länkade till säger ju att A1 skiljer sig från A3 och att A5 är en förbättrad A1 (ungefär). Det stämmer ju bra med inlägget från Magnus308. Volvo borde väl bara med regnummer kunna se vilken motortyp/-variant som sitter i en bil och ge ett vettigt svar, eller?
Mvh
/RID
Hej!

Nu har jag varit på Volvo och bokat service. Samtidigt ville jag få utskift på vad de skall göra, vilken olja de kommer anvdända.. Nu ska de plötsligt ha denna http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7070313 vilket är ACEA C3. Smmanfattar jag det hela så har Volvo inte någon speciell koll själva..Vid senaste 6 servicar så har de använt A5/B5 0W-30 olja och nu ska de plötsligt gå över till 5W-30 ACEA C3.. Detta låter inte bra, speciellt eftertsom många har skrivit att A5/B5 inte ska användas i en motor som inte ska ha det.. På tal om ACEA C3, är det en vidareutveckling av ACEA A3??
EddyMe skrev:...nu ska de plötsligt gå över till 5W-30 ACEA C3.
Kan vara lika olämplig för din motor som en A5/B5 med låga SAPS. Passar bättre på en diesel :shock:
Dax att byta verkstad?
Jackson75 skrev:Varför chansa, bättre välja ACEA A3 så är du safe, eller?
Haha du har inte följt tråden va? :) Instruktionsboken säger ACEA A1 alt. A3 medan volvo har använt a5/b5 och alla oljeguider säger samma sak (a5/b5) när man söker på reg.nr.. Nu har volvo tänkt sig använda ACEA C3 istället....
Detta med oljor är komplicerat och kan förefalla inte så lite konstigt ibland.

En Volvo V50 -07 med 1.8 flexifuelmotor skall ha ACEA A5 olja medan samma Fordmotor i en Focus 1.8 FFV skall ha ACEA A1.
Visst är det konstigt, men som tur är så är samma olja ofta klassad både A1 och A5, så skillnaden torde vara ganska marginell.
EddyMe skrev:
Jackson75 skrev:Varför chansa, bättre välja ACEA A3 så är du safe, eller?
Haha du har inte följt tråden va? :) Instruktionsboken säger ACEA A1 alt. A3 medan volvo har använt a5/b5 och alla oljeguider säger samma sak (a5/b5) när man söker på reg.nr.. Nu har volvo tänkt sig använda ACEA C3 istället....
Haha på dig själv .. :roll: Vad jag menar är: Om du inte vet om motorn klarar A5/B5 så är det mer safe att använda A3, vilket även står i instruktionsboken. Eftersom att en motor som klarar A5/B5 även klarar A3, men det är inte säkert att en motor specad för A3 klarar A5/B5 - med andra ord: väljer du A3 så vet du i alla fall att oljan inte skadar din motor.
Ja, detta blev mer komplicerad än jag trodde.. Går man efter motorkoden, B5254T2 som är 2.5T så är det samma kod i '04 och '05.. I '04:an instruktionsbok står det följande om olja:

Bensinmotorer: ACEA A1
Olja med kvalitetsbeteckningen ACEA A3 kan också användas.
Observera att samma olja kan uppfylla både ACEA A1 och ACEA B1.
Detta gäller oavsett om oljan är av typ mineral, delsyntet eller helsyntet.
Till bensinturbo-/dieselmotorer rekommenderas Volvos helsyntetiska
motorolja.

Viskositet (avser stadigvarande lufttemperatur)
Under extrema körförhållanden som ger onormalt hög oljetemperatur
eller oljeförbrukning, t.ex. vid bergskörning med mycket motorbroms-
ning samt vid körning på motorväg i hög fart, rekommenderas oljor av
kvalitet ACEA A3 (bensinmotorer)

OBS! Oljor med viskositet 0W-30 och 0W-40 måste uppfylla kvalitet
ACEA A3 (bensinmotorer)

Observera att det först står ACEA A1, vilket är äldre variant av A5, som jag förstått det av alla som skrivit här??? Vidare står det också att ACEA A3 kan användas.. Då går det hela inte ihop..Enl allt vi diskuterat här så är det olämpligt att köra en motor på A3 om den kräver A5 och tvärtom... Sen krånglar det till det på slutet och skriver: OBS! Oljor med viskositet 0W-30 och 0W-40 måste uppfylla kvalitet
ACEA A3 (bensinmotorer)
. Detta blir också konstigt.. Ska man följa rekommendationen A1 (som är dagens A5) då har man bara 0W-30 att välja, vilket i sin tur samtidigt inte kan uppfylla A3..

Kollar man i '05:ans instruktionsbok står det A5/B5 0w-30 under samma motorkod. Kan två motorer som har samma motorkod vara olika byggda och ha olika specifikationer, som i detta fall '04 och '05??

Läser man ovanstående, vilken olja skulle ni använda?

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]