Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Jag brukar spänna med enbart korset, och drar till så där lagom "manligt" eller vad man skall säga. De skall inte sitta för hårt. Helst skall man använda en momentnyckel och dra ca 14Nm.

Om amn ointe har en momentnyckel kan man kanske låna en för att sedan "känna" med korset hur hårt det är spänt. Ett sätt att få in känslan för hur hårt man bör dra...
av Daddan
Jag brukar inte dra med annat än handkraft och kors, annars måste man ha motsvarande verktyg som då man satte på hjulen om man får punka vid vägkanten. Drar man för hårt med hävstång (svårt att kontrollera kraften då) så riskerar man att bultarna fastnar och då kan de gå av då man ska lossa på våren/hösten. Glöm inte kopparpastan på bultarna! Man slipper metall-metall kontakt så bultarna brukar alltid gå lätt att lossa. Jag köpte ett utdragbart skaft på Clas Olsson som funkar att dra loss med om man nu dragit väldigt hårt fast.
Användarvisningsbild
av Scania
Daddan skrev:Glöm inte kopparpastan på bultarna! Man slipper metall-metall kontakt så bultarna brukar alltid gå lätt att lossa. Jag köpte ett utdragbart skaft på Clas Olsson som funkar att dra loss med om man nu dragit väldigt hårt fast.
Tycker jag är mycket bra råd! Änvänder alltid kopparpasta. Och de utdragbara skaften som du nämner är superbra att lossa lite kärvande bultar med! Bra att ha om manblir stående vid vägkanten... Och de finns att köpa lite överallt: Biltema, Bilia, många mac:ar etc.
Användarvisningsbild
av A80TD
hotdog skrev:min fråga efter att ha läst detta inlägg; Hur hårt ska bultarna sitta???
jag bytte igår till vinterdäck och efter att ha dragit fast bultarna lite med korset släpper jag ner bilen och efterdrar genom att trä ett metallrör på ca 1 meter på korset och dra med hävstång. Jag funderade faktiskt igår lite kring hur mkt man bör dra för att de ska sitta lagom. Jag kan dra mina lite till, men det känns som att de sitter väldigt hårt ändå. Om jag drog med endast korset tror jag inte att jag kan rubba bultarna, men som sagt om man har en hävstång är det inga problem. .... Hur gör ni när ni efterdrar, använder ni endast korset eller?? om ni gör det och sedan testar de sätt jag beskriver så kommer ni i alla fall att märka ett det finns bra mkt mer att skruva än vad man orkar med endast ett kors...
Jag drar bara med fälgkorset. När jag ska lossa bultarna sitter de ändå alltid som berget trots antikärvpasta. Jag tycker jag drar fast dem lösare för varje år men det är samma visa varje gång. Så här är det på alla bilar med bultar som jag har. De som har hjulmuttrar är mycket snällare att hålla på med, av någon anledning.
Om du förlänger fälgkorset med så långt rör är det nog risk att du drar onödigt hårt. Du ska då dra med 14 kilo om du håller handen 1 meter från fälgkorsets centrum. Fyll en kasse eller vattendunk med 14 kilo och kalibrera din muskelkraft när du ska dra bultarna. :)
Användarvisningsbild
av Driver64
Hmm, blir det inte lite för hårt åtdraget med 14 kg på en meters hävstång? 14,0 * 9,81 * 1,0 = 137,34 Nm! :shock:
Användarvisningsbild
av A80TD
Tja, i originalhandboken står det så här: ca 140 Nm (14.0 kpm)
Användarvisningsbild
av Driver64
Ja då blir det helt rätt som du beskrev det! :) Högst upp på den här sidan så nämndes ett åtdragningsmoment på 14 Nm och då fick jag det inte att gå ihop riktigt, sorry... :oops:
Användarvisningsbild
av Bosa
Blev faktiskt lite glad när jag såg den här tråden igår och hoppades på att mitt klonkande och smällande i framvagnen som började nu i veckan var så enkelt som lösa hjulbultar, men så enkelt var det ju inte förstås. :(
av Daddan
Är det framfjädrarna eller krängningshämmarna då? Har ju skrivits en del om detta.
av Daddan
Appropå att dra för hårt:

Lämnade in en Opel Vectra på Opel-verkstaden för drivknutsbyte. De drog bultarna utan någon momentspärr tror jag. Lagom kul att dra loss de bultarna.

Jag fick använda följande:
1 st Opel original hjulbultsverktyg (rak massiv metallstång med c:a 70-80 graders vinkel vid hylsan).
1 st tvåmeters metallrör.
1 st 80 kilos förare längst ut på stången...

Samma formel som tidigare: 80 * 9,81 * 2 = 1569,6 Nm (!)

Jag krökte originalvertyget c:a 45 grader i sidled längst in vid vinkeln när jag skulle ha loss bultarna... Tur man inte hade punka.
Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]