Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreas2012
joacimmelin skrev:Det saknas varudeklaration på bilen också. Iofs brukar de ju aldrig stämma med verkligheten.
Jag skulle rekommendera att du kollar på bilar av samma ålder, med mindre mil, och kollar hur mycket du kan pruta på dom.
Och när du sen har konkreta priser och andra exemplar att jämföra med, gå tillbaks till handlarn och förklara att deras prisbild inte är förankrad i verkligheten.

Och kom i håg....det är kundens marknad just nu, inte säljarens. Dom går under om dom inte säljer sina bilar.
Du kommer sannolikt inte gå under om du inte köper deras dyra bil. :-)-)
av joacimmelin
llesrof skrev:Men det finns ju minst lika fina bilar med färre fel och till ett lägre pris. Varför inte kolla på en sådan istället?
Köper gärna bil i närheten av där jag bor. Enklare att jaga bilhandlaren om nåt skiter sig. Sen verkar de som finns i Stockholmsområdet överlag ha rullat över 20000 mil som ligger i ungefär samma prisklass. Kanske måste man uppåt 120' för att det ska bli nåt bättre?

Det står två gamla polisbilar på Länna i Täby, 06 respektive 07, med 35' respektive 29' mil på mätaren. De ligger på 93' respektive 99' men jag är inte hundra på att jag vill ha en gammal polisbil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Sedan får man tänka på att 6 månaders regeln inte alltid tillämpas av handlare och man får dra det den civilrättsliga vägen som med kille i programmet PLUS som köpte en överklockad BMW. Alla MRF anslutna handlare följer alltid ARN och jag kan bara säga att de MRF handlare jag handlat ifrån har alltid fixat om det varit något fel. Visst de kanske är 5000-10000 spänn dyrare i vissa fall men mer seriösa anser jag. Är det en D5:a eller en 2.4t? Den är på tok för högt prissatt
av oldtimersmc
Kör den i "bilpriser.se":s register och använd det som argument och även om du inte lär landa på deras priser så har du iaf ett riktigt tungt argument. I slutändan handlar det om hur DU upplever affären, är du nöjd ja slå till.
av joacimmelin
Provkörde den idag igen med vinterdäcken på. Den fungerade som den ska, inga konstiga lampor annat än att ena halvljuset pajade men den lampan ska de byta. bilen ska besiktas av bilhandlaren, framvagnen ska justeras ordentligt och sen slår jag till. Inga klonkande ljud, och då körde jag på en rätt usel vinterväg ute i skogen för att verkligen lyssna, och både motor och automatlåda fungerade närmast klockrent. Den senare är bytt för inte så värst länge sedan också.

Vi får väl se om jag får anledning att ångra köpet men det känns som ett okej köp faktiskt.
av joacimmelin
Lite återrapport då:
Bilen är köpt och allt fungerar bra, förutom att ABS-lampan börjar lysa efter någon mil. ABS-givaren ger ingen felkod enligt en verkstad som undersökt det så nu har en annan verkstad tagit sig an bilen.
jag har garanti på den så bilfirman betalar alla reparationer men om nån här har någon aning om vad det kan vara så är jag tacksam för alla tips och råd.
av joacimmelin
Det visade sig vara ABS-givaren fram som håller på att ge upp, alternativt/och någon sorts ring som sitter på hjulaxeln som tydligen går av emellanåt. Fixas efter nyår.

I övrigt: grym bil. Sitter och flinar när jag kör. Första tanken diesel har klarats av på 0,7 vilket är hyfsat. Tror jag kan få ner den till 0,6.

Härnäst ska det byggas in trådlöst Internet, trådlös koppling mellan iPhone och bilstereon, och lite annat gött.
Användarvisningsbild
av Perc
Lite nyfiken. Vad tänkt du använda trådlösa internet till? Jag menar, räcker det inte med telefonen som du ändå har med dig?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]