Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tragiska
kebabpizza skrev:Om du ska montera volvo original xenon-strålkastare ska du även montera dit givare för nivåreglering av halvljuset.
(För du har väl inte tänkt fulkonvertera halvljuset i dina halogenstrålkastare?, blir nedslag direkt på SBP, och möts av ilskna helljusblink från de flesta övriga bilister)
Däremot helljuset tycker jag att det är helt okej att konvertera rakt av, även fast det inte heller är lagligt (fast det bryr sig tydligen inte SBP om).
Helljus, samt fjärrljus är helt lagligt att ha xenon i.
Ska man däremot ha i halvljus så är det högtrycksspolning samt sådan automatisk nivåreglering.
av S.t.r.a.n.D
tragiska skrev: Helljus, samt fjärrljus är helt lagligt att ha xenon i.
Ska man däremot ha i halvljus så är det högtrycksspolning samt sådan automatisk nivåreglering.
Jag har också alltid trott, samt läst på flera forum, att man måste ha högtrycksspolning till xenon. Men är det verkligen sant??
Anledningen till att vi har den på våra V70N -05 o nyare är ju för att strålkastarglaset är i plast som skulle repas mycket snabbare om det var torkare. Varför jag frågar är för att en kompis har en V40 -04 med original xenon och han är vanliga torkare på den, givetvis strålkastareglas i glas då. Så är det verkligen ett krav med högtrycksspolning??
Användarvisningsbild
av Perc
Att man måste ha just högtrycksspolning med xenon är en mycket vanlig missuppfattning och jag förstår inte riktigt varför.

Nej, man måste inte ha högtrycksspolning. Man måste ha strålkastarrengöring. Det är dock idag synonymt med högtryckssprutor eftersom lykttorkarna slutligen försvann i och med plaststrålkastarnas intåg. En av dom sista bilarna med ordentlig lyktrengöring var väl just S60, V70 och S80 fram tills dom fick facelift och plaststrålkastare.

En högtryckspump och några munstycken är dessutom billigare att tillverka än riktiga lykttorkare.

Här är en bild på en V70N med torkare och xenon. Det finns nog inte många bilar med den kombinationen, jag tror faktiskt det bara är Volvo.
Bild
Senast redigerad av 3 Perc, redigerad totalt 0 gång.
av tragiska
S.t.r.a.n.D skrev:
tragiska skrev: Helljus, samt fjärrljus är helt lagligt att ha xenon i.
Jag har också alltid trott, samt läst på flera forum, att man måste ha högtrycksspolning till xenon. Men är det verkligen sant??
Anledningen till att vi har den på våra V70N -05 o nyare är ju för att strålkastarglaset är i plast som skulle repas mycket snabbare om det var torkare. Varför jag frågar är för att en kompis har en V40 -04 med original xenon och han är vanliga torkare på den, givetvis strålkastareglas i glas då. Så är det verkligen ett krav med högtrycksspolning??

Högtrycks eller torkare är ett krav, finns nyare Volvo har jag för mig med torkare och xenon.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
På bilar med original xenon sitter det en nivågivare i bakvagnen så att systemet kontinuerligt reglerar till korrekt höjd på ljusbilden via ställmotorerna.
Men om detta ens är möjligt att få till i efterhand vet jag inte. Förmodligen handlar det om mer än bara nivågivaren, någon form av mjukvara ska ju till också, och säkert något mer också.
Och även om detta är möjligt så kommer det aldrig att bli lagligt, p.g.a. helbilsgodkännandet. Men ser det original ut och fungerar som det ska, så lär det väl passera SBP (om ingen nitisk kontrollant har gett sig den på att kolla allt......)
av tragiska
kebabpizza skrev:På bilar med original xenon sitter det en nivågivare i bakvagnen så att systemet kontinuerligt reglerar till korrekt höjd på ljusbilden via ställmotorerna.
Men om detta ens är möjligt att få till i efterhand vet jag inte. Förmodligen handlar det om mer än bara nivågivaren, någon form av mjukvara ska ju till också, och säkert något mer också.
Och även om detta är möjligt så kommer det aldrig att bli lagligt, p.g.a. helbilsgodkännandet. Men ser det original ut och fungerar som det ska, så lär det väl passera SBP (om ingen nitisk kontrollant har gett sig den på att kolla allt......)
Om man pratar om helt vanligt halogen med dessa ställmotorer som man ställer in från bilen, dom har ju en viss höjd man kan öka till, samt en lägsta nivå.
Säg att jag köper en ny strålkastare, är det bara skruva fast den och sätta dit ställmotorn så är den i samma nivå som originalen eller måste jag ställa in strålkastaren i höjdled osv innan jag sätter dit ställmotorn?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Varför hålla på att klåpa dit eftermarknads(kina) xenon för? Har aldrig förstått mig på det...
Dels ser det förjävligt ut lång tändtid bländar andra trafikanter och är olagligt.
av tragiska
Tungviktarn skrev:Varför hålla på att klåpa dit eftermarknads(kina) xenon för? Har aldrig förstått mig på det...
Dels ser det förjävligt ut lång tändtid bländar andra trafikanter och är olagligt.
Nu har jag inte direkt skrivit det i sten, kan likaså ha halogen i halvljuset. Folk kommer alltid att ha olika åsikter och så lär det förbli!
Sen kan jag inte anse att tändtiden är lång, xenon kommer som aldrig gå lika snabbt som halogen för att nå full styrka.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]