Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av knussin
Som sagt min rem såg inte det minsta sliten ut efter 10 år. Inte nån tendenser till sprickor elr så. Men enligt Volvo behövs inte vattenpumpen bytas varje gång. Dock handlar det om så småa pengar. Så jag chansar inte å bytte iaf pumpen :) nej jag jobbar inte på Volvo
av svmh906
hollan skrev:den infon kommer från volvo
om inget annat så tittade jag lite snabbt i en service bok nu och där står i just denna boken att kamremmen skall bytas på 18000mil på sidan 11 i detta fallet sidorna innan stäplarna kommer så har du skrivit intervalltillägg
Hittade inte just det du nämner men däremot hittade jag följande text där: "Verkstaden informerar om innehållet i din Volvo Original Service", så då får jag fråga volvoverkstaden helt enkelt. Stort tack för alla svar.
Användarvisningsbild
av Ravi
knussin skrev:Som sagt min rem såg inte det minsta sliten ut efter 10 år. Inte nån tendenser till sprickor elr så. Men enligt Volvo behövs inte vattenpumpen bytas varje gång. Dock handlar det om så småa pengar. Så jag chansar inte å bytte iaf pumpen :) nej jag jobbar inte på Volvo

:) du har rätt dumt att chansa!
Användarvisningsbild
av hollan
Ravi skrev:
hollan skrev:den infon kommer från volvo
om inget annat så tittade jag lite snabbt i en service bok nu och där står i just denna boken att kamremmen skall bytas på 18000mil på sidan 11 i detta fallet sidorna innan stäplarna kommer så har du skrivit intervalltillägg
Klart att Volvo rekommenderar , men var finns kännedom då!
somsagt så håller kamremmarna utan problem dom 10åren volvo har gått ut med kamremms brott på volvos vita 5cyl motor är extremt ovanligt har själv aldrig sett det eller hört talas om det och detta är slitage vi pratar nu inte yttre åverkan
att här säkert är någon som har en granne vars bror har en skolkamrat som kört av en kamrem på en 5cyl må vara hänt men med tanke på hur många hundra tusentals sådanna här motorer det finns
av Tim
Remmen kommer inte gå av, detta med intervallen är till för att följas. Idiotiv att byta tidigare bara. Nu pratar vi Volvo och inte vw och Audi.
av klacken
Remmen kan gå av i förtid,gäller nog alla bilar men vanligt är det inte.Anledningen till att man här i Finland ändrat till 4 år är nog pga. att några gått av i förtid och man hamnat betala reparationerna,på Volvo sa dom att det beror på klimatet men så stor skillnad är det nog inte mellan Sverige och Finland att det skiljer 4-6 år på livslängden.
Användarvisningsbild
av Ravi
klacken skrev:Remmen kan gå av i förtid,gäller nog alla bilar men vanligt är det inte.Anledningen till att man här i Finland ändrat till 4 år är nog pga. att några gått av i förtid och man hamnat betala reparationerna,på Volvo sa dom att det beror på klimatet men så stor skillnad är det nog inte mellan Sverige och Finland att det skiljer 4-6 år på livslängden.

Här kommer vi nog inte längre!
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev: Här kommer vi nog inte längre!
Säg inte det :D . Tror ni att man kan förlänga livstiden på remmen om man lägger på lite kopparpasta på remmen vid servicen?

Jag menar när man ändå har tuben framme eftersom oljepåfyllningslocket alltid ska smörjas med kopparpasta efter påfyll
Användarvisningsbild
av knussin
Jag vet oxå att Finland har kortare intervaller på kamremsbyte. Har även jag hört att de e 5 år. Att de va mkt remmar som gick av i tidigt skede. Verkligen mysko då inte svenska verkar göra det. Då min bil e importerad från Sverige tänker iaf jag använda deras kamrems intervaller. Men märkligt är det ju :)
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]