Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
nevyn skrev:Vaddå avdragare/specialnyckel? :D

Finns ju folk som inte vet hur man gör .
av S60-goran
Har någon testat Biltemas bromsskivor? Dom är anmärkningsvärt billiga, duger dom till något? Omn inte, några andra skivor som kan rekommenderas?

Originalskivorna verkar inte vara något vidare i alla fall...
Användarvisningsbild
av CarMan
S60-goran skrev:Har någon testat Biltemas bromsskivor? Dom är anmärkningsvärt billiga, duger dom till något? Omn inte, några andra skivor som kan rekommenderas?

Originalskivorna verkar inte vara något vidare i alla fall...
Om du läser tråden igen så förklarar jag att det inte är fel på orginal skivorna.
dom är jätte bra. själv har jag ännu inte bytt skivor på min 00:a
Användarvisningsbild
av VS60
Nya skivor och belägg har jag monterat under helgen runt om, allt var köpt hos Biltema. Nu återstor att se hur bra de är, skivor och belägg återkommer om några år om min åsikt….
Användarvisningsbild
av CarMan
VS60 skrev:Nya skivor och belägg har jag monterat under helgen runt om, allt var köpt hos Biltema. Nu återstor att se hur bra de är, skivor och belägg återkommer om några år om min åsikt….
Svårt för dig att kolla om bromsbeläggen tar lika bra som orginal när dom är riktigt varma!
det kan ju vara skilnaden mellan ett krocka o inte krocka. eller krocka hårt, eller mjukt.
eller om dom nyper lika hårt i kraftig väta, som orginalet...

lika svårt att kolla livslängd & hur bra dom är på att ta bort ytrost
av Pebben
Man får nästan alltid vad man betalar för, tror inte detta gäller Volvos original dock för där kostar de nog lite mer än vad man får. Dock tycker jag helt klart original är bättre än Biltemas även om original är rätt dåliga också. Speciellt livslängd/ytrost. Finns mycket bättre skivor/klotsar, dock dyrare då.
av S60-goran
Tror faktiskt jag ska slänga på Biltema på bakhjulen. Dom används ju ändå knappt. Ser liten anledning till att kosta på dyra klotsar och skivor där eftersom det i stort sett bara är korrosionsmat...
Användarvisningsbild
av pellski
Mointerade Biltemas skivor och belägg bak förra veckan.
Materialet gick på 847 kr.

Tog en knappt en timme att göra.
av nevyn
Volvos bromsskivor är bra, men beläggen är mindre bra. Det grundar jag på egna erfarenheter. Det måste ju inte heller vara representativt. Jag har ju bara kört en 4-5 V70 men alla utom en har haft små vibrationer o gnissel från bromsarna. Gnissel har jag fått även med andra belägg, men vibrationer tycker jag man ska slippa. Speciellt på bilar som gått <2000 mil... :D

Jag har biltema skivor bak och de har funkat bra i 3000 mil i alla fall.
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]