Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av egge
Det enda meddelande jag får i displayen är att larmet har löst ut. Inget annat. Har ännu inte kollat några felkoder och ej heller hunnit ladda på det halvtaskiga bilbatteriet för att se om det hjälper.
av ast
Om det är huvudbatteriet som är dåligt får de vara ska kass att larmet tror att kretsen är bruten. Larmet skall gå om du plockar bort batteriet. Det batteriet ja tänkte på är det i larmet. Men om du inte fått nåt meddelande så är de fortfarande ok.
av pms
pms skrev:
pms skrev:Mitt larm gick igår på eftermiddagen helt plötsligt. Fick stänga av det med fjärren ....inga problem då.
Hittade ingen orsak till problemet.
Ska det komma upp ett felmeddelande att larmet har gått eller? Provade att rulla fram info manuellt men det stod bara "inga meddelande".

Går väl an om larmet går på dagen men det får inte falsklarma på natten eftersom jag bor i hyreshus med parkering rätt utanför...pinsamt eller?
Nu är det mitt i natten o larmet har gått. Fick gå ut till bilen för att kolla ock stänga av med fjärren, allt så bra ut. Ser bilen från mitt fönster o det var ingen som var på den när larmet tjöt. Ska ladda batteriet nu, hoppas att det hjälper. Batteriet kan nog vara 6 år gammalt så det är kanske läge för nyinköp?
Efter tips härinne på forum har jag nu konstaterat att bilens batteri är kass. Nyladdat går det inte över 12 volt o syranivån ligger runt 1175. Har nu köpt nytt batteri o förväntar mig att det nu ska bli tyst här på nätterna igen :)
Användarvisningsbild
av MrOverlord
Då får gärna återkomma i ärendet om det var batteriet som va kasst. Jag har samma fel som du har. Började för någon vecka sedan. Sen tycker jag även att sirenen är väldigt låg. Va din det me eller lät den som vanligt??

Hoppas du återkommer med en uppföljning om det hjälpte med nytt batteri eller inte.
av egge
Laddade mitt batteri igår. En av cellerna verkar dålig, en sisådär och de andra visar syraprovaren på gränsen mellan grönt och vitt. Så det är nog dags att byta. Vågade inte larma inatt, men nu har den stått larmad några timmar utan att lösa ut. Vi får väl se. Det har den ju gjort förr, bara för att lösa under natten ;)

Min siren tycker jag låter ordentligt. Enligt uppgift gör grannarna det också ;)
Användarvisningsbild
av MrOverlord
egge skrev:Och nu har den stått hela natten utan att larma. *pust* Fortsättning följer...
Tack för din uppföljning i ämnet. Jag bytte batteri för ca 2 år sedan så jag tror inte det är batteriet,, biltemas dock..
av egge
Sedan sist har den bara tjuvlöst en gång, så jag sätter min peng på batteriet fortfarande. Även om det känns skumt att larmet tror det kopplats bort när batteriet lämnar 12,4V inkopplat med avstängd bil.
av timtek
När vår nyckel försvann och vi tog fram extranyckeln så började bilen larma närsomhelst på dygnet. Så nu ligger den utan batteri i en låda. Prova det. :wink:
av pms
pms skrev:
pms skrev:
pms skrev:Mitt larm gick igår på eftermiddagen helt plötsligt. Fick stänga av det med fjärren ....inga problem då.
Hittade ingen orsak till problemet.
Ska det komma upp ett felmeddelande att larmet har gått eller? Provade att rulla fram info manuellt men det stod bara "inga meddelande".

Går väl an om larmet går på dagen men det får inte falsklarma på natten eftersom jag bor i hyreshus med parkering rätt utanför...pinsamt eller?
Nu är det mitt i natten o larmet har gått. Fick gå ut till bilen för att kolla ock stänga av med fjärren, allt så bra ut. Ser bilen från mitt fönster o det var ingen som var på den när larmet tjöt. Ska ladda batteriet nu, hoppas att det hjälper. Batteriet kan nog vara 6 år gammalt så det är kanske läge för nyinköp?
Efter tips härinne på forum har jag nu konstaterat att bilens batteri är kass. Nyladdat går det inte över 12 volt o syranivån ligger runt 1175. Har nu köpt nytt batteri o förväntar mig att det nu ska bli tyst här på nätterna igen :)
Larmet gick igen givitvis mitt i natten :evil: :evil:
Har nu bytt larmdosan på Volvo till en kostnad av 2350:- eftersom de vid felsökning fick fram att larmets batteri var slut. Hoppas att det blir TYST nu på min parkering.

Hej! Dags att utforska nya delar av forumet och in[…]

Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]