Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska utföra mitt första oljebyte på Volvon imorgon och funderar på ett par saker:
1. Vilken skalle är det på de skruvar som håller motorkåpan. Torx? Insex? 6-kant?
2. Kommer en nästan normalbyggd man (med lite överdimension runt magpartiet :) ) åt att lossa alla dessa skruvar som håller motorkåpan utan att lyfta upp bilen. Bilen är ej sänkt.

Gillar att vara förberedd innan jag kastar mig in i nya uppgifter! :)
av tomsa
Jackson75 skrev:Ska utföra mitt första oljebyte på Volvon imorgon och funderar på ett par saker:
1. Vilken skalle är det på de skruvar som håller motorkåpan. Torx? Insex? 6-kant?
2. Kommer en nästan normalbyggd man (med lite överdimension runt magpartiet :) ) åt att lossa alla dessa skruvar som håller motorkåpan utan att lyfta upp bilen. Bilen är ej sänkt.

Blir lika förundrad varje gång denna typ av frågeställning kommer :roll:
1. Har man inga av de vanliga verktyg (insex-,torx-,hylsnyckelsats,fasta nycklar, osv osv) utan detta är första gången man får för sej att mecka ??
2. Har man inte bilen tillgänglig så att du kan se hur mycket "mage" man får in mellan backen och fronten ?

Inget illa menat men .............................. :wink: :D
av monza
Jackson75 skrev:Ska utföra mitt första oljebyte på Volvon imorgon och funderar på ett par saker:

1. Det är normalt 12mm. Dock har jag haft in min bil på service o min "kåpa" sitter efter den med tre olika storlekar, upptäckte jag igår vid mitt oljebyte... :evil: Så förbannat illa skött av verkstaden.

2. Allt går. Jag skulle inte ens tänka tanken på att jobba i den arbetsställningen/utrymmet.

Mvh
tomsa skrev:

1. Har man inga av de vanliga verktyg (insex-,torx-,hylsnyckelsats,fasta nycklar, osv osv) utan detta är första gången man får för sej att mecka ??
2. Har man inte bilen tillgänglig så att du kan se hur mycket "mage" man får in mellan backen och fronten ?

Klart jag har verktygen, men eftersom det är första gången på just denna bil så vill man ju vara lite extra förberedd. Inget konstigt med det. :)
av tomsa
Jackson75 skrev:
tomsa skrev:

Klart jag har verktygen, men eftersom det är första gången på just denna bil så vill man ju vara lite extra förberedd. Inget konstigt med det. :)
Tycker fortfarande det är konstigt.
Ok men då förstår jag ändå mindre :roll:
Är det för att slippa resa sej upp en extra gång när man konstaterat att "f-an åxå den var inte den insexstorleken jag tog med mej" eller att det är olika skalla på 3 av skruvarna ?

Ja nu vet du iallafall att en har haft varierande storlekar och han är säkert inte den första,vem vet vem som meckat förut och fått dit det som fanns i den personens vertygslåda.

Men bered på att hissa upp bilen om du inte är typ 8 cm på tjockaste stället :D
av monza
Jag brukar för just oljebyte bara ta med det jag behöver, fast nyckel 12, 17 och avdragare för oljefiltret. Denna gång hann jag inte "finplocka" utan tog med hela satsen. Och.., ja de var ju tur... Det jag kan tänka mig ts funderar/tänker på är om det är nått "dolt skit" som han bör veta om.

Mvh
Användarvisningsbild
av Dede
Lyfter min egen tråd.

Ska göra ett oljebyte idag men denna gången utan tillgång till lyft.
Hur lyfter man bilen bäst, både för att kunna komma åt men också för att få ut så mycket olja som möjligt?
Har pallbockar som jag kan sätta men var placerar man dom bäst?

Har drag så under motorn sitter plastkåpan som måste bort. Hur många skruvar sitter den med?
Användarvisningsbild
av wissel
På min sitter kåpan med 6 skruvar, ta dom yttre först( helt ur ), spara mittenskruven till sist.
Slipper då balansakten med kåpan. Mina satt med 10mm skalle. Sedan förstås miitenskruvn först vid åtemonteringen.
Har du bilen 7 cm uppallad så är det nog bara riktigt bra...mer olja ut.....
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]