Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Isildur skrev: ...känns lite för avanserad för mig. Alla de här renoveringsdelarna kostar ju nästan som halva priset på ett nytt ok från skruvat.
Jag tror du klarar en renovering galant. Risken ligger i att kolv eller ok har för stora rostskador.
Dock vet jag inte om du bör byta oken parvis för jämn bromsverkan.

ps. OT.mc Jag såg och beklagar verkligen.
Användarvisningsbild
av Strandberg
Vojje skrev:
Isildur skrev: Jaha det visste jag inte. När du skriver packningsring menar du då den här klämringen som klämmer fast damasken innerst på kolven?
Och där var Vojje ute och cyklade en aning :oops: .
Packningen sitter i oket, inte i kolven. Då klarar du dig från luftning :D .
Är du säker på att kolven rör sig lätt i oket nu, utan att kärva?
Ska du "smörja" ngt använd ren bromsvätska, inte motorolja! Aldrig annat än bromsvätska vid kolv, packning etc.
Motoroljan sväller de gummidetaljer som är avsedda att vara i kontakt med bromsvätska. Gummit blir svagare och kommer att öka i dimension vilket kan leda till följdfel, t.ex att packningen helt enkelt inte passar längre.
Vojje skrev:Fast B-tema har snålat in på glidpinnarna. De vill man ju också ha nya.
Jag bytte för ett år sedan o fick med glidpinnar.
BTW så är oken fortfarande som nya.
Isildur skrev:
Vojje skrev:Allt kommer att ge sig självt när du plockat bort oket från bilen.

Glidpinnarna brukar vi kalla styrsprintarna med insex 7mm som sitter bakom plastlocken.
Dessa pinnar går genom bussningar i oket som ska smörjas med vaselin, siliconfett eller liknande (ej kopparpasta).
Det sitter alltså en tätning i ett spår i oket som tätar mellan cylindern och kolven.
Damasken känner du till.

Köp en komplett renoveringssats. Men som jag skrev tidigare är det kanske en bättre affär att köpa ett nytt ok av B-tema.
hmmm nu är jag med lite bättre :D Ja jag funderar fortfarande på om jag ska ge mig på det känns lite för avanserad för mig. Alla de här renoveringsdelarna kostar ju nästan som halva priset på ett nytt ok från skruvat.
Tanken var först att jag inte ville ha ett gammalt och ett nytt ok fram därför ville jag renovera.
Har inte bestämt mig än, får se under dagen
Ska du byta så snåla inte. Byt på båda sidor när du ändå är igång. Även om det inte för dagen behövs så ser det bättre ut :)
av Isildur
tomsa skrev:
Vill inte låta spydig eller otrevlig men om du inte förstod den beskrivningen du fick av vojje ska du inte ge dej på mer än att byta damask.

Jag vet inte om du haft loss oket från bilen eller inte men om du har lossat det och tryckt ut kolven "med pedalen" så hade du en jävla tur att den inte ploppade ut helt och damp i golvet med all bromsolja efter sej.

Eller sitter det en låsring på dessa modeller??

Det var det jag trodde att om man bytte damask och oljade in ordentligt, utan någon smuts under damasken så skulle allt lösa sig.
Jag skruvade av dem två bultarna med insexnyckel 7 mm så att oket endast var ansluten till bromsslangen. Det måste ha varit någon spärr på kolven för jag tryckte jättemycket på pedalen tills kolven inte kom längre ut.

Ja det lutar åt att köpa ett ok från skruvat.se kostar 862kr
Bilen är en volvo s80 årsmodell 2000
Användarvisningsbild
av Vojje
Isildur skrev: Det måste ha varit någon spärr på kolven för jag tryckte jättemycket på pedalen tills kolven inte kom längre ut.
Rost, kanske.
av Isildur
Strandberg skrev:
Vojje skrev:
Isildur skrev: Ska du "smörja" ngt använd ren bromsvätska, inte motorolja! Aldrig annat än bromsvätska vid kolv, packning etc.
Motoroljan sväller de gummidetaljer som är avsedda att vara i kontakt med bromsvätska. Gummit blir svagare och kommer att öka i dimension vilket kan leda till följdfel, t.ex att packningen helt enkelt inte passar längre.
Det var rådet jag fick av mekanikern inne på bilia, jag till och med frågade om man kan använda bromsvätska till att smörja kolven men nej han sa "nej det ska du inte ha, motorolja är bäst" sa han. hehe han kanske inte menade det då
av Isildur
Vojje skrev:
Isildur skrev: Det måste ha varit någon spärr på kolven för jag tryckte jättemycket på pedalen tills kolven inte kom längre ut.
Rost, kanske.
mycket möjligt, när jag fick av damsaken var det inget rost runt kolven men det kanske finns inne i oket
Användarvisningsbild
av Vojje
Märkligt. Ingen rost. Men ändå hade den kärvat fast, skrev du.
Du ska inte behöva mer kraft än vad du kan få av en polygrip för att trycka in kolven.
Nu tycktes du använda tving.
av Isildur
svda skrev:När du bytte belägg så lossade du och tog antagligen också ur glidpinnarna ur gummibussningarna. Åtminstonne borde du ha tagit ur dem, gjort rent dem och smort in med silikonfett.
Jag tror att du skulle ha mycket hjälp av en Haynesmanual.
nu förstår jag vad glidpinnarna är för nåt och bussningar. Ja det vore inte så dumt med Haynesmanual. :)

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]