Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Att "CarMan" har rätt i att bilhandeln får använda modellår är helt sant.
Men det gör inte en 05 mer värd än en 04 om den är utagen under 04. speciellt inte när det inte skett någon höjning av nypriset
http://www.kwd.se som jag hänvisar till är ett verktyg som handeln ofta använder idag för värdering, eftersom den ger en bild av avslutade affärer, alltså vad marknaden har betalat och marknaden det är vi som sitter här o skriver :lol:
Sedan får man tycka vad man vill om det ena eller andra.
Visst tycker vi alla att våran bil skall vara värd mycket mer när vi skall sälja , men vi vill inte betala mer än nödvändigt när vi skall köpa. :oops:
av NCR
Steff 99 skrev: http://www.kwd.se som jag hänvisar till är ett verktyg som handeln ofta använder idag för värdering, eftersom den ger en bild av avslutade affärer, alltså vad marknaden har betalat och marknaden det är vi som sitter här o skriver
http://www.kvd.se/
av Seafront
Tack, bra sajt…

Gjorde en sk ”Automatisk bilvärdering” på min bil med 1900 mil på nacken, som man ser så blev det ingen betydande skillnad i valet av årsmodell/modellår.

Modellår 2004
Bilhandlare: 213 300 kr
Privatpris: 187 000-199 000 kr

Årsmodell 2003

Bilhandlare: 209 400 kr
Privatpris: 183 000-195 000 kr

Edit: I fall någon undrar, för drygt tre år sedan betalde jag 292 200 kr inkl motorvärmare med kupeuttag...

Skulle väl istället ha satsat stålarna på någon av:

Handelsbanken Aktiefond Sverige: 593 984 kr
Handelsbanken Latinamerikafond: 816 656 kr
Handelsbanken Östeuropa: 790 008 kr

Well, med 30% reavinstskatt skulle jag idag kunnat köpa en ny S60 R...
:roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
vad en bil är värd orkar jag inte tjafta om då det skiljer mycke, främst på skicket.

men tänk dig tanken att man inte skulle köra med modell år. hur hittar man rätt kopplings schema till bilen?
Användarvisningsbild
av 58
Men man kan ju ändå tycka att det känns lite skumt att köpa en -07a innan midsommar -06....
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:Men man kan ju ändå tycka att det känns lite skumt att köpa en -07a innan midsommar -06....
fast du som köpte bilen ny vet ju att du köper en bil före midsommar 06 & att den är utrustad enligt modellår 07s fabrik spec.

han somsedan köper den begagnad vet sedan att bilen är ebligt fabriks spec som var under modell år 07 & det har ju hitils aldrig stält till problem!.

som sagt så är det ju sällan / aldrig just vilken månad bilen är inreggad som är den avgörande saken när man letar begagnad bil. Bruker främsta vara skick & utrustning som styr.

tillexempel så har ajg aldrig hört nån säga att dom vill ha en bil från mars 04 eller nyare, för det är lagom gammalt.

men jag hör många säga att dom vill ha en bil med nya baklysena för dom är snyggare...
utrustning & pris styr.
modellår gör liten enkalare för oss som jobbar med bilen...
Användarvisningsbild
av Jensen
Steff99:
KVD är ju ingen site som lämnar ett 100% värde på bilen, utrustning skick mm är ju i slutändan det som avgör det "riktiga" priset.
När det gäller modellår så kan det vara så att du t.ex skall byta in din
Volvo hos t.ex Peugeot, visst kan det vara så att man försöker byta in den som en 05 när det i själva verket är en 06, men detta gör oftast handlaren för att kunna bjuda dig mindre en den är värd för att sen säkerligen ändå ställa ut den som en 06.
Som kund så har man papper mm på att man köpt en bil som är utav en specifik årsmodell, och då kan ingen handlare komma och säga något annat.
99% av icke Volvohandlarna vet att Volvo alltid kört detta system.
Vad sen EU beslutar och hur verkligheten ser ut kan skilja sig rätt mycket.
Om du inte vet hur det verkligen funkar och bara läser någonstans om hur EU skulle vilja ha det så tycker jag inte att du skall uttala dig i ämnet.
av nevyn
Den värderingen ger jag inte mkt för... (Annat än som vägledning, inget att ta på 100% allvar)

Gjorde en värdering av en bil, fick till svar ca 90 000 kr. Den absolut billigaste (oavsett utrustning) på blocket kostar 119 tusen.

Så att värderingen skulle vara gjord utifrån nån statistik köper jag inte.

Sen är ju en faktisk värdering alltid subjektiv och då spelar det ju ingen roll vad EU tycker?
av Steff 99
Detta är en het potatis ..vad är bilen värd...hur värderas den!
Om jag inte vet eller inte kan ju diskuteras , jag finns inom branchen.
Vad vi talar om är hur man gör affärer.
Alla som har åsikter här är ändå den säljande sidan o självklart så tycker man att allt som är lägre än vad man själv tycker att bilen borde vara värd är fel.
En bil värderas utifrån vad man kan ta ut av en eventuell köpare och vad köparen VILL betala.
När man ser svar i detta forum när någon frågar vad man skall betala så är oftast svaren bra nyanserade, där av får ni räkna av en 20 % där har ni inbytespris.(på en nyare bil)
Anpassningen av beg.pris pågår också i Sverige värdeminskningen är ca 15-20% per år detta innebär ca 50% efter 3år , samma som i europa i övrigt.
Varför detta ser ut att bli samma i Sverge som i övriga EU är den stora andelen av direktimport, detta innebär att även svenska marknaden anpassas för att möta konkurrensen.
Detta innebär också att modellår är en sak och när bilen är registrerad alt tillverkad fått en större betydelse.
Visst man kan streta emot, men nu är det så att inbytes prislistor anpassas till vad marknaden är beredd att betala.
Men räkna med att inbytespriset sjunker snabbare än tidigare, tråkigt men sant.
Köper jag in en bil är det jag som sätter priset och vid inköp är det leverandatum som gäller. en bil som är en -05 lev juni -04 ger jag mindre för än en -05 lev juni
-05.
Den bilen är ett år äldre....det innebär att den också är billigare ut till kund...men här i forumet finns det flera som tycker detta är fel.
Men frågan är vill man betala samma???? :roll:
Användarvisningsbild
av Jensen
Jag vet inte vad du jobbar med, du skriver bara att du är i branschen.
Hur som helst så tror jag inte att så många kunder skulle gå med på att byta in sina bilar som man en gång köpt som t.ex årsmodell 05 och sedan få ett inbytespris som en 04 bara för att bilen är tillv/registrerad under 04.
Står klart och tydligt i kunden avtal/serviceböcker mm.
Detta fenomen är ju heller ingenting nytt, hade det blivit en EU anpassning så hade den skett för länge sen.
Men som du tydligen inte verkar vilja inse så kör Vovo på med sitt system fortfarande.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]