Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
llesrof skrev:
Andis skrev:Hade min inne precis på Volvo nya programvaran till automaten är guld tycker jag.

Med vänlig hälsning,
Andis
Vad är skillnaden mot före uppdateringen? Jag upplever min automatlåda som lite småryckig, speciellt när jag nästan stannat och ger gas igen. Fast jag servade min hos Volvo i februari så jag borde ha senaste uppdateringen i så fall.
Ska inte skräpa ner den här tråden med för mycket om något som inte är om grund iden i tråden.

Men skriver några korta skillnader som vart på min.

-inläggning av drive sker mjukare.
-den använda växlarna bättre vid normal körning håller den sig gärna runt 2000 rpm även vid acceleration innan var den mer så gå upp till lite över 3000 rpm och växlade. Nu växlar den mer obemärkt och håller sig mer runt 2000 rpm.
-innan var den ytterst tveksam till varvtal under 1500 rpm, men nu kan den tänka sig att ligga på ner till ca 1200- 1300 rpm innan växling vid ca 50 km/h och runt den farten då den tidigare mest ville växla och då hamna uppåt 2000 rpm
-mycket piggare på kickdown ner växling i motorvägsfart. Vid fullgas.
-innan ville min vid acceleration mer bara släppte lockupen och sen låta konvertern slira och stegra varvtalet uppåt 1000 rpm mer, nu släpper den lockupen men går även snabbare ner en växel, vilket gör att jag tycker den känns mycket piggare.
-samt allmänt snabbare på att växla, tidigare var det med mer fördröjning och segare samt inte lika obemärkt.

Inte helt säker på när den här uppdateringen kom, men min pappas fick den först och under servicen förra året.

På tal om service priserna på Volvo så måste jag säga att dom är rätt svårslagna räknar man på vad delarna kostar blir det ju ungefär 1250 kr man betalar för själva jobbet, och då ingår uppdateringarna och 1 års vägassistans.
Det vad så på min faktura från dom i alla fall.

Även om jag brukar göra alla jobb själv på bilen som oljebyten i automat, vinkelväxel och bromssystem samt byta leder och annat smått och gott som man får byta på våra bilar. Blir ju betydligt billigare att äga bil så för det är ju ändå inte en liten utgift att äga en bil i budgeten. Tror jag att själva servicen får Volvo göra just för att få uppdateringarna och denna 1 års vägassistans. Samt såna här otroligt knepiga jobb där massor av special verktyg behövs.
Kan även nämna att jag byter olja oftare än rekommenderat, gör ett extra oljebyte mellan varje service intervall. För att bland annat hoppas slippa göra rent vevhus ventilation . Samt vill hålla motorn i toppform. Utan några ventillyftare som börjar slamra eller liknade. Min bil brukar enligt service meddelande gå ca 2200 mil innan den själv föreslår service. Tycker det är lite långt personligen. Kör ett litet extra oljebyte vid 1100-1500 mil.

Med vänlig hälsning,
Andis
av kamilenski
Jag känner ingen som köper servicedelar/olja,filter... som tar kvitto in i servicebok och slänger oljan.

Ingen som köpte bilar av mig klagade på detta :)
De tyckte det var bra! Att inköp dokumenterades.
av kamilenski
oldtimersmc skrev:Kommer att tänka på frågtan "Hur långt är ett snöre"?
Min dito fråga är Hur mycket är du beredd att betala för en stämpel???
Du avgör vad det har för värde för dig, är bilen fin så har det NOLL betydelse vem som hällde i oljan på en bil med över 21K på mätaren ( litar mer på dig Kamilenski än på någon annan i det här fallet)
Tack.
Användarvisningsbild
av Perc
Intressant att dom fortsättningsvis släpper uppdateringar till så pass gamla bilar.

Andis, jag upplever att min tvekar vid kickdown om jag inte stampar till ordentligt. Den går via fyran och ligger där och segdrar en stund innan den fattar att jag vill ha trean, trots att jag sitter med högerfoten mot golvet och nedtryckt kickdownbrytare. Känner du igen dig i den beskrivningen? Före uppdateringen då.
Användarvisningsbild
av Vojje
oldtimersmc skrev:Kommer att tänka på frågtan "Hur långt är ett snöre"?
pettson skrev: livslängden på en kat är som att ange längden på ett rep.
Att svara på det är lite som att svara på hur långt ett rep är
Livslängd, som att fråga hur långt ett rep är.
Hur långt är ett rep?.
Frågan du ställer är som att fråga hur långt ett rep är..
tja hur långt är ett rep?...
Hur lång livslängd.. tja.. hur långt är ett rep?
Tja som jag brukar svara när det är omöjligt att veta.. hur långt är ett rep?
Någon som vet :?: :lol:
av kamilenski
Fredag kväll. Vojje i farten :D
av Andis
Perc skrev:Intressant att dom fortsättningsvis släpper uppdateringar till så pass gamla bilar.

Andis, jag upplever att min tvekar vid kickdown om jag inte stampar till ordentligt. Den går via fyran och ligger där och segdrar en stund innan den fattar att jag vill ha trean, trots att jag sitter med högerfoten mot golvet och nedtryckt kickdownbrytare. Känner du igen dig i den beskrivningen? Före uppdateringen då.
Japp precis så var min.

Du kan också prova att byta magnetventil innan du gör en uppdatering då kan den bli lite bättre. På grund av att tydligen slits den ventilen vilket reulterar i att turbon inte laddar fullt.

Jag byte min först och bilen vart betydligt piggare och kickdownen lite bättre.

Men den vart ännu bättre efter uppdateringen på min. Nu är kickdownen som en kickdown ska vara.
Snabb. Plus dom andra fördellarna jag redan skrivit.

Ja man får ju tacka för att dom håller även våra lite äldre bilar uppdaterade och har den goda smaken att inte krydda notan något för uppdateringen heller :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Perc
Magnetventilen bytte jag nyligen och det blev rejäl skillnad faktiskt.

Här i Finland vill dom ha betalt för uppdateringen, både för arbetet och mjukvaran. Det är först när man sedan ska köra in uppdateringen som man märker om det redan har gjorts. Därför är jag lite tveksam till att låta uppdatera.
av Andis
Perc skrev:Magnetventilen bytte jag nyligen och det blev rejäl skillnad faktiskt.

Här i Finland vill dom ha betalt för uppdateringen, både för arbetet och mjukvaran. Det är först när man sedan ska köra in uppdateringen som man märker om det redan har gjorts. Därför är jag lite tveksam till att låta uppdatera.
Där ser man. Har fått för mig att service av billar var billigare i Finland men kanske inte på orginal verkstäderna?

Kul att visste om det sär med magnetventilen. Vilken skillnad det blir.

Passa på och gör en liten grund service här i sverige. Då får du uppdateringen gratis Finns ju den här 2.0 servicen den har jag för mig var ännu billigare.
Xc är ju lite dyrare har jag för mig att serva övver hela linjen jag betala för grund service 3300 kr då var det den normala servicen där dom smörjer dörrar och sånt också samt byter kolfiltret i kupen om jag förstår pappret rätt som jag fick. Inte den bantade versionen som jag tror heter 2,0. Där bland annat kupe filtret inte byts.

Vad har ni för priser på sånt i Finland?

Din automat låter i alla fall exakt som min var på beskrivningen. Med seg kickdown. Nu kan jag om jag tryker till snabbt ca halv gas då växlar den ner till 3 an vilket gör att bilen känns mycket piggare och sportigare.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Perc
Andis skrev:Där ser man. Har fått för mig att service av billar var billigare i Finland men kanske inte på orginal verkstäderna?
Jag har fått den uppfattningen att service och reservdelar generellt sett är billigare i Finland, även på märkesverkstäderna. Volvoverkstäderna verkar däremot vara billigare i hemlandet, särskilt på saker som mjukvara. Frågade pris på automatlådeuppdateringen och fick ett pris på lite under 100 euro för mjukvara + jobb.

Tror inte vi har nån "service 2.0" här heller. Jag brukar normalt inte anlita märkesservice eftersom jag själv jobbar i reservdelsbranschen men ibland måste man ju. :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]