Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angrah
#44315
zenobia skrev:Sist jag kollade med JB Bildemo kostade en begagnad box 1300 kr.
Eftersom jag själv har gjort fixen med att löda om boxen kan jag lungt säga att det är värt varenda krona att köpa den från JB för 1300 kr.
Vadå? Fungerade det inte eller var det mycket problem? /Nils
av zenobia
#44318
Hmm.. kollade med JB igen för säkerhetsskull. Nu kostar boxfan 3.375 kronor. Så slå på lödkolven, för visst var det jobbigt men väl värt 3.375 kr.

Problemet är mest med att få isär boxen "hel" så att det går att använda den igen. Dom har använt nått bra silikon mellan boxhalvorna som inte släpper taget hur som helst. Jag körde till slut boxen i ugnen för att mjuka upp silikonet tillräckligt för att det skulle släppa taget.

Sedan får man pilla en hel del för att få bort silikonresterna. Väl inne är det bara en rejäl lödkolv som behövs. Prylarna som skall bytas hittar man bl.a på ELFA under 50-lappen.
av zenobia
#44402
Bild på insidan av ABS & STC-box finns här... ---> BILD

När det gäller teorin om glapp kan man ju enkelt dra ett buntband runt kontakten som sitter vid ABS-enheten.
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av angrah
#44406
zenobia skrev:Bild på insidan av ABS & STC-box finns här... ---> BILD

När det gäller teorin om glapp kan man ju enkelt dra ett buntband runt kontakten som sitter vid ABS-enheten.
Kronglig fråga men vad heter de där delarna som ska bytas ut? Artikelnummer i elfa tex? Vore bra att ha koll på det innan man sätter igång.. tack på förhand!
av zenobia
#44408
angrah skrev:
zenobia skrev:Bild på insidan av ABS & STC-box finns här... ---> BILD

När det gäller teorin om glapp kan man ju enkelt dra ett buntband runt kontakten som sitter vid ABS-enheten.
Kronglig fråga men vad heter de där delarna som ska bytas ut? Artikelnummer i elfa tex? Vore bra att ha koll på det innan man sätter igång.. tack på förhand!
Namn: IRFR2407 HEXFET D-Pak
Artikelnr: 71-171-53
PDF-fil hos ELFA finns här... ---> PDF
Pris per styck: 24.20 exkl moms LÄNK
av zenobia
#44409
Fler bilder...

Placering i motorrummet ----> BILD

Förklaring ovansida av boxen ----> BILD

Bild på kontakterna ----> BILD
av zenobia
#44436
Lite om min teori gällande glappkontakt i kontaktstycket vid ABS-enheten.

Bild finns här ----> BILD

Som ni ser så sitter följande funktioner längst ut till vänster i kontaktstycket.

1-2 ledningar till vänster ABS-givare fram
4 Spänningsmatning till ABS-enheten
10 Low Speed CAN
11 High Speed CAN
18 Insignal från bromspedal
19-20 ledningar till höger ABS-givare fram


När ABS/STC-systemet börjar flippa ur blir det störningar i datakommunikationen mellan de olika databoxarna. Bland annat snackar ABS-enheten med CEM, ECM, ETM, CCM, TCM & DIM.

Low Speed CAN
ABS, CEM, CCM, DIM

High Speed CAN
ABS, CEM, ECM, ETM, TCM


Om kontaktstycket inte sitter korrekt utan glappar lite i vänstra delen innebär det att stiften 1,2,4,10,11,18,19 & 20 ligger i farozonen.

Här finner man ABS-givare vänster fram som (tillsammans med ABS-givare höger fram) ger hastighetssignal till bilens CAN-nät via ABS-enheten. Strular hastighetssignalen får motor och växellåda felaktiga värden. Man får även en felsignal i ABS-enheten som kallas "extrapolationsfel".

Från Vadis:
Extrapolationsräknare
Mätområde: 0–255
Normalvärde om bilen körs skall vara 0. Extrapolationsräknaren räknar antal gånger hastighetsförändringen på hjulet är för stor jämfört med vad som är tillåtet.
Om signalen från hjulsensorn påverkas av elektromagnetiska störningar, varierar för mycket eller påverkas av korta intermittenta avbrott/kortslutningar kan styrenheten tolka detta som om hastighetsförändringen är för stor och räknaren kommer att börja uppdateras. När styrenheten registrerar att hastighetsförändringen är inom tillåtna värden kommer räknarens värde att minska igen.


Varningslampan för ABS tänds om extrapolationsräknaren inte är noll. När man startar om bilen så lyser ABS-lampan fortfarande men den släcks dock efter ett par sekunder om extrapolationsräknaren är ok.

Klarar man sig undan från problem med stift 1 och 2 kan det istället bli fel på stift 10 och 11 då de också ligger långt ut till vänster. Dessa två stift hanterar datakommunikationen mellan bilens olika databoxar. Bland annat skickas hastighetssignalen ut här. Försvinner hastighetssignalen i bilens CAN-nät får motor- och växellådsboxarna problem. Detta förklarar även varför hastighetsmätaren försvinner ibland. Är det glapp i stift 10 och 11 finns det ingen uppgift om bilens hastighet i CAN-nätet.

Från Vadis igen:
Termineringsmotstånd

För att förhindra elektriska reflektioner och störningar i CAN-nätet finns det termineringsmotstånd som överbryggar CAN H och CAN L. Ett i varje ändpunkt på både hög- och låghastighetssidan av nätverket. Varje termineringsmotstånd har en resistans på 120 ohm.

-För HS CAN (High Speed) finns termineringsmotståndena placerade i bromsstyrenheten (BCM)/ ABS-styrenheten och i motorstyrenheten (ECM) eller gasspjällsenheten (ETM). Termineringsmotståndet finns i motorstyrenheten (ECM), på modeller som saknar gasspjällsenhet (ETM).
-För LS CAN (Low Speed) finns termineringsmotståndena placerade i övre elektronikstyrenheten (UEM) och bakre elektronikstyrenheten (REM).


Glappar det i datakommunikationen (stift 10 och 11) försvinner även funktionen med termineringsmotstånd i ABS-enheten. Detta innebär att det kan bli ytterligare problem i datakommunikationen mellan de resterande databoxarna på CAN-nätet eftersom eventuellt "brus" inte tas bort via termineringsmotståndet i ABS-enheten.


Stift 4 ger ABS-enheten spänningsmatning. Utblir denna spänning kan inte ABS-enheten arbeta. Då tappar de övriga databoxarna kontakten med ABS-enheten och genererar garanterat ett felmeddelande om att ABS-enheten är felaktig. Det går att se på en felkod som lyder något typ "Felet finns i en annan databox".

Allt detta slipper man kanske genom att skruva loss elcentralen som sitter framför ABS-enheten och dra ett buntband runt ABS-kontakten.

Men som sagt... detta är bara min teori utan några som helst belägg för att det skall vara korrekt... :D

--------------------------------------------------------------

ABS - Anti-lock Brake System Module
CAN - Controller Area Network
CEM - Central Electronic Module
CCM - Climate Control Module
DIM - Driver Information Module
ECM - Engine Control Module
ETM - Electronic Throttle Module
TCM - Transmission Control Module

Texter från Vadis (c) Volvo Car Corporation - lånade utan tillstånd, hoppas att dom inte hänger mig för det.
Senast redigerad av 2 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
av angrah
#44449
Evigt tacksam för att du tog dig tid! Återkommer om jag stöter på några problem under proceduren. En sak till. Har lite bilder här på hur man lossar abs-styrenheten. De menar på att man måste tappa ut all bromsvätska och lyfta upp alltsammans. kan man inte ta sig förbi det och bara plocka ut abs-styrenheten? Nån snilleblixt som försökt? :)
av zenobia
#44455
Du behöver inte plocka bort något som innebär att du skall tappa ur bromsvätska osv...

Men du behöver en lurig torx-hylsa för att lossa de fyra skruvarna under ABS-enheten.

Instruktion som beskriver jobbet någorlunda...
http://www.modulemaster.com/volvoabsremoval.html

Efter att du har plockat bort elektronikenheten enligt ovan kan du utan risk köra med bilen. Dock kommer julgranen att tändas i din instrumentpanel men bromsarna fungerar som ett vanligt bromssystem utan ABS-funktion.
Senast redigerad av 2 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]